Półoś napędowa do Twojego samochodu

Półoś napędowa dla topowych modelów
- Półoś napędowa BMW Seria 3
- Półoś napędowa AUDI A4
- Półośka VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Półoś napędowa BMW Seria 5
- Półoś napędowa AUDI A6
- Półośka VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Półoś napędowa SKODA OCTAVIA
- Półoś napędowa FORD MONDEO
- Półośka AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Półoś napędowa HONDA CIVIC
- Półoś napędowa MERCEDES-BENZ Klasa C
- Półośka RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Półoś napędowa VW POLO
- Półoś napędowa MAZDA 6
- Półośka TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Półoś napędowa wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Tak jak sugeruje jego nazwa, wał napędowy jest odpowiedzialny za napęd – albo dokładniej za przenoszenie momentu obrotowego na piastę koła. Innymi słowy: bez wału napędowego samochód nie byłby w stanie się poruszać. Uszkodzony wał napędowy jest niebezpieczny; uszkodzenie będzie powoduje dalsze awarie, potencjalnie prowadząc do poważnych wypadków.
Gdzie można znaleźć wał napędowy
- Wał napędowy jest bezpośrednio połączony z piastą koła i znika w otworze w nadkolu, gdzie jest podłączony do skrzyni biegów.
- Można go bardzo łatwo znaleźć poprzez gumowe osłony (osłony przeciwpyłowe).
W jaki sposób on funkcjonuje?
- Od strony przekładni wał napędowy wyposażony jest często w stożkowe koła zębate lub wieńce. Od strony koła, wał osadzony jest na zwrotnicy.
- Przy wytwarzaniu momentu obrotowego wiele przegubów pracuje w celu wyrównania różnicy wysokości. Wał napędowy posiadający konstrukcję przegubową jest alternatywnie nazywany wałem pędnym.
Co się dzieje w przypadku awarii?
- Oznaką uszkodzonego wału napędowego są odgłosy klekotania, zgrzytania oraz ścierania w trakcie jazdy samochodem.
- Dodatkowo awaria powoduje wibracje kierownicy oraz/lub dźwigni zmiany biegów.
- Jeśli wał napędowy pęknie, poluzuje się niszcząc wiele elementów, co może spowodować poważne uszkodzenia lub wypadek samochodowy.
Możliwe przyczyny
- Jego konstrukcja jest wytrzymała, jednakże jego zużycie jest z góry zaprogramowane. Najważniejszą przyczyną jego uszkodzeń są uszkodzenia mechaniczne wskutek jego zużycia.
- W przypadku braku smarowania wał napędowy może się zakleszczyć.
- Zużycie przegubów może spowodować wiele różnych oznak.
Samodzielna wymiana czy w warsztacie samochodowym?
- Pomimo tego, że wymiana wału nie jest zbytnio skomplikowana, dane istotne naprawy powinny zostać powierzone profesjonalnym mechanikom samochodowym, gdyż niezbędne jest jego optymalne dopasowanie oraz trwające wiele lat odpowiednie smarowanie. Co więcej, w przypadku nieprawidłowego działania można udać się do warsztatu w celu reklamacji.
Oznaki awarii nie są zawsze w pełni jasne
Wszystkie oznaki potencjalnie uszkodzonego wału napędowego mogą być także spowodowane innymi częściami. Z tego powodu możesz zaufać swojej intuicji lub możliwemu doświadczeniu. Oznaki mają zwyczaj się różnić w zależności od modelu samochodu. W Oplu Corsie typowe są odgłosy stukania, z kolei Renault Twingo jest znany z buczenia w trakcie pokonywania zakrętu. Ford Mondeo znany jest także jako „stukacz”, jednak zależy to znacznie od uzyskiwanej prędkości jazdy.
Pewność zdiagnozowania usterki można uzyskać wyłącznie poprzez sprawdzenie poszczególnych części. Wizualny przegląd upewni Ciebie, czy wszystko jest odpowiednio uszczelnione, a także czy nie powstały jakiekolwiek pęknięcia na elementach samochodu. Co więcej, badania mechaniczne mogą wykazać, czy struktura metalu jest nadal trwała.
Osłona wału napędowego – element wału napędowego
Może to chwilę potrwać, zanim wał śrubowy zacznie się zużywać. Nie dotyczy to jednak osłon wału napędowego jako elementu wału napędowego. Chroni ona istotne elementy przed zabrudzeniem, wilgocią oraz pyłem i zapobiega przed wyciekiem smaru.
Jeśli jest ona uszkodzona niezbędne jest sprawdzenie wału napędowego pod kątem dalszych uszkodzeń. W przypadku jej nieprawidłowego działania, wymiana osłon jest nieunikniona. Gdy uszkodzenie zostanie w porę zdiagnozowane możliwe, że trzeba będzie wymienić tylko osłony. Dana naprawa jest znacznie tańsza.
Osłony oraz wał napędowy są bardzo szczegółowo sprawdzane na przeglądzie samochodu. Z tego powodu zawsze warto wyrywkowo sprawdzać stan techniczny tych elementów.
Jakich należy spodziewać się kosztów
W momencie, gdy wały napędowe są odpowiednio konserwowane, mogą starczyć na cały okres eksploatacji samochodu. Niemniej jednak nie dotyczy to gumowych osłon, gdyż powinny one wystarczyć na przejechanie 150 000 kilometrów. Cena tych części samochodowych wynosi od 100 do 150 euro, wyższe ceny są skutkiem bardziej skomplikowanych konstrukcji.
Przy wydatku 500 euro lub więcej dana naprawa może znacznie narazić na szwank Twoją kieszeń. Aby złagodzić ból zalecamy porównanie cen w naszym sklepie, gdyż jesteśmy w stanie zaoferować części zamienne – zawsze fabrycznej jakości – często znacznie taniej niż zalecane przez producenta. Dzięki naszym zniżkom możesz zaoszczędzić jeszcze więcej.