Korek zbiornika wyrównawczego do Twojego samochodu

Korek do zbiornika płynu chłodniczego dla topowych modelów
- Korek zbiornika wyrównawczego BMW Seria 3
- Korek zbiornika wyrównawczego AUDI A4
- Korek zbiorniczka wyrównawczego VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Korek zbiornika wyrównawczego BMW Seria 5
- Korek zbiornika wyrównawczego AUDI A6
- Korek zbiorniczka wyrównawczego VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Korek zbiornika wyrównawczego SKODA OCTAVIA
- Korek zbiornika wyrównawczego FORD MONDEO
- Korek zbiorniczka wyrównawczego AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Korek zbiornika wyrównawczego HONDA CIVIC
- Korek zbiornika wyrównawczego MERCEDES-BENZ Klasa C
- Korek zbiorniczka wyrównawczego RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Korek zbiornika wyrównawczego VW POLO
- Korek zbiornika wyrównawczego MAZDA 6
- Korek zbiorniczka wyrównawczego TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Korek zbiornika wyrównawczego wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Korek zbiornika na płyn chłodzący
Korek zbiornika na płyn chłodzący to niezwykle ważna część obwodu chłodzącego samochodu. Umożliwia on dostęp do zbiornika wyrównawczego zapewniając kierowcy lub mechanikowi możliwość dolania płynu chłodzącego. Awaria korka jest bardzo rzadka, jednak co jakiś czas się zdarza.
Układ chłodzenia samochodu
Układ chłodzenia samochodu służy zapobiegnięciu silnika przed jego przegrzaniem. Silniki spalinowe pracują na zasadzie spalania paliwa w niewielkich detonacjach i korzystając z wynikającego z nich ciśnienia generują energię kinetyczną. Silnik nie ma korzyści z powstałego w trakcie spalania ciepła wylotowego, którego musi się pozbyć. Od tego jest właśnie układ chłodzenia.
Nieskomplikowane i małe silniki kosiarek lub niewielkich motocykli dają sobie z tym radę poprzez chłodzenie powietrzem. Ciepło wylotowe generowane przez cylindry wydziela się z silnika poprzez jego żebra chłodzące i jest rozpraszane przez strumień powietrza lub dmuchawę. Ten bardzo popularny sposób chłodzenia silnika stopniowo staje się niewystarczający, gdyż silniki stają się coraz potężniejsze. Z tego powodu zastąpiono do chłodzeniem wodą lub cieczą.
Chłodzenie cieczą to obwód polegający na stałym przepompowywaniu płynu chłodzącego przez silnik. Chłodzenie płynu, który zazwyczaj jest mieszanką wody i glikolu, zapewniane jest przez chłodnicę. Z kolei chłodnica jest schładzana przez strumień powietrza pochodzący z zewnątrz lub generowany przez podłączoną dmuchawę.
Żaden z systemów kanałów wodnych nie jest wystarczająco szczelny. Nieznaczna utrata płynu chłodzącego z biegiem czasu jest nieunikniona. Zwłaszcza w starych samochodach powinien być sprawdzany poziom płynu chłodzącego. Poziomem, do którego powinno się dolewać płyn chłodzący, jest poziom korka zbiornika wyrównawczego.
Funkcja ostrzegawcza zbiornika wyrównawczego
Poza pełnieniem funkcji uszczelniania, korek zbiornika wyrównawczego pełni także niezwykle ważną funkcję ostrzegania kierowcy. Gdy panujące w zbiorniku ciśnienie jest zbyt wysokie, korek aktywuje układ chłodzenia. Dzieje się tak przy ciśnieniu wynoszącym około 1,5 bara. Przegrzanie silnika pojawia się w momencie:
- W układzie znajduje się zbyt małą ilość płynu chłodzącego
- Silnik znajduje się pod nadmiernym obciążeniem (np. podczas jazdy pod górkę lub przeciążenia auta)
- Awarii uległa uszczelka głowicy cylindrów
- Awarii uległa chłodnica
- Awarii uległ termostat
Spowoduje to uciekanie pary wodnej przez korek zbiornika na płyn chłodzący. W większości przypadków na desce rozdzielczej zaświeci się wtedy kontrolka informująca o awarii silnika. W takim przypadku należy niezwłocznie wyłączyć silnik, gdyż w przeciwnym razie może on ulec poważnym uszkodzeniom.
Awarie korka zbiornika wyrównawczego
W zasadzie korek zbiornika wyrównawczego jest częścią trwałą i przez cały okres użytkowania samochodu nie istnieje potrzeba jego wymiany. Niemniej jednak zbiornik wyrównawczy może pęknąć, co będzie wymagało jego wymiany. W takim przypadku należy także wymienić korek zbiornika wyrównawczego.
Awaria korka zbiornika wyrównawczego staje się widoczna w momencie, gdy nie jest już on w stanie wytrzymać normalnego ciśnienia układu chłodzenia. Może być to wina uszkodzonej gumowej uszczelki, która znajduje się pod spodem korka. W takim przypadku najrozsądniej jest wymienić cały korek. Stała zmiana temperatury z wysokiej na niską może spowodować pęknięcie elementu korka, a w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem jest wymiana tej niedrogiej części zamiennej.
Wymiana korka zbiornika wyrównawczego jest tak samo prosta, jak to wygląda: można go odkręcić podczas uzupełniania płynem układu chłodzenia. Wskutek tego można go wymienić na nową część.
Jeśli zdiagnozujemy awarię korka zbiornika wyrównawczego należy sprawdzić, czy jest to jedyny występujący defekt układu chłodzenia. Dany układ ulega równomiernemu starzeniu się, a co za tym idzie wszystkie jego elementy powinny być sprawdzane i w razie potrzeby zapobiegawczo wymienione.
Z tego względu, że korek zachowuje ciśnienie w układzie, niezwykle ważna jest jakość korka zbiornika wyrównawczego. Nawet markowej jakości korki są bardzo tanie. Nie ma większego sensu na zakup niezwykle tanich części. Wysokiej jakości korek, np. firmy FEBI BILSTEIN, kosztuje pomiędzy 6 a 15 euro.