Pompa wody do Twojego samochodu

Pompa wody do silnika dla topowych modelów
- Pompa wody BMW Seria 3
- Pompa wody AUDI A4
- Pompa wodna VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Pompa wody BMW Seria 5
- Pompa wody AUDI A6
- Pompa wodna VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Pompa wody SKODA OCTAVIA
- Pompa wody FORD MONDEO
- Pompa wodna AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Pompa wody HONDA CIVIC
- Pompa wody MERCEDES-BENZ Klasa C
- Pompa wodna RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Pompa wody VW POLO
- Pompa wody MAZDA 6
- Pompa wodna TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Pompa wody wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Serce układu chłodzenia
Pompa wodna to centralna część samochodowego układu chłodzenia, odpowiedzialna za przepływ płynu chłodzącego i zapewniająca brak przegrzewania silnika. Awaria pompy wodnej ma fatalne konsekwencje. Zazwyczaj dużo wcześniej można zdiagnozować jej uszkodzenie. Poza funkcją pompowania, pompa wodna spełnia także dodatkowe zadanie: napięcie paska rozrządu lub paska klinowego.
Funkcja pompy wodnej
Pompa płynu chłodzącego znajduje się zaraz obok silnika i pracuje ona cały czas. Jest ona napędzana przez pasek lub koło zębate. Pompa płynu chłodzącego zapewnia ciśnienie niezbędne do wtłoczenia płynu chłodzącego do silnika. Płyn chłodzący przedostaje się do pompy wodnej w stanie zimnym. Pompa przeprowadza płyn chłodzący przez blok silnika poprzez przewody płynu chłodzącego. Dane przewody przeprowadzają wodę przez chłodnicę, znajdującą się w przedniej części samochodu.
Aby przy zmiennej temperaturze silnika i temperaturze zewnętrznej zapewnić kompensację ciśnienia, wiele samochodów wyposażona jest w zbiornik wyrównawczy. Pozwala on na sprawdzenie i, w razie potrzeby, dolanie płynu chłodzącego. W samochodach wyposażonych w zbiornik wyrównawczy chłodzenie wody zapewniane jest przez chłodnicę.
Awarie pompy płynu chłodzącego
Pod względem technicznym pompa wodna to bardzo prosta część, zbudowana z obudowy oraz znajdującej się w jej wnętrzu wału. Na końcu wału znajduje się koło, napędzane przez zewnętrzny napęd pasowy. Wał posiada wewnętrzne śmigło, które wprowadzane jest w ruch przez wodę. Słabym punktem pompy jest jej uszczelka, uszczelniająca pompę przed środowiskiem zewnętrznym, jak i również jego wałem i łożyskami.
Aby nie narazić pompy na utracenie szczelności wał często wyposażony wyłącznie w stałe smarowanie lub zamocowany wraz z uszczelką. W pompie wodnej nie są stosowane tradycyjne łożyska wałeczkowe lub kulkowe, gdyż nie można ich prawidłowo uszczelnić. Jednostronne ciśnienie ze strony paska powoduje zużycie się flansz łożyska. Typowymi oznakami awarii pompy wodnej są:
- Głośne piszczenie pompy
- Nieszczelna obudowa
Wymiana pompy wodnej
Wymiana pompy wodnej nie jest dość skomplikowana. Jeśli pompa płynu chłodzącego jest dodatkowo stosowana do napinania paska rozrządu, w przypadku ich regularnych konserwacji zazwyczaj obydwie części należy wymienić. Z drugiej strony należy wymienić pasek w momencie, gdy wymieniamy pompę wodną. W wielu samochodach, takich jak m.ni. Opel Corsa A, pompa wodna zamontowana jest do silnika przy pomocy trzech śrub. Po ich poluzowaniu pompę można wymienić na nową.
Koszty pompy wodnej
Producenci silników budują pompę płynu chłodzącego jako część eksploatacyjna. Wcześniej czy później należy ją wymienić. Producenci gwarantują stałą pracę silnika nawet w momencie, gdy wykorzystywana do chłodzenia woda zawiera wapń. W układach, w których pompa płynu chłodzącego stosowana jest jako napinacz paska rozrządu, jest to zazwyczaj część do wymiany w całym zestawie. Pompy płynu chłodzącego napędzane przez koło pasowe są łatwiejsze do wymiany. W takich systemach nie trzeba się martwić o delikatny pasek rozrządu wraz z jego sterownikiem. W obydwu przypadkach ceny nowej pompy rozpoczynają się on około 30 euro.
Najnowsze generacje pomp wodnych obejmują zmienne pompy wyposażone w oddzielny silnik elektryczny. Zapewnia to znacznie dłuższy okres eksploatacji niż u tradycyjnych pomp wodnych. Producenci zapewniają 6-krotnie dłuższą żywotność części, co z kolei nie zostało jeszcze udowodnione. Elektroniczne i zmienne pompy wodne posiadają wiele innych korzyści: można solidniej przymocować je do komory silnika i są w stanie zaoferować regulację wydajności pompowania. Napęd elektryczny i regulacja sprawiają, że elektryczne pompy wodne są bardzo kosztowne.