Tarcza hamulcowa do Twojego samochodu
Tarcza dla topowych modelów
- Tarcze BMW Seria 3
- Tarcze AUDI A4
- Tarcza hamulcowa VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Tarcze AUDI A6
- Tarcze BMW Seria 5
- Tarcza hamulcowa VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Tarcze FORD MONDEO
- Tarcze SKODA OCTAVIA
- Tarcza hamulcowa RENAULT MEGANE
- HONDA CIVIC
- Tarcze AUDI A3
- Tarcze MERCEDES-BENZ Klasa E
- Tarcza hamulcowa MERCEDES-BENZ Klasa C
- VW POLO
- Tarcze SEAT LEON
- Tarcze MAZDA 6
- Tarcza hamulcowa NISSAN QASHQAI
- CITROЁN C4
Tarcza hamulcowa wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Jakość tarcz hamulcowych jest równa bezpieczeństwu podczas jazdy
Poza klockami hamulcowymi, tarcze hamulcowe to najważniejsze elementy zapewniające bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Dużo bardziej istotna niż umiejętność napędzania samochodu jest jego umiejętność hamowania. Wysokiej klasy tarcza hamulcowa jest niedroga i znacznie przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa pojazdu.
Nieskomplikowana budowa
Tarcza hamulcowa to elementu wykonany z odlewanego metalu, który w swej istocie jest okrągłą stalową tarczą. Posiada ona w swoim środku otwór umożliwiający na zamontowanie jej na piaście. Tarcze hamulcowe są standardowo przymocowane przy pomocy czterech śrub. Wysokowydajne tarcze hamulcowe posiadają pięć wywierconych otworów. Tarcze hamulcowe z trzema wywierconymi otworami, szczególnie powszechne we francuskich samochodach, są w dzisiejszych czasach bardzo rzadko stosowane.
Tarcza hamulcowa to element jednoczęściowy, jednakże istniejący w różnorodnych konstrukcjach. Poza standardową tarczą hamulcową przeznaczoną do samochodów kompaktowych lub aut wyposażonych w silniki o zredukowanej mocy, dostępne są także wysokowydajne podwójne tarcze hamulcowe z wewnętrzną wentylacją. Pomiędzy wewnętrzną a zewnętrzną tarczą są one wyposażone we wloty powietrza, stale dostarczające powietrze w trakcie jazdy, chłodząc tarczę oraz efektywnie zapobiegając przed przegrzewaniem się przy hamowaniu w trakcie uzyskania wysokich prędkości. Wewnętrznie wentylowane tarcze hamulcowe są znacznie droższe niż standardowe tarcze hamulcowe pozbawione wentylacji.
Stałe zużywanie się
Tarcze hamulcowe są tak skonstruowane, że pełnią rolę części eksploatacyjnej, i nie jest to żaden trik producenta oszczędzający pieniądze, a raczej konieczność ze względu na bezpieczeństwo. Tarcze hamulcowe pochłaniają siły tarcia spowodowane przez ciśnienie generowane pomiędzy klockami a tarczą hamulcową, powodując jej żarzenie. Zbyt twarda i wytrzymała tarcza hamulcowa może prowadzić wyłącznie do szybszego starcia okładzin hamulcowych.
Współczynnik zastępowalności tarcz i klocków hamulcowych wynosi 2:1, oznaczając, że wymiana tarczy hamulcowej powinna zostać dokonana przy co drugiej wymianie klocków hamulcowych. Producenci tarcz hamulcowych ustalają ich minimalną grubość. Niemniej jednak szczątkowa grubość tarczy hamulcowej nie jest jedynym kryterium jej wymiany.
Sprawdzenie stanu tarczy hamulcowej
Po każdokrotnej wymianie klocków hamulcowych należy dokładnie sprawdzić stan tarcz hamulcowych. Istotne są następujące czynniki:
- kolor
- pęknięcia
- rowki
- szczątkowa grubość
Zbyt intensywne żarzenie tarczy powoduje powstanie na jej stanowej powierzchni niebieskawych odcieni. Stal ulega utwardzeniu i traci swoją elastyczność. Niebieskie tarcze hamulcowe są wypalone i niezbędna jest ich wymiana.
Pęknięć tarczy hamulcowej nie można lekceważyć. Nawet najdrobniejsze pęknięcie tarczy hamulcowej to oznaka potrzeby jej natychmiastowej wymiany. Siły działające na tarczę hamulcową są zbyt wysokie, aby przymknąć na to oko. Drobne pęknięcie wkrótce przeobrazi się w duże, co może spowodować uszkodzenie całej tarczy.
Powstawanie rowków na powierzchni tarczy hamulcowej jest dość powszechne. Są one przyczyną nieregularnego ścierania się klocków hamulcowych. Niemniej jednak rowki nie powinny być zbyt głębokie. Mają one niszczący wpływ na klocki hamulcowe i znacznie obniżają wydajność hamowania.
Na opakowaniu tarczy hamulcowej można znaleźć je minimalną szczątkową grubość. Jeśli nie została ona w pełni osiągnięta, tarcza hamulcowa musi zostać mimo to wymieniona. Bezpieczeństwo jest najważniejsze.
Czy warto szlifować tarczę hamulcową?
Szlifowanie rowków powstałych na powierzchni tarczy hamulcowej stało się standardową praktyką umożliwiającą ponowne wygładzenie jej powierzchni. Ilość pracy nie jest proporcjonalna do ceny nowych tarcz hamulcowych. Z tego powodu, że tarcza hamulcowa musi zostać tak czy owak zdemontowana, montaż nowej będzie dużo lepszym rozwiązaniem. Skorzystanie ze szlifierki oraz jej profesjonalna obsługa są znacznie bardziej kosztowne niż zwykłą wymiana.
Wymiana tarczy hamulcowej
Wymiana tarcz hamulcowych jest dość trudna. Tarcz wymieniana jest wraz z klockami hamulcowymi. Jest ona przymocowana do piasty lub łożyska koła przy pomocy śruby centralnej oraz czterech śrub. Należy poluzować śruby, zdemontować starą tarczę, zamontować nową oraz ją przymocować. Do jej dokręcenia należy zastosować odpowiednio przepisaną siłę!
Pierwszorzędna jest jakość!
Tarcze hamulcowe, nawet marki Bosch, ATE czy pochodzące od innego producenta są tak tanie, że zakup tańszych części stanowi duże ryzyko. W takim przypadku każde dodatkowo wydane euro jest znacznym przyczynieniem się do zwiększenia bezpieczeństwa i odpowiedzialności jazdy.