Klocki hamulcowe do Twojego samochodu

Komplet klocków dla topowych modelów
- Klocki hamulcowe BMW Seria 3
- Klocki hamulcowe AUDI A4
- Klocki VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Klocki hamulcowe BMW Seria 5
- Klocki hamulcowe AUDI A6
- Klocki VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Klocki hamulcowe SKODA OCTAVIA
- Klocki hamulcowe FORD MONDEO
- Klocki AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Klocki hamulcowe HONDA CIVIC
- Klocki hamulcowe MERCEDES-BENZ Klasa C
- Klocki RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Klocki hamulcowe VW POLO
- Klocki hamulcowe MAZDA 6
- Klocki TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Klocki hamulcowe wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Elementy bezpieczeństwa i części eksploatacyjne nr 1: klocki hamulcowe
Klocki hamulcowe to do tej pory najbardziej istotne elementy bezpieczeństwa i części eksploatacyjne samochodu. Umożliwiają one spowalnianie auta w każdym momencie jego użytkowania. Produkcja i budowa klocków hamulcowych spełnia najwyższe standardy jakościowe. Biorąc pod uwagę ich powszechne stosowanie klocki hamulcowe są relatywnie tanie. W danym artykule dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć na temat klocków hamulcowych.
Ukryta lokalizacja, niezbędna funkcja
Klocki hamulcowe hamulców tarczowych można znaleźć za felgą. Są one zainstalowane w zacisku hamulcowym. Tarcza hamulcowa obraca się pomiędzy klockami hamulcowymi. Hamulce bębnowe są wyposażone w podobne elementy. Są one nazwane szczękami hamulcowymi ze względu na ich kształt.
Klocki hamulcowe zamontowane są w zacisku hamulcowym. Konstrukcja umożliwia ich ruch wyłącznie w jednym kierunku: w stronę tarczy hamulcowej i z powrotem. Wciśnięcie pedału hamulca powoduje, że uwolniona w ten sposób siła hydrauliczna wciska klocki hamulcowe wspomagane przez pracę tłoka zacisku hamulcowego, chwytając pomiędzy siebie obracającą się tarczę hamulcową. Powstałe w ten skutek tarcie spowalnia samochód. Każdy proces hamowania auta ściera materiał znajdujący się na klockach hamulcowych.
Właściwości hamulców bębnowych i tarczowych
Szczęki hamulcowe to elementy hamulca bębnowego, które stały się standardem. Ze względu na stopniowe zmniejszanie się wagi i wydajności samochodów dana technika hamowania nie jest już wystarczająca. Hamulce bębnowe są bardzo niezawodne, jednak mają tendencję do gwałtownego pęknięcia w przypadku ich przegrzania. Hamulce tarczowe są znacznie mniej podatne na obciążenia spowodowane działaniem temperatury.
W dzisiejszych czasach hamulce bębnowe są instalowane wyłącznie na tylnych osiach. W większych samochodach luksusowych są one wyłącznie stosowane jako hamulce ręczne. Większość nowoczesnych samochodów jest praktycznie wyłącznie wyposażona w hamulce tarczowe zamontowane na ich wszystkich osiach.
Odgłosy tarcia oznaczają, że jest już zbyt późno
Zużyty klocek hamulcowy wytwarza bardzo głośne odgłosy tarcia. W momencie, gdy całkowitemu zużyciu uległ materiał cierny, metalowa powierzchnia płytki nośnej ociera o metalową powierzchnię tarczy hamulcowej, powodując hałas, który jasno odróżnia się od odgłosu w trakcie normalnego procesu hamowania. Oznacza to, że hamulce uległy praktycznie zużyciu. Samochód nie jest już bezpieczny w ruchu drogowym i musi zostać oddany do najbliższego warsztatu. Wymiana klocków hamulcowych jest tania i prosta, jednak musi zostać dokonana ostrożnie i w odpowiednim czasie.
Hamulce wyposażone w system wczesnego ostrzegania
Jeśli pozwala na to konstrukcja samochodu, można w nim zainstalować klocki hamulcowe z czujnikiem zużycia. Czujnik włącza alarm w momencie, gdy pozostało jedynie kilka milimetrów klocków hamulcowej. Jeśli klocki hamulcowe uległy zużyciu do takiego poziomu, aż czujnik dotyka tarczy hamulcowej, klocki osiągnęły swoją granicę zużycia. Kierowca jest o tym informowany światłem ostrzegawczym na desce rozdzielczej. Dzięki temu posiada wystarczającą ilość czasu do dokonania niezbędnych napraw.
Kiedy niezbędna jest wymiana?
Aby bezproblemowo przejść przegląd minimalna grubość klocków hamulcowów musi wynosić co najmniej 7 milimetrów (9/32 cala) wliczając w to płytkę nośną. Z tego powodu rzeczywista grubość klocka powinna wynosić co najmniej 2 milimetry (5/64 cala). Jeśli klocek hamulcowy uległ zużyciu do tego momentu, to wymiana klocka hamulcowego jest kwestią jedynie kilku tygodni. Zalecamy zatem, aby podczas przeglądu minimalna grubość klocków hamulcowych wynosiła 10 milimetrów (25/64 cala) wliczając w to płytkę nośną.
Czy warto wymienić także tarczę?
Praktyka nakazuje wymianę tarczy hamulcowej wraz z co najmniej co drugą wymianą klocków hamulcowych. Wymiana klocków hamulcowych niemniej jednak obejmuje gruntowny przegląd tarczy. Jeśli jej powierzchnia jest znacznie zużyta, pofałdowana lub pęknięta, jedyną opcją jest jej wymiana. Dodatkowe koszty i prace związane z wymianą tarczy hamulcowej są znikome, a oszczędzanie w tym miejscu nie ma najmniejszego sensu.
Ceny nowych hamulców
Klocki i tarcze hamulcowe nawet markowej jakości są wystarczająco tanie, aby nie opłacał się wybór tanich części pochodzących od nieznanego producenta. Doskonałym na to przykładem jest najlepiej sprzedający się samochód, VW Golf:
Markowi producenci bardzo rzadko chcą więcej niż 20 euro za kompletny zestaw klocków hamulcowych. Z tego powodu naprawdę nie warto szukać tańszych produktów.