Zestaw łożysk koła do Twojego samochodu
ożysko piasty koła dla topowych modelów
- Łożysko piasty BMW Seria 3
- Łożysko piasty AUDI A4
- Łożysko zestaw naprawczy piasty VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Łożysko piasty AUDI A6
- Łożysko piasty BMW Seria 5
- Łożysko zestaw naprawczy piasty VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Łożysko piasty FORD MONDEO
- Łożysko piasty SKODA OCTAVIA
- Łożysko zestaw naprawczy piasty RENAULT MEGANE
- HONDA CIVIC
- Łożysko piasty AUDI A3
- Łożysko piasty MERCEDES-BENZ Klasa E
- Łożysko zestaw naprawczy piasty MERCEDES-BENZ Klasa C
- VW POLO
- Łożysko piasty SEAT LEON
- Łożysko piasty MAZDA 6
- Łożysko zestaw naprawczy piasty NISSAN QASHQAI
- CITROЁN C4
Zestaw łożysk koła wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Wysoka wydajność w decydującym miejscu: łożysko koła
Łożysko koła to fundamentalny punkt połączeniowy koła i napędu. Sprawia ono, że koło obraca możliwie najbardziej swobodnie. Uszkodzone łożysko koła powoduje specyficzny hałas, który stopniowo staje się coraz głośniejszy. Wymiana łożyska nie jest zbyt łatwa, jednak może zostać samodzielnie dokonana w przydomowym warsztacie przy posiadaniu odpowiednich do tego celu narzędzi. Naprawa danej części wymaga dużej krzepy.
Budowa łożyska koła
Łożysko koła zapewnia zachowanie możliwie najmniejszego tarcia tocznego koła. Tarcie toczne generuje tarcie i ciepło, powodujące szybsze zużycie się części i zwiększone spalanie paliwa. Łożyska kół są dlatego zazwyczaj dużymi łożyskami kulkowymi, umieszczonymi w dwóch rzędach. Łożysko koła posiada zapewnione stałe smarowanie. Na kołach nieposiadających napędu smar jest utrzymywany na swoim miejscu dzięki specjalnej pokrywie. Na kołach posiadających napęd, który są zazwyczaj koła przednie, smar łożyska koła zawarta jest w gumowej tulei.
Lokalizacja łożyska koła
Łożysko koła może znajdować się w wielu miejscach samochodu. Na napędzanej przedniej osi łożysko koła znajduje się zaraz za osłoną przegubu osi wewnątrz koła. Na tylnej osi łożysko koła zamocowane jest często w hamulcu bębnowym. We wszystkich przypadkach piasta koła musi zostać rozłożona w celu uzyskania dostępu do łożyska koła.
Wymiana łożyska koła
Zwrotnica przymocowana jest do osi przy pomocy dużej, mocno dokręconej śruby, wymagającej do jej odkręcenia klucza udarowego z długim ramieniem. Gdy śruba oraz pierścień sprężynujący (jeśli jest obecny) zostaną poluzowane, można bezpiecznie zdemontować piastę. Była to część prosta do wykonania. Największym wyzwaniem jest usunięcie łożyska koła z piasty i wciśnięcie w to miejsce nowego łożyska. W tym celu niezbędne będzie skorzystanie ze specjalnego narzędzia: prasy hydromechanicznej.
Bez wciśnięcia łożyska nie będzie możliwa jego wymiana
Wybicie łożyska koła z piasty przy pomocy młotka oraz dłuta to bardzo zły pomysł, gdyż rezultatem tego będzie jej zniszczenie. Wciśnięcie nowego łożyska nie jest możliwe bez użycia prasy. Wyciągnięcia i montażu łożysk można dokonać w profesjonalnym warsztacie samochodowym w relatywnie niskiej cenie.
Niemniej jednak warsztat nie zapewnia gwarancji prawidłowej pracy i odpowiedniego dobranego łożyska, jeśli części nie zostały u nich zakupione. Podczas wciskania nowych łożysk upewnij się, że masz pod kontrolą kierunek ich montażu. Co więcej niezwykle ważne jest, aby z odpowiednią siłą dokręcić ponownie montowane koła. Zbyt duży moment dokręcania może spowodować takie same uszkodzenie, jak zbyt słabe dokręcenie kół.
Co powoduje awarie łożyska koła?
Łożysko koła stale znajduje się pod obciążeniem, obracając się miliony razy pod działaniem różnorodnych obciążeń i podtrzymując masę w wysokości kilku ton. Z tego powodu łożysko koła jest częścią eksploatacyjną. Agresywny styl jazdy przyspiesza procesy jego starzenia się bardziej, niż spokojny styl jazdy.
Poza naturalnymi procesami starzenia się powszechną przyczyną zużycia się łożyska koła jest uszkodzona osłona przegubu osi. Gdy powstanie wyciek materiału smarującego, łożysko koła nie będzie już wystarczająco nasmarowane. Co więcej penetrująca słona woda lub brud dodatkowo przyspieszają proces starzenia się łożyska koła.
Tylko jakość ma znaczenie
Wymiana łożyska koła jest trudnym i ciężkim zadaniem, wymagającym korzystania ze specjalnych narzędzi. Wyłącznie wysokiej klasy część zamienna pochodząca od dobrze znanych producentów jest w stanie długotrwale stawić czoła ciężkim siłom. Z tego powodu nigdy nie powinieneś oszczędzać na łożysku koła. Nawet, jeśli markowy element kosztuje nieznacznie więcej, znacznie dłuższy okres wymiany jest wystarczającym powodem na niekorzystanie z tanich części.