Drążek stabilizatora do Twojego samochodu

Drążek stabilizatora dla topowych modelów
- Drążek stabilizatora BMW Seria 3
- Drążek stabilizatora AUDI A4
- Stabilizator zawieszenia VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Drążek stabilizatora BMW Seria 5
- Drążek stabilizatora AUDI A6
- Stabilizator zawieszenia VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Drążek stabilizatora SKODA OCTAVIA
- Drążek stabilizatora FORD MONDEO
- Stabilizator zawieszenia AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Drążek stabilizatora HONDA CIVIC
- Drążek stabilizatora MERCEDES-BENZ Klasa C
- Stabilizator zawieszenia RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Drążek stabilizatora VW POLO
- Drążek stabilizatora MAZDA 6
- Stabilizator zawieszenia TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Drążek stabilizatora wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Bezpieczne pokonywanie zakrętu dzięki stabilizatorowi
Drążek stabilizatora to elastyczny element zawieszenia samochodu. Jego zadanie to zapobieganie bocznego kołysania się samochodu, polepszenie dynamiki jazdy oraz zoptymalizowane trzymanie się drogi.
Zadanie drążka stabilizatora
W samochodzie pokonującym zakręt wewnętrzne koło podskakuje, a koło zewnętrzne ugina się wskutek działania sił odśrodkowych. Powtarzane zmiany obciążenia spowodują zbyt dużą oscylację samochodu oraz jego staczanie się w jedną ze stron. Aby temu zapobiec zamontowano w samochodzie drążek stabilizatora. Wytwarza on przeciwdziałającą siłę, tłumiącą podskakiwanie kół. Stabilizator pracuje proporcjonalnie, dzięki czemu ruch kompensacyjny jest zawsze optymalny.
Budowa i lokalizacja stabilizatora
Stabilizator to długi, zakręcony drążek wykonany z masywnej stali łączący lewą i prawą stronę osi. Połączenie z zawieszeniem jest zapewnione poprzez łączniki stabilizatora. Jego przenoszenie siły następuje poprzez manewr skręcania.
Drążek ciągnie się wzdłuż podwozia samochodu. Znajduje się on często pod chłodnicą. Drążek stabilizatora jest bardzo łatwy do dostępu.
Awarie drążka stabilizatora
Dynamika jazdy samochodem jest znacznie pogorszona wskutek pękniętego stabilizatora. Pojazd zaczyna staczać się w jedną ze stron i bardzo ciężko nad nim zapanować. Luźne końce pękniętego drążka uderzają o podwozie, powodując typowy odgłos stukania. Dana awaria zdarza się niezwykle rzadko.
Teoretycznie rzecz biorąc stabilizator może ulec korozji lub pęknąć wskutek zwiększonej kruchości. W takim przypadku samochód jest bardzo stary lub nie przechodził przez bardzo długi okres przeglądu technicznego. Gumy łożyska stabilizatora są znacznie bardziej podatne na uszkodzenia.
Wymiana stabilizatora
Wymiana stabilizatora nie jest zbyt trudna. W większości przypadków samochód musi zostać podniesiony, jego zawieszenie należy zdemontować. Wymaga to użycia specjalnego narzędzia, tzw. kompresora do sprężyn. Próby usunięcia sprężyny bez odpowiedniego kompresora mogą skończyć się śmiertelnie! Stabilizator jest przymocowany do nadwozia samochodu przy pomocy gumowych tulei.
Jego demontaż jest dość prosty. Jeśli gumowe tuleje uległy zużyciu, gumy łączników także są zużyte. Sprytne osoby chcące zaoszczędzić swoje pieniądze wolą wymienić jedynie elementy tłumiące. Zawsze zalecamy wymianę wszystkich elementów stabilizatora. Patrząc na niskie ceny tych części zamiennych naprawa na pół gwizdka nie ma większego sensu.
Inne części, które także należy wymienić
Zawieszenie zawsze starzenie się równomiernie. W momencie, gdy łączniki oraz stabilizatory samochodu uległy zużyciu, następujące elementy także przestaną wkrótce spełniać swoją funkcję:
- Przegub kulowy
- Drążki kierownicze
- Osłony przegubów
- Amortyzator
- Mocowanie amortyzatora
W momencie wymiany drążka stabilizatora wiele z tych części została zdemontowana lub łatwo dostępna. Rozsądnym rozwiązaniem jest zawsze wymiana wszystkiego, co jest podatne na zużycie, w trakcie wiosennej konserwacji. Dotyczy to także wahacza. Element ten jest dość stabilny. Niemniej jednak jego gumowe tuleje nadają się do wymiany w trakcie konserwacji łączników i stabilizatorów.
Cena stabilizatora
Stabilizator to dość duży i istotny element. Musi być on w stanie bezpiecznie i trwale pochłaniać potężne siły. Z tego powodu dla danej części zamiennej należy rozważyć elementy pochodzące wyłącznie od markowych producentów, skutkując tym samym wysoką cenę stabilizatora: dana część zamienna może kosztować w granicach 200-300 euro. Zapewni to Tobie kompletny zestaw z gumowymi elementami. Jest to istotna część, przez co nie można na niej oszczędzać. Jej montaż jest dość prosty i można go dokonać przy pomocy domowych narzędzi.