Termostat, żrodek chłodzący do Twojego samochodu
Termostat układu chłodzenia silnika dla topowych modelów
- Termostat silnika BMW Seria 3
- Termostat silnika AUDI A4
- Termostat środka chłodzącego VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Termostat silnika BMW Seria 5
- Termostat silnika AUDI A6
- Termostat środka chłodzącego VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Termostat silnika SKODA OCTAVIA
- Termostat silnika FORD MONDEO
- Termostat środka chłodzącego AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Termostat silnika HONDA CIVIC
- Termostat silnika MERCEDES-BENZ Klasa C
- Termostat środka chłodzącego RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Termostat silnika VW POLO
- Termostat silnika MAZDA 6
- Termostat środka chłodzącego TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Termostat, żrodek chłodzący wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Chłodzenie zawsze pod kontrolą dzięki termostatowi
Termostat to niewielki element automatycznie regulujący układ chłodzenia. Prawidłowo pracujący termostat zachowuje na stałym poziomie temperaturę silnika. Uszkodzenie termostatu powoduje szybkie zużycie silnika.
Budowa termostatu
Termostat to zawór, oddzielający w silniku dwa układy chłodzenia, otwierający się wyłącznie wtedy, gdy jest to konieczne. Ten mały, metalowy zawór reaguje na temperaturę płynu chłodzącego przy pomocy spiralnej cewki oraz woskowego rdzenia. Gdy temperatura otoczenia wzrasta zbyt wysoko, termostat pozwala na przepływ płynu chłodzącego. Topniejący wosk oraz spiralna cewka otwiera zawór. Spadek temperatury powoduje zamknięcie zaworu termostatu oraz krzepnięcie wosku.
Lokalizacja termostatu
Termostat znajduje się blisko silnika i jest łatwy do zlokalizowania. W miejscu, gdzie łączy się mały i duży układ chłodzenia, można znaleźć kolanko w kształcie litery Y łączące trzy przewody. Dane kolanko to zazwyczaj część ze stopu aluminium, którą można otworzyć. Termostat znajduje się dokładnie w środku. W wielu samochodach termostat znajduje się na silniku. Także w tym miejscu położenie termostatu można znaleźć podążając na grubymi przewodami chłodniczymi.
Zadanie małego i dużego układu chłodzenia
Metal kurczy się, gdy jest schładzany oraz rozszerza się, gdy jest podgrzewany. Silnik skonstruowany jest w taki sposób, aby jego element do siebie idealnie pasowały podczas osiągnięcia temperatury roboczej. Przekroczenie tej temperatury powoduje zużywanie się silnika. Jeśli silnik stale pracuje po osiągnięciu zbyt niskiej temperatury, jego elementy nie będą wystarczająco się ślizgać, a grzechotać i kołysać, powodując jego zwiększone zużycie.
W celu zapewnienia silnikowi temperatury roboczej tak szybko, jak to tylko możliwe, płyn chłodzący po jego obiegu jest ponownie przepompowywany przez silnik. Ciągle jest on poddany obiegowi, gdyż silnik stopniowo ogrzewa się do momentu, w którym jest już prawie za gorący. W tym momencie termostat otwiera swój zawór i duży układ chłodzenia pozwala na schłodzenie silnika chłodnicą. Jeśli funkcja chłodzenia chłodnicy nie jest wystarczająca, włączeniu ulega wentylator i dodatkowo chłodzi płyn chłodzący. W międzyczasie termostat zapewnia otwarty duży układ chłodzenia.
Uszkodzenie termostatu
Termostat może stopniowo tracić swoją funkcję. Jeśli pracował on przez zbyt długi okres, może nawet ulec uszkodzeniu. Zazwyczaj uszkodzony termostat zapobiega przed odpowiednim ogrzaniem silnika. Jest to widoczne poprzez włączenie się wewnętrznego ogrzewania. Jeśli wytwarza ono wyłącza chłodne powietrze, przyczyną tego może być uszkodzony termostat. Wymiana termostatu nie jest zbyt trudna.
Można ją zawsze znaleźć w miejscu, w którym trzy grube przewody chłodnicze wchodzą do obudowy. Dana obudowa jest mocno dokręcona przy pomocy kilku metalowych śrub. Poluzuj je, dzięki czemu możliwe będzie wyciągnięcie starego termostatu przy pomocy szczypiec. W danym procesie może wyciec niewielka ilość płynu chłodniczego. Pamiętaj, aby go uzupełnić.
Markowa jakość termostatów
Termostat to mały, tani, ale niezwykle ważny element. W celu zapewnienia niezawodnej kontroli obwodu chłodzenia niezbędna jest precyzja oraz wytrzymałość. Tanie termostaty pochodzące od nieznanych producentów nie oferują tych warunków. Termostaty pochodzące od markowych firm są przetestowane oraz gwarantują jakość. Temperatura silnika jest precyzyjnie regulowana przez pracę wysokiej klasy termostatu, zapewniając minimalne zużycie paliwa oraz maksymalną wygodę.