Piasta koła do Twojego samochodu
Piasta koła dla topowych modelów
- Piasta łożyska BMW Seria 3
- Piasta łożyska AUDI A4
- Piasty kół VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Piasta łożyska AUDI A6
- Piasta łożyska BMW Seria 5
- Piasty kół VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Piasta łożyska FORD MONDEO
- Piasta łożyska SKODA OCTAVIA
- Piasty kół RENAULT MEGANE
- HONDA CIVIC
- Piasta łożyska AUDI A3
- Piasta łożyska MERCEDES-BENZ Klasa E
- Piasty kół MERCEDES-BENZ Klasa C
- VW POLO
- Piasta łożyska SEAT LEON
- Piasta łożyska MAZDA 6
- Piasty kół NISSAN QASHQAI
- CITROЁN C4
Piasta koła wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Obracające się koła dzięki piaście koła
Piasta koła to masywny element wykonany z staliwa przymocowany do zwrotnicy, sztywnej części osi. Łożysko koła jest zintegrowane z piastą koła. Piasta koła to tarcza z pierścieniem otworów umożliwiających przymocowanie do niej innych elementów, takich jak tarcza hamulcowa czy przednie koło.
Awaria piasty koła
Aby zapewnić bezpieczną jazdę piasta koła nie jest wytwarzana jako część eksploatacyjna. Starcza ona na cały okres eksploatacji samochodu i nie pęka mimo tego, że jest poddawana wysokim obciążeniom. Teoretycznie możliwe jest pęknięcie piasty koła, jednakże w takim przypadku musiała ona posiadać wcześniej wadę fabryczną.
Z drugiej strony łożysko koła jest uznawane jako część eksploatacyjna, znajdująca się w środku piasty koła i połączone ze zwrotnicą. W zależności od pojazdu łożysko koła musi być wymieniane po przejechaniu 50 000 – 80 000 kilometrów. Piasta koła jest sprawdzana pod kątem uszkodzeń przy każdej okazji wymiany łożyska koła. Gdy zdiagnozuje się jej drobne ślady uszkodzeń, piasta koła jest zazwyczaj także wymieniana.
Wymiana piasty koła
Wyzwanie związane z wymianą piasty koła polega na wyjęciu jej ze zwrotnicą, co wymaga skorzystania ze specjalnego narzędzia. Dana naprawa jest niezwykle rzadka, a zakup tego narzędzia do użytku domowego się najzwyczajniej nie opłaca. Z tego powodu wymiana piasty koła powinna zostać dokonana w warsztacie samochodowym.
Uszkodzoną piastę koła można usłyszeć poprzez nagłe usłyszenie odgłosów bicia i stukania. Jeśli piasta jest pęknięta, niezwykle bliska jest nawet utrata koła.
Nakrętka piasty koła zachowuje piastę na swoim miejscu. Jest ona zabezpieczona przez talerz sprężyny, który także należy wymienić. Nakrętka piasty koła jest przykręcona bardzo mocno. Jeśli nie można jej odkręcić, spróbuj ogrzać ją palnikiem Bunsena do momentu, aż się nie poluzuje. Dodatkowo zbyt długie korzystanie z klucza może spowodować jej poluzowanie.
Pierścień mocujący tylnej piasty koła łączy ją z osią. Usunięcie pierścienia jest praktycznie niemożliwe bez użycia specjalnych narzędzi.
Jeśli piasta koła nadaje się do wymiany, należy zawsze wymienić także łożysko koła. Nawet, jeśli jest ono zupełnie nowe, potencjalne uszkodzenie piasty koła może wpłynąć na pracę łożysk. Z tego powodu łożyska koła nie są zazwyczaj sprzedawane osobno, a jako część zestawu. Łożyska koła oraz osłony osi są często zawarte w zestawie. Wymiana piasty koła zawsze oznacza wymianę wszystkich jej części.
Cena zestawu piasty koła
Nieodzownie piasta koła powinna być zawsze elementem najwyższej jakości. Dla niektórych części eksploatacyjnych, takich jak np. tłumik końcowy, odpowiednią dla niego częścią zamienną może być tani produkt. Piasta koła jest z drugiej strony niezbędna i w przypadku jej awarii prowadzi do powstania bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze. Z tego powodu nie powinieneś oszczędzać na marce, jakości lub cenie nowej części.
Ceny kompletnego zestawu piasty koła zaczynają się od 29,90 euro. Dla wysokiej jakości części zamiennych przygotuj się na zainwestowanie dwukrotnie większej kwoty. Dzięki temu można zapewnić sobie bezpieczeństwo jazdy, gdyż jesteś wtedy pewien, że kupiłeś dopasowaną, sprawdzoną pod względem jakości częścią samochodową.