0

0.00 PLN

#

Pokrywa / Osłona – dla Twojego samochodu

Wybierz swój samochód

Kupuj Pokrywa / Osłona 48H dostawa i 2 lata gwarancji

Pokrywa / Osłona od wybranych i najlepszych producentów

  • FEBI BILSTEIN Pokrywa / Osłona
  • VAICO Pokrywa / Osłona
  • TOPRAN Pokrywa / Osłona
  • SWAG Pokrywa / Osłona
  • METZGER Pokrywa / Osłona
  • JP GROUP Pokrywa / Osłona
  • HELLA Pokrywa / Osłona
  • GATES Pokrywa / Osłona
  • Kup tutaj w najlepszej cenie BLUE PRINT Pokrywa / Osłona
  • Kup tutaj w najlepszej cenie TRISCAN Pokrywa / Osłona
  • Kup tutaj w najlepszej cenie THERMOTEC Pokrywa / Osłona
  • Kup tutaj w najlepszej cenie AKS DASIS Pokrywa / Osłona
  • Kup tutaj w najlepszej cenie MEYLE Pokrywa / Osłona
  • Kup tutaj w najlepszej cenie BUGIAD Pokrywa / Osłona
  • Kup tutaj w najlepszej cenie FRIGAIR Pokrywa / Osłona
  • Kup tutaj w najlepszej cenie PETERS ENNEPETAL Pokrywa / Osłona
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • CALORSTAT by Vernet
  • TRICLO
  • AUTOMEGA
  • ORIGINAL IMPERIUM
  • DT
  • MAXGEAR
  • AUGER
  • ABAKUS katalog części zamiennych
  • Metalcaucho katalog części zamiennych

Pokrywa / Osłona wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy

Korek zbiornika na płyn chłodzący

Korek zbiornika na płyn chłodzący to niezwykle ważna część obwodu chłodzącego samochodu. Umożliwia on dostęp do zbiornika wyrównawczego zapewniając kierowcy lub mechanikowi możliwość dolania płynu chłodzącego. Awaria korka jest bardzo rzadka, jednak co jakiś czas się zdarza.

Układ chłodzenia samochodu

Układ chłodzenia samochodu służy zapobiegnięciu silnika przed jego przegrzaniem. Silniki spalinowe pracują na zasadzie spalania paliwa w niewielkich detonacjach i korzystając z wynikającego z nich ciśnienia generują energię kinetyczną. Silnik nie ma korzyści z powstałego w trakcie spalania ciepła wylotowego, którego musi się pozbyć. Od tego jest właśnie układ chłodzenia.
Nieskomplikowane i małe silniki kosiarek lub niewielkich motocykli dają sobie z tym radę poprzez chłodzenie powietrzem. Ciepło wylotowe generowane przez cylindry wydziela się z silnika poprzez jego żebra chłodzące i jest rozpraszane przez strumień powietrza lub dmuchawę. Ten bardzo popularny sposób chłodzenia silnika stopniowo staje się niewystarczający, gdyż silniki stają się coraz potężniejsze. Z tego powodu zastąpiono do chłodzeniem wodą lub cieczą.
Chłodzenie cieczą to obwód polegający na stałym przepompowywaniu płynu chłodzącego przez silnik. Chłodzenie płynu, który zazwyczaj jest mieszanką wody i glikolu, zapewniane jest przez chłodnicę. Z kolei chłodnica jest schładzana przez strumień powietrza pochodzący z zewnątrz lub generowany przez podłączoną dmuchawę.
Żaden z systemów kanałów wodnych nie jest wystarczająco szczelny. Nieznaczna utrata płynu chłodzącego z biegiem czasu jest nieunikniona. Zwłaszcza w starych samochodach powinien być sprawdzany poziom płynu chłodzącego. Poziomem, do którego powinno się dolewać płyn chłodzący, jest poziom korka zbiornika wyrównawczego.

Funkcja ostrzegawcza zbiornika wyrównawczego

Poza pełnieniem funkcji uszczelniania, korek zbiornika wyrównawczego pełni także niezwykle ważną funkcję ostrzegania kierowcy. Gdy panujące w zbiorniku ciśnienie jest zbyt wysokie, korek aktywuje układ chłodzenia. Dzieje się tak przy ciśnieniu wynoszącym około 1,5 bara. Przegrzanie silnika pojawia się w momencie:

  • W układzie znajduje się zbyt małą ilość płynu chłodzącego
  • Silnik znajduje się pod nadmiernym obciążeniem (np. podczas jazdy pod górkę lub przeciążenia auta)
  • Awarii uległa uszczelka głowicy cylindrów
  • Awarii uległa chłodnica
  • Awarii uległ termostat

Spowoduje to uciekanie pary wodnej przez korek zbiornika na płyn chłodzący. W większości przypadków na desce rozdzielczej zaświeci się wtedy kontrolka informująca o awarii silnika. W takim przypadku należy niezwłocznie wyłączyć silnik, gdyż w przeciwnym razie może on ulec poważnym uszkodzeniom.

Awarie korka zbiornika wyrównawczego

W zasadzie korek zbiornika wyrównawczego jest częścią trwałą i przez cały okres użytkowania samochodu nie istnieje potrzeba jego wymiany. Niemniej jednak zbiornik wyrównawczy może pęknąć, co będzie wymagało jego wymiany. W takim przypadku należy także wymienić korek zbiornika wyrównawczego.
Awaria korka zbiornika wyrównawczego staje się widoczna w momencie, gdy nie jest już on w stanie wytrzymać normalnego ciśnienia układu chłodzenia. Może być to wina uszkodzonej gumowej uszczelki, która znajduje się pod spodem korka. W takim przypadku najrozsądniej jest wymienić cały korek. Stała zmiana temperatury z wysokiej na niską może spowodować pęknięcie elementu korka, a w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem jest wymiana tej niedrogiej części zamiennej.
Wymiana korka zbiornika wyrównawczego jest tak samo prosta, jak to wygląda: można go odkręcić podczas uzupełniania płynem układu chłodzenia. Wskutek tego można go wymienić na nową część.
Jeśli zdiagnozujemy awarię korka zbiornika wyrównawczego należy sprawdzić, czy jest to jedyny występujący defekt układu chłodzenia. Dany układ ulega równomiernemu starzeniu się, a co za tym idzie wszystkie jego elementy powinny być sprawdzane i w razie potrzeby zapobiegawczo wymienione.
Z tego względu, że korek zachowuje ciśnienie w układzie, niezwykle ważna jest jakość korka zbiornika wyrównawczego. Nawet markowej jakości korki są bardzo tanie. Nie ma większego sensu na zakup niezwykle tanich części. Wysokiej jakości korek, np. firmy FEBI BILSTEIN, kosztuje pomiędzy 6 a 15 euro.

Nasze propozycje towaru:

  • Pokrywa / Osłona
    TOPRAN Pokrywa / Osłona 111 023 w przystępnej cenie
    TOPRAN | 111 023
    13,75 PLN -28% SCPT: 19,00 PLN Zaoszczędź: 28%
  • Pokrywa / Osłona
    TOPRAN Pokrywa / Osłona 700 210 w przystępnej cenie
    TOPRAN | 700 210
    12,69 PLN -26% SCPT: 17,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Pokrywa / Osłona
    TOPRAN Pokrywa / Osłona 500 343 w przystępnej cenie
    TOPRAN | 500 343
    19,76 PLN -27% SCPT: 27,00 PLN Zaoszczędź: 27%
  • Pokrywa / Osłona
    TOPRAN Pokrywa / Osłona 700 431 w przystępnej cenie
    TOPRAN | 700 431
    9,53 PLN -27% SCPT: 13,00 PLN Zaoszczędź: 27%
  • Pokrywa / Osłona
    HELLA Pokrywa / Osłona 8MY 376 743-451 w przystępnej cenie
    HELLA | 8MY 376 743-451
    49,50 PLN -25% SCPT: 66,00 PLN Zaoszczędź: 25%
  • Pokrywa / Osłona
    FEBI BILSTEIN Pokrywa / Osłona 40722 w przystępnej cenie
    FEBI BILSTEIN | 40722
    23,44 PLN -27% SCPT: 32,00 PLN Zaoszczędź: 27%
  • Pokrywa / Osłona
    FEBI BILSTEIN Pokrywa / Osłona 12205 w przystępnej cenie
    FEBI BILSTEIN | 12205
    21,76 PLN -25% SCPT: 29,00 PLN Zaoszczędź: 25%
  • Pokrywa / Osłona
    CALORSTAT by Vernet Pokrywa / Osłona RC0008 w przystępnej cenie
    CALORSTAT by Vernet | ...
    17,36 PLN -28% SCPT: 24,00 PLN Zaoszczędź: 28%
  • Pokrywa / Osłona
    CALORSTAT by Vernet Pokrywa / Osłona RC0021 w przystępnej cenie
    CALORSTAT by Vernet | ...
    17,52 PLN -27% SCPT: 24,00 PLN Zaoszczędź: 27%
  • Pokrywa / Osłona
    JP GROUP Pokrywa / Osłona 1114800300 w przystępnej cenie
    JP GROUP | 1114800300
    19,25 PLN -26% SCPT: 26,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Pokrywa / Osłona
    ABAKUS Pokrywa / Osłona 037-027-004 w przystępnej cenie
    ABAKUS | 037-027-004
    10,31 PLN -27% SCPT: 14,00 PLN Zaoszczędź: 27%
  • Pokrywa / Osłona
    BLUE PRINT Pokrywa / Osłona ADC49902 w przystępnej cenie
    BLUE PRINT | ADC49902
    22,76 PLN -27% SCPT: 31,00 PLN Zaoszczędź: 27%