0

0.00 PLN

#

Sprzęgło, wentylator chłodzenia – dla Twojego samochodu

Wybierz swój samochód

Kupuj Sprzęgło, wentylator chłodzenia 48H dostawa i 2 lata gwarancji

Sprzęgło, wentylator chłodzenia od wybranych i najlepszych producentów

  • FEBI BILSTEIN Sprzęgło, wentylator chłodzenia
  • VAN WEZEL Sprzęgło, wentylator chłodzenia
  • SACHS Sprzęgło, wentylator chłodzenia
  • TOPRAN Sprzęgło, wentylator chłodzenia
  • SWAG Sprzęgło, wentylator chłodzenia
  • METZGER Sprzęgło, wentylator chłodzenia
  • JP GROUP Sprzęgło, wentylator chłodzenia
  • HELLA Sprzęgło, wentylator chłodzenia
  • Kup tutaj w najlepszej cenie JAPANPARTS Sprzęgło, wentylator chłodzenia
  • Kup tutaj w najlepszej cenie PRASCO Sprzęgło, wentylator chłodzenia
  • Kup tutaj w najlepszej cenie VEMO Sprzęgło, wentylator chłodzenia
  • Kup tutaj w najlepszej cenie BERU Sprzęgło, wentylator chłodzenia
  • Kup tutaj w najlepszej cenie BLUE PRINT Sprzęgło, wentylator chłodzenia
  • Kup tutaj w najlepszej cenie DIEDERICHS Sprzęgło, wentylator chłodzenia
  • Kup tutaj w najlepszej cenie HERTH+BUSS JAKOPARTS Sprzęgło, wentylator chłodzenia
  • Kup tutaj w najlepszej cenie NRF Sprzęgło, wentylator chłodzenia
  • THERMOTEC
  • AKS DASIS
  • MEYLE
  • BUGIAD
  • ASHIKA
  • NISSENS
  • FRIGAIR
  • PETERS ENNEPETAL
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE katalog części zamiennych
  • AISIN katalog części zamiennych
  • AUTOMEGA katalog części zamiennych
  • DT katalog części zamiennych
  • MAXGEAR katalog części zamiennych
  • AUGER katalog części zamiennych
  • ABAKUS katalog części zamiennych
  • PROFIT katalog części zamiennych

Sprzęgło, wentylator chłodzenia wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy

Pomoc ze strony układu chłodzenia

Wentylator silnika samochodu znajduje się zaraz obok chłodnicy. Jego zadaniem jest dostarczenie do chłodnicy dodatkowego dopływu powietrza w momencie, gdy nie jest już ona w stanie osiągnąć odpowiedniej wydajności chłodzenia silnika. Dzieje się tak w momencie, gdy silnik ulega przegrzaniu wskutek nadmiernego obciążenia (np. długiej jazdy pod górkę), wysokich temperatur zewnętrznych, pracy w miejscu lub awarii układu chłodzenia. W historii konstrukcji samochodów wykonano kilka prób chłodzenia chłodnicy przy pomocy dmuchawy.

Sterowanie i regulacja łopatki wentylatora

Łopatki wentylatora poprzez swoją rotację generuje dopływ powietrza, które przechodząc przez chłodnicę usuwa masy gorącego powietrza. Ciepło odpadowe chłodzonej wody jest z kolei uwalniane do powietrza. Proces ten zapobiega przegrzewaniu do pewnego stopnia, aż silnik dozna nadmiernych uszkodzeń poprzez otarcie tłoka, jego zakleszczenie się lub spalenie uszczelki głowicy cylindrów.
W starszych samochodach śmigło wentylatora było stale napędzane za pomocą przekładni czołowej, wałów pionowych lub pas napędowego. Trwałe dostarczanie powietrza do chłodnicy nie było idealnym rozwiązaniem dla pracy samochodu. Powoduje to kiepski poziom wydajności silnika oraz niedokładne chłodzenie czynnika chłodzącego. Skutkowało to koniecznością wyposażenia śmigła wentylatora w sterownik, aby pracował on tylko w tym momencie, gdy jest to potrzebne.
Sprzęgła wiskotyczne i magnetyczne były popularną technologią sterowanie prędkością obrotów łopatek wentylatora aż do wczesnych lat 1990-tych. Sprzęgła magnetyczne włączają i wyłączają wentylator przy pomocy bimetalowej sprężyny podłączonej do magnesu. Sprzęgła wiskotyczne włączają wentylator poprzez skomplikowany, zamknięty system, w którym rozszerzająca się i lepka ciecz napędza śmigło.
Obydwie wersje sprzęgieł wentylatora są obecnie przestarzałe i nie są już wykorzystywane w nowych samochodach. Aktualna wersja wentylatora wyposażona jest w silnik sterowany przełącznikiem termalnym. Nowoczesne samochody oferują dokładne wietrzenie układu chłodzenia poprzez wyregulowaną prędkość obrotową łopatek wentylatora.

Wymiana zepsutego sprzęgła wiskotycznego

Sprzęgła wiskotyczne i magnetyczne wykorzystywane są wyłącznie w starszych samochodach, przez co ich awaria zdarza się dość często. Zepsute sprzęgło wiskotyczne może być skutkiem przegrzania się lub nawet zagotowania silnika. Jeśli podejrzewamy awarię sprzęgła wiskotycznego, można je przetestować:
Najprostszym sposobem jest praca silnika podczas stania autem w miejscu i czekanie do momentu, aż zacznie pracować wentylator. Niezbędna jest do tego wystarczająco ciepła pogoda, gdyż w przeciwnym wypadku może to trwać długi okres czasu, zanim silnik osiągnie wymaganą temperaturę. Pod żadnym pozorem nie można odpalać silnika w zamkniętym pomieszczeniu, gdyż może to spowodować zatrucie się śmiercionośnym tlenkiem węgla. Uszkodzone sprzęgło wiskotyczne można zdiagnozować poprzez nieodpowiednią wydajność silnika lub wyciek oleju. Uszkodzone sprzęgło magnetyczne wentylatora często ulega całkowitej awarii. W obydwu przypadkach awaria sprzęgła wentylatora może zostać zdiagnozowana poprzez słyszalne skrzypienie.
Ich wymiana nie powinna być zbyt trudna. Część przymocowana jest do chłodnicy i podłączona do silnika przy pomocy pasa napędowego. Może zostać ona bezpośrednio od chłodnicy odkręcona lub wymieniona wraz z chłodnicą. Śruba wyjątkowo mocno przymocowuje sprzęgło wiskotyczne do chłodnicy. Aby ją odkręcić należy użyć bardzo dużo siły lub odpowiedniego lewarka.

Zakup sprzęgła wentylatora

Tradycyjne sprzęgła wentylatora wykorzystywane są wyłącznie w starszych samochodach, budowanych do 2005 roku. Z tego powodu popyt na nie zaczyna być coraz mniejszy. Niemniej jednak w zależności od konstrukcji i samochodu są one dość drogie. Ceny markowej jakości części wynoszą od 80 do 200 euro. Dane części są niezwykle ważne, przez co skorzystanie z taniego odpowiednika nie jest dobrym pomysłem: uszkodzony wentylator bardzo szybko może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika.

Nasze propozycje towaru:

  • Sprzęgło, wentylator c...
    NRF Sprzęgło, wentylator chłodzenia 49576 w przystępnej cenie
    NRF | 49576
    227,58 PLN -26% SCPT: 304,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Sprzęgło, wentylator c...
    NRF Sprzęgło, wentylator chłodzenia 49592 w przystępnej cenie
    NRF | 49592
    200,50 PLN -26% SCPT: 268,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Sprzęgło, wentylator c...
    NRF Sprzęgło, wentylator chłodzenia 49567 w przystępnej cenie
    NRF | 49567
    175,65 PLN -26% SCPT: 235,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Sprzęgło, wentylator c...
    NRF Sprzęgło, wentylator chłodzenia 49701 w przystępnej cenie
    NRF | 49701
    676,63 PLN -25% SCPT: 902,00 PLN Zaoszczędź: 25%
  • Sprzęgło, wentylator c...
    MEYLE Sprzęgło, wentylator chłodzenia 314 115 2101 w przystępnej cenie
    MEYLE | 314 115 2101
    212,58 PLN -26% SCPT: 284,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Sprzęgło, wentylator c...
    AKS DASIS Sprzęgło, wentylator chłodzenia 058010N w przystępnej cenie
    AKS DASIS | 058010N
    122,09 PLN -26% SCPT: 163,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Sprzęgło, wentylator c...
    TOPRAN Sprzęgło, wentylator chłodzenia 500 402 w przystępnej cenie
    TOPRAN | 500 402
    138,83 PLN -25% SCPT: 185,00 PLN Zaoszczędź: 25%
  • Sprzęgło, wentylator c...
    TOPRAN Sprzęgło, wentylator chłodzenia 500 404 w przystępnej cenie
    TOPRAN | 500 404
    137,27 PLN -25% SCPT: 183,00 PLN Zaoszczędź: 25%
  • Sprzęgło, wentylator c...
    ABAKUS Sprzęgło, wentylator chłodzenia 004-013-0006 w przystępnej cenie
    ABAKUS | 004-013-0006
    123,48 PLN -26% SCPT: 165,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Sprzęgło, wentylator c...
    ABAKUS Sprzęgło, wentylator chłodzenia 014-013-0011 w przystępnej cenie
    ABAKUS | 014-013-0011
    116,75 PLN -26% SCPT: 156,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Sprzęgło, wentylator c...
    ABAKUS Sprzęgło, wentylator chłodzenia 004-013-0002 w przystępnej cenie
    ABAKUS | 004-013-0002
    113,30 PLN -25% SCPT: 151,00 PLN Zaoszczędź: 25%
  • Sprzęgło, wentylator c...
    RIDEX Sprzęgło, wentylator chłodzenia 509C0031 w przystępnej cenie
    RIDEX | 509C0031
    106,65 PLN -82% SCPT: 578,25 PLN Zaoszczędź: 82%