Cylinderek hamulcowy do Twojego samochodu

Cylinderek hamulcowy koła dla topowych modelów
- Cylinderek hamulcowy BMW Seria 3
- Cylinderek hamulcowy AUDI A4
- Cylinderek hamulcowy koła VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Cylinderek hamulcowy BMW Seria 5
- Cylinderek hamulcowy AUDI A6
- Cylinderek hamulcowy koła VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Cylinderek hamulcowy SKODA OCTAVIA
- Cylinderek hamulcowy FORD MONDEO
- Cylinderek hamulcowy koła AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Cylinderek hamulcowy HONDA CIVIC
- Cylinderek hamulcowy MERCEDES-BENZ Klasa C
- Cylinderek hamulcowy koła RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Cylinderek hamulcowy VW POLO
- Cylinderek hamulcowy MAZDA 6
- Cylinderek hamulcowy koła TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Cylinderek hamulcowy wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Bezpieczne hamowanie dzięki hydraulice cylindra hamulcowego
Cylinder hamulcowy jako element techniczny poruszający okładzinami ciernymi hamulców. Cylindry hamulcowe można znaleźć zarówno w hamulcach bębnowych, jak i również w hamulcach tarczowych. Ich doskonały stan techniczny gwarantuje bezpieczne przenoszenie siły hamowania. Nie jest on koniecznie zbudowany jako część eksploatacyjna, jednakże wymaga regularnego sprawdzania stanu technicznego. Dotyczy to zwłaszcza cylindrów hamulców bębnowych.
Siła hydrauliki
Hamulce samochodu pracują zgodnie z zasadą przenoszenia siły, opartą o zasadę, że płyny nie mogą zostać sprężone. Z tego powodu w zamkniętym układzie hydraulicznym panuje jednakowe ciśnienie.
Wciśnięcie pedału hamulca powoduje wciśnięcie długiego, wąskiego cylindra do wnętrza zbiornika z relatywnie niską siłą dzięki zaworowi wspomagającemu uruchamianie hamulców, przesuwając szeroki cylinder na zewnętrzną część końcówki linki hamulcowej. Dany cylinder przenosi siłę na szczęki lub klocki hamulcowe. Odległość pomiędzy nimi a tarcza hamulcową lub bębnem wynosi jedynie kilka milimetrów. Są one do siebie dociskane z pełną siłą.
Lokalizacja i budowa cylindra hamulcowego
Budowa cylindra hamulcowego jest różna w hamulcach tarczowych i bębnowych, jednakże jego zadanie i funkcja pozostaje taka sama. W obu przypadkach jest to układ hydrauliczny, który jest po jednej stronie otwarty i zasilany olejem hydraulicznym poprzez elastyczne przewody. Obydwa układy posiadają w swoim wnętrzu ruchomy tłok, wciskany na zewnątrz w momencie wciśnięcia pedału hamulca oraz pchany do wewnątrz w momencie zwolnienia pedału.
W hamulcu bębnowym cylinder hamulcowy znajduje się w bębnie hamulcowym. Jest to niewielka część, zapewniająca docisk szczęk hamulcowych po obu stronach. W hamulcach przednich – którymi zawsze jest hamulec tarczowy – cylinder hamulcowy jest wbudowany w zacisk. Jest on większy niż cylinder hamulca bębnowego i posiada wyłącznie jeden hydrauliczny tłok.
Aby zapobiec wyciekaniu oleju hydraulicznego cylindry hamulcowe wyposażone są w gumowe tuleje. Są one wraz z ze swoimi prowadnicami najsłabszymi punktami tej części.
Awarie cylindra hamulcowego
Piętą Achillesa cylindra hamulcowego jest zazwyczaj jego szczelność. Gumowe tuleje cylindra z biegiem czasu stają się porowate. Cieknący płyn hamulcowy może spowodować fatalne konsekwencje dla całego układu hamulcowego. Problem dotyczy zwłaszcza cylindrów hamulcowych w hamulcach bębnowych. Cieknący olej powoduje nieprawidłową pracę hamulców. Na bębnie zbiera się warstwa smaru, który wpływa na siły tarcia pomiędzy okładziną a bębnem. Co więcej spada ciśnienie hamowania, a do wnętrza linki hamulcowej może przedostać się powietrze.
W przypadku tarcz hamulcowych wyjątkowo podatne na zużycie są prowadnice cylindra hamulcowego. Mogą one nabrzmieć wskutek rdzy, a w rezultacie całkowicie zakleszczyć hamulec. Problem ten pojawiał się w pierwszych seryjnych modelach Opla Corsy.
Naprawa cylindrów hamulcowych
W przypadku hamulców bębnowych wymiana cylindrów hamulcowych jest częścią standardowej konserwacji auta. Wielu producentów części zamiennych oferuje zestawy naprawcze, które obejmują cylinder hamulcowy. Pomimo faktu, że wymaga to większego nakładu pracy, warto dokonać jego profilaktycznej wymiany. Nawet, jeśli wbudowany cylinder hamulcowy jest wyraźnie nienaruszony, części powinny być zawsze równocześnie wymienione. Ponowny demontaż hamulców może okazać się bardzo irytujący, gdy ponownie zacznie cieknąć z cylindra hamulcowego.
Wymiana cylindrów hamulcowych hamulców tarczowych jest nieco bardziej skomplikowana. Zwłaszcza ich prowadnice mogą ulec zakleszczeniu wskutek brudu, ścierania się i korozji. Specjalne narzędzie służące do demontażu znacznie ułatwi proces rozbiórki cylindra hamulcowego.
Teoretycznie rzecz biorąc możliwa jest naprawa wadliwego cylindra hamulcowego poprzez wymianę tulei. Z tego względu, że kompletny zestaw części jest bardzo tani, nie jest to warte zachodu.
WAŻNE: Po wymianie cylindrów hamulcowych układ hamulcowy musi zostać odpowietrzony. Przy okazji tej procedury powinno się sprawdzić także jakość płynu hamulcowego.
Cena nowego cylindra hamulcowego
Ceny nowych cylindrów hamulcowych do hamulców bębnowych zaczynają się od 10 euro za pojedynczy element. Niemniej jednak zaleca się kompletny przegląd elementów układu hamulcowego.