Jarzmo zacisku do Twojego samochodu

Uchwyt zacisku hamulcowego dla topowych modelów
- Jarzmo zacisku BMW Seria 3
- Jarzmo zacisku AUDI A4
- Jarzmo zacisku hamulcowego VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Jarzmo zacisku BMW Seria 5
- Jarzmo zacisku AUDI A6
- Jarzmo zacisku hamulcowego VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Jarzmo zacisku SKODA OCTAVIA
- Jarzmo zacisku FORD MONDEO
- Jarzmo zacisku hamulcowego AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Jarzmo zacisku HONDA CIVIC
- Jarzmo zacisku MERCEDES-BENZ Klasa C
- Jarzmo zacisku hamulcowego RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Jarzmo zacisku VW POLO
- Jarzmo zacisku MAZDA 6
- Jarzmo zacisku hamulcowego TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Jarzmo zacisku wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Bezpieczne kontrolowanie ekstremalnymi siłami przy pomocy jarzma zacisku hamulcowego
Jarzmo zacisku hamulcowego to część podzespołu hamulca tarczowego, która spełnia istotną funkcję. Jarzmo jest wspornikiem zacisku hamulcowego. Zaciski hamulcowe z kolei trzymają klocki hamulcowe. Po wciśnięciu pedału hamulca klocki hamulcowe zostają dociśnięte z wyjątkowo dużą siłą do obracającej się tarczy hamulca, która wykonana jest także z masywnej stali. Hamowanie powoduje uwolnienie ekstremalnych sił. Zacisk hamulcowy musi być w stanie bezpiecznie zaabsorbować te siły.
Jakie siły oddziałują na jarzmo zacisku hamulcowego?
Na początku klocki hamulcowe generują proporcjonalne siły przeciwne poprzez dociśnięcie ich do tarczy hamulcowej. W czasie normalnego, całkowitego zatrzymania samochodu ciśnienie hamulca może sięgnąć 150 barów. W przypadku hamowania awaryjnego wywołanego przez aktywność asystenta hamowania, ciśnienie hamulca może przez moment osiągnąć 400 barów. Brak rozpadnięcia się na kawałki podczas wytrzymywania tych sił liniowych jest prawdziwym wyzwaniem dla jarzma zacisku hamulcowego.
Hamowanie nie nastąpi w momencie postoju, lecz podczas jazdy. Im szybciej obraca się tarcza hamulcowa, tym silniejsze pojawiają się siły poprzeczne podczas hamowania. Tarcie o tarczę i klocki hamulcowe nie następuje w pionie, lecz równolegle. Dane tarcie równoległe jest przetwarzane w ustawiony pod kątem wektor siły oraz towarzyszące ku ciśnienie, które stale ulega zmianie kierunku i siły. Te wysokie, ustawione pod kątem i zmieniające się siły wymagają bezkompromisowej jakości oraz stabilności danej części samochodowej.
Budowa jarzma zacisku hamulcowego
Jarzmo zacisku hamulcowego jest niezwykle cienką, monolityczną częścią wykonaną z odlewanej stali ocynkowanej. Jest ono zawsze formowane dokładnie zgodnie z rodzajem pojazdu. Składa się ono z klamry ze śrubowymi mocowaniami na piaście koła, jak i również otworów mocujących na prowadnice klocków hamulcowych. Ogólnie rzecz biorąc jarzmo zacisku hamulcowego jest bardzo wytrzymała i starcza na cały okres eksploatacji samochodu. Niemniej jednak powinno być ono oczyszczane i sprawdzane przy okazji każdokrotnej wymiany klocków hamulcowych.
Okres eksploatacji jarzma zacisku hamulcowego
Pomimo tego, że jarzmo zacisku hamulcowego poddawane jest wysokim technicznym obciążeniom, zazwyczaj posiada ono długi okres eksploatacji. Laik bardzo ciężko będzie w stanie określić jakość części. Zasadniczo zależy to od materiału wykorzystanego do jego produkcji, jak i również sposobu, w jaki został wyprodukowany. Akceptowane są wyłącznie części odlewane lub odlewane ciśnieniowo, przetwarzane przy użyciu odpowiedniej mieszanki stopów, które zostały profesjonalnie wciśnięte i wygładzone. Głębokie zadziory na jarzmie zacisku hamulcowego wskazują na niezadowalającą kontrolę jakości producenta.
Produkcja jarzem zacisków hamulcowych
Jarzma zacisków hamulcowych to pod względem technicznym istotne części samochodowe, a tym samym wymagają wyjątkowo wnikliwego systemu kontroli jakości. Wielu producentów samochodów przepisuje 100% kontrolę tych części, co najmniej dla wysokiej mocy samochodów. Dokonuje się to przez ultradźwięki oraz promieniowanie rentgenowskie w celu sprawdzenia ubytków lub ciał obcych zawartych w odlewie. Ma to ogromne znaczenie, aby wadliwe części zostały z fabryki wyeliminowane. Jeśli zostaną wykorzystane, z pewnością osłabią cały układ.
Awarie jarzma zacisku hamulcowego
Jarzma zacisków hamulcowych mogą stać się wadliwe po latach ich eksploatacji. Najbardziej powszechną awarią jest pęknięcie jarzma. Takie okoliczności wymagają szczególnej ostrożności: w momencie, gdy jarzmo ulegnie pęknięciu, część musi zostać natychmiast wymieniona. Jarzmo zacisku hamulcowego nie może został zespawane lub sklejone.
Jedyną możliwością przywrócenia całkowitego bezpieczeństwa funkcjonowania układu jest jego wymiana. Wymiana jarzma zacisku hamulcowego nie jest skomplikowana. Jest ono zabezpieczone dwiema śrubami. Dane śruby także muszą zostać wymienione i dokręcone z odpowiednią siłą. Dane dotyczące momentu dokręcającego można sprawdzić w instrukcji przeprowadzania napraw w samochodzie.
Niezbyt drogie
Jarzma zacisków hamulcowych są pod względem technicznym niezbędne, tak samo jak najprostsze części. Z tego powodu ich cena jest dość niska. Nawet markowy produkt, taki jak TRW, bardzo rzadko kosztuje więcej niż 60 euro. Jednak cena nowej części zależy w dużej mierze od rodzaju samochodu. Im większa jest pojemność silnika i masa całkowita auta, tym większe siły wpływać będą na jarzmo zacisku hamulcowego. Z tego powodu musi być ono odpowiednio wytrzymałe. Skorzystanie z części używanych jest w tym przypadku zdecydowanie niewskazane. Nie igraj z własnym bezpieczeństwem, a zawsze upewnij się, że masz do czynienia z markową jakością.