Szczęki hamulcowe do Twojego samochodu

Szczęki hamulcowe dla topowych modelów
- Szczęki hamulcowe BMW Seria 3
- Szczęki hamulcowe AUDI A4
- Zestaw szczęk hamulcowych VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Szczęki hamulcowe BMW Seria 5
- Szczęki hamulcowe AUDI A6
- Zestaw szczęk hamulcowych VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Szczęki hamulcowe SKODA OCTAVIA
- Szczęki hamulcowe FORD MONDEO
- Zestaw szczęk hamulcowych AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Szczęki hamulcowe HONDA CIVIC
- Szczęki hamulcowe MERCEDES-BENZ Klasa C
- Zestaw szczęk hamulcowych RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Szczęki hamulcowe VW POLO
- Szczęki hamulcowe MAZDA 6
- Zestaw szczęk hamulcowych TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Szczęki hamulcowe wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Bezpieczne hamowanie przy pomocy bębna: szczęki hamulcowe
Szczęki hamulcowe zapewniają tarcie okładzin hamulcowych w hamulcach bębnowych. Można znaleźć je często na tylnej osi samochodów kompaktowych i średnich rozmiarów, a także są bardzo istotne w pracy hamulców ręcznych.
Ogromna zaleta samochodów z minionych czasów
Aż do końca lat 1960-tych hamulec bębnowy był standardowym wyposażeniem samochodów, gdyż był pod względem technicznym niezwykle prosty i warty zaufania. Co więcej, jego zamknięta konstrukcja zapobiegała przed przedostawaniem się do jego wnętrza brudu lub wilgoci. Przy zwiększaniu osiągów silnika hamulec bębnowy osiągnął wkrótce swoje możliwości techniczne: jego konstrukcja z powierzchniami ciernymi, praca w zamkniętej skrzynce sprawiła, że hamulec bębnowy jest bardzo podatny na konkretny proces: przegrzewanie się.
Ciepło tarcia nie może wydostać się z zamkniętego bębna hamulcowego, co ma miejsce w otwartym hamulcu tarczowym. Może to spowodować nagłe zepsucie się hamulca bębnowego. W latach 1960-tych jazda z górki w pełni obciążonym samochodem było ryzykiem. Z tego powodu tanie hamulce bębnowe były stopniowo zabraniane do stosowania na tylnej osi. Hamulce tylnej osi zapewniają wyłącznie 30% całkowitej skuteczności hamowania, przez co ich awaria nie były zarówno krytyczne, jak i prawdopodobne.
Szczęki hamulcowe – element hamulca bębnowego
Szczęki hamulcowe to elementy półkoliste wykonane z odlewu mosiądzu. Z jednej strony wyposażone są one w okładziny hamulcowe. Są one zazwyczaj do nich przynitowane, przyklejone lub przykręcone, co teoretycznie sprawia, że używane szczęki hamulcowe są zdatne do ponownego użytku poprzez wyposażenie ich w nowe okładziny hamulcowe. Opłaca się to tylko w samochodach, w których problematyczne jest znalezienie odpowiedniej części zamiennej. Dla przeciętnych samochodów znanych marek szczęki hamulcowe są wyjątkowo tanio dostępne w handlu akcesoriami motoryzacyjnymi.
Zużywanie się szczęk hamulcowych
Zużyte szczęki hamulcowe można rozpoznać poprzez odgłosy ścierania. Nigdy nie można ich ignorować, gdyż w przeciwnym wypadku istnieje także ryzyko uszkodzenia bębna hamulcowego. Co więcej całkowita skuteczność hamowania samochodu zostanie zmniejszona od 20 do 30%.
Wymiana szczęk hamulcowych
Aby wymienić szczęki hamulcowe należy odkręcić tylne koło, otworzyć bęben hamulcowy oraz zdemontować mechanizm wewnętrzny. Szczęki hamulcowe są zawsze sprzedawane w zestawie naprawczym. Wymieniana jest także zawleczka oraz sprężyna. Jest to zawsze doskonała okazja do dokładnego wyczyszczenia oraz sprawdzenia stanu technicznego całego bębna hamulcowego.
Dotyczy to zwłaszcza cylindra hamulcowego. Jeśli cieknie z niego olej lub na gumowych tulejach widać pęknięcia, należy go także wymienić. Po wymianie cylindra należy odpowietrzyć cały układ hamulcowy. W trakcie danego procesu możesz sprawdzić jakość płynu hamulcowego przy pomocy paska testowego. Zazwyczaj nie powinieneś nigdy oszczędzać na konserwacji hamulców i zawsze dokonywać ich kompletnych napraw.
Szczęki hamulcowe w hamulcu ręcznym
Coraz większa ilość samochodów posiada na swoich tylnych osiach tarcze hamulcowe, przez co wielu producentów montuje w swoich autach podwójne systemy: hamulce na tylnych osiach są często budowane jako układy hybrydowe. Do jazdy wykorzystywany jest zewnętrznie położony hamulec tarczowy. Dodatkowy hamulec bębnowy służy za hamulec ręczny. W celu zapewnienia większej ilości miejsca oraz mniejszych kosztów możliwe jest wbudowanie hamulca bębnowego w hamulec tarczowy. Niemniej jednak wymiana tarczy hamulcowej automatycznie wymaga wymiany bębna hamulcowego.
Zużywanie się szczęk hamulcowych jest niemniej jednak znacznie mniejsze. Są one wykorzystywane wyłącznie jako hamulec ręczny. Nie ulegają one ścieraniu, zapewniając dłuższą żywotność przeszłych hamulców bębnowych. Niemniej jednak w przypadku wymiany tarczy hamulcowej z wbudowanym bębnem hamulcowym mechanizm bębna musi zostać co najmniej sprawdzony i wyczyszczony. Zwłaszcza zawleczka i sprężyna zwrotna są podatne na korozję, przez co powinny być zawsze czyste i nienaruszone.
Wymiana szczęk hamulcowych w hamulcu ręcznym z przyczyn bezpieczeństwa wymaga wymiany linki hamulca ręcznego. Układ hamulcowy zawsze zużywa się równomiernie. Z tego powodu zapewnisz bezpieczeństwo za mniej niż 15 euro, zapobiegając powstawaniu niepotrzebnemu ryzyku.
Cena zestawu szczęk hamulcowych
Ceny wysokiej jakości zestawu szczęk hamulcowych pochodzących od markowego producenta zaczynają się od około 30 euro za parę.