Sprzęgło wentylatora do Twojego samochodu

Sprzęgło wentylatora dla topowych modelów
- Sprzęgło wentylatora BMW Seria 3
- Sprzęgło wentylatora AUDI A4
- Sprzęgło wentylatora chłodnicy VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Sprzęgło wentylatora BMW Seria 5
- Sprzęgło wentylatora AUDI A6
- Sprzęgło wentylatora chłodnicy VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Sprzęgło wentylatora SKODA OCTAVIA
- Sprzęgło wentylatora FORD MONDEO
- Sprzęgło wentylatora chłodnicy AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Sprzęgło wentylatora HONDA CIVIC
- Sprzęgło wentylatora MERCEDES-BENZ Klasa C
- Sprzęgło wentylatora chłodnicy RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Sprzęgło wentylatora VW POLO
- Sprzęgło wentylatora MAZDA 6
- Sprzęgło wentylatora chłodnicy TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Sprzęgło wentylatora wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Pomoc ze strony układu chłodzenia
Wentylator silnika samochodu znajduje się zaraz obok chłodnicy. Jego zadaniem jest dostarczenie do chłodnicy dodatkowego dopływu powietrza w momencie, gdy nie jest już ona w stanie osiągnąć odpowiedniej wydajności chłodzenia silnika. Dzieje się tak w momencie, gdy silnik ulega przegrzaniu wskutek nadmiernego obciążenia (np. długiej jazdy pod górkę), wysokich temperatur zewnętrznych, pracy w miejscu lub awarii układu chłodzenia. W historii konstrukcji samochodów wykonano kilka prób chłodzenia chłodnicy przy pomocy dmuchawy.
Sterowanie i regulacja łopatki wentylatora
Łopatki wentylatora poprzez swoją rotację generuje dopływ powietrza, które przechodząc przez chłodnicę usuwa masy gorącego powietrza. Ciepło odpadowe chłodzonej wody jest z kolei uwalniane do powietrza. Proces ten zapobiega przegrzewaniu do pewnego stopnia, aż silnik dozna nadmiernych uszkodzeń poprzez otarcie tłoka, jego zakleszczenie się lub spalenie uszczelki głowicy cylindrów.
W starszych samochodach śmigło wentylatora było stale napędzane za pomocą przekładni czołowej, wałów pionowych lub pas napędowego. Trwałe dostarczanie powietrza do chłodnicy nie było idealnym rozwiązaniem dla pracy samochodu. Powoduje to kiepski poziom wydajności silnika oraz niedokładne chłodzenie czynnika chłodzącego. Skutkowało to koniecznością wyposażenia śmigła wentylatora w sterownik, aby pracował on tylko w tym momencie, gdy jest to potrzebne.
Sprzęgło wentylatora i magnetyczne były popularną technologią sterowanie prędkością obrotów łopatek wentylatora aż do wczesnych lat 1990-tych. Sprzęgła magnetyczne włączają i wyłączają wentylator przy pomocy bimetalowej sprężyny podłączonej do magnesu. Sprzęgło wentylatora włączają wentylator poprzez skomplikowany, zamknięty system, w którym rozszerzająca się i lepka ciecz napędza śmigło.
Obydwie wersje sprzęgieł wentylatora są obecnie przestarzałe i nie są już wykorzystywane w nowych samochodach. Aktualna wersja wentylatora wyposażona jest w silnik sterowany przełącznikiem termalnym. Nowoczesne samochody oferują dokładne wietrzenie układu chłodzenia poprzez wyregulowaną prędkość obrotową łopatek wentylatora.
Wymiana zepsutego sprzęgło wentylatora
Sprzęgło wentylatora i magnetyczne wykorzystywane są wyłącznie w starszych samochodach, przez co ich awaria zdarza się dość często. Zepsute sprzęgło wentylatora może być skutkiem przegrzania się lub nawet zagotowania silnika. Jeśli podejrzewamy awarię sprzęgło wentylatora, można je przetestować:
Najprostszym sposobem jest praca silnika podczas stania autem w miejscu i czekanie do momentu, aż zacznie pracować wentylator. Niezbędna jest do tego wystarczająco ciepła pogoda, gdyż w przeciwnym wypadku może to trwać długi okres czasu, zanim silnik osiągnie wymaganą temperaturę. Pod żadnym pozorem nie można odpalać silnika w zamkniętym pomieszczeniu, gdyż może to spowodować zatrucie się śmiercionośnym tlenkiem węgla. Uszkodzone sprzęgło wentylatora można zdiagnozować poprzez nieodpowiednią wydajność silnika lub wyciek oleju. Uszkodzone sprzęgło magnetyczne wentylatora często ulega całkowitej awarii. W obydwu przypadkach awaria sprzęgła wentylatora może zostać zdiagnozowana poprzez słyszalne skrzypienie.
Ich wymiana nie powinna być zbyt trudna. Część przymocowana jest do chłodnicy i podłączona do silnika przy pomocy pasa napędowego. Może zostać ona bezpośrednio od chłodnicy odkręcona lub wymieniona wraz z chłodnicą. Śruba wyjątkowo mocno przymocowuje sprzęgło wentylatora do chłodnicy. Aby ją odkręcić należy użyć bardzo dużo siły lub odpowiedniego lewarka.
Zakup sprzęgła wentylatora
Tradycyjne sprzęgła wentylatora wykorzystywane są wyłącznie w starszych samochodach, budowanych do 2005 roku. Z tego powodu popyt na nie zaczyna być coraz mniejszy. Niemniej jednak w zależności od konstrukcji i samochodu są one dość drogie. Ceny markowej jakości części wynoszą od 80 do 200 euro. Dane części są niezwykle ważne, przez co skorzystanie z taniego odpowiednika nie jest dobrym pomysłem: uszkodzony wentylator bardzo szybko może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika.