Korek chłodnicy do Twojego samochodu

Korek do chłodnicy dla topowych modelów
- Korek chłodnicy BMW Seria 3
- Korek chłodnicy AUDI A4
- Korek układu chłodzenia VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Korek chłodnicy BMW Seria 5
- Korek chłodnicy AUDI A6
- Korek układu chłodzenia VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Korek chłodnicy SKODA OCTAVIA
- Korek chłodnicy FORD MONDEO
- Korek układu chłodzenia AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Korek chłodnicy HONDA CIVIC
- Korek chłodnicy MERCEDES-BENZ Klasa C
- Korek układu chłodzenia RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Korek chłodnicy VW POLO
- Korek chłodnicy MAZDA 6
- Korek układu chłodzenia TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Korek chłodnicy wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Wszystko szczelnie zamknięte dzięki nakrętce do chłodnicy
Nakrętka do chłodnicy to mały, ale niezwykle ważny element układu chłodzenia, uszczelniający górną część chłodnicy samochodu. Może być ona z łatwością odkręcona w celu uzupełnienia czynnika chłodzącego.
Element wielofunkcyjny
Pomimo tego, że nakrętka do chłodnicy wygląda dość nieskomplikowanie, jej funkcje są niezbędne. Jej głównym zadaniem jest uszczelnienie układu chłodzenia oraz zapobiegnięcie przed wyciekaniem wody w trakcie jazdy. Nagrzanie się silnika może spowodować zwiększenie ciśnienia w układzie chłodzenia do 1-1,5 bara. Nakrętka do chłodnicy musi być w stanie niezawodnie je wytrzymać. Maksymalnie ciśnienie może być zazwyczaj odczytane z nakrętki do chłodnicy.
Jeśli ciśnienie ulegnie zwiększeniu, nakrętka do chłodnicy musi być w stanie uwolnić z układu chłodzenia nadmiar ciśnienia. W przeciwnym razie może pęknąć przewód lub sama chłodnica. Z tego powodu nakrętka do chłodnicy wyposażona jest w znajdujący się na jej spodniej części zawór, który jest rozpoznawalny przez płytkę dociskową przy pomocy sprężyny śrubowej. Dany zawór łagodnie podnosi nakrętkę w celu uwolnienia nadmiaru ciśnienia. W każdym razie jest to nienormalny warunek pracy układu chłodzenia i jest jedynym środkiem bezpieczeństwa zapobiegającym przed większym uszkodzeniom.
Nakrętka do chłodnicy posiada także dodatkową funkcję bezpieczeństwa. Pod wpływem ciśnienia nie można jej odkręcić i blokuje się po obrocie o 90˚. Celem tego jest zapobiegnięcie przed tryśnięciem pary wodnej w twarz osoby, która chce odkręcić nakrętkę. Ciśnienie ucieka w dół i nie pozwala na odkręcenie nakrętki do momentu, aż układ nie zostanie unormowany. Niemniej jednak otwarcie układu chłodzenia będącego pod ciśnieniem jest bardzo niebezpieczne. Można przy okazji poparzyć sobie także dłoń. Z tego powodu zasadą numer 1 podczas odkręcania nakrętki do chłodnicy jest: odczekanie do momentu, aż silnik nie zostanie wystarczająco schłodzony. W przypadku przegrzanego silnika może to potrwać co najmniej 30 minut.
Przyczyny nadmiernego ciśnienia w układzie chłodzenia
Zbyt niski poziom czynnika chłodzącego: niski poziom czynnika chłodzącego powoduje dalsze wrzenie wody. Jeden litr wody generuje 1650 litrów pary wodnej. Tłumaczy to, dlaczego ciśnienie w układzie chłodzenia przy wahających się poziomach wody bardzo szybko wzrasta.
Przeciążenie silnika: jazda w górę wzniesienia w pełni obciążonego samochodu z maksymalną prędkością może sprawić, że nawet najpotężniejszy silnik sięgnie swoich granic możliwości. Co więcej, zbyt wysoka temperatura zewnętrza może spowodować wrzenie wody w chłodnicy. Typową przyczyną jest także awaria pompy, na przykład, poprzez poluzowanie się paska napędzającego pompę wodną.
Uszkodzona uszczelka głowicy cylindrów: jeśli głowica cylindrów przepali się w miejscu krytycznym dla zapewnienia szczelności układu chłodzenia, ciśnienie bardzo szybko wzrasta.
Awaria nakrętki do chłodnicy
Nakrętka do chłodnicy jest w ciągłym kontakcie z gorącą i zimną wodą, a także ze środkiem zapobiegającym zamarzaniu oraz produktami zapobiegającymi przed ścieralnym zużyciem się lub rdzą z układu chłodzenia. Początkowo wpłynie to na uszczelkę. Gdy do czynnika chłodzącego poprzez uszkodzoną uszczelkę głowic cylindrów przedostanie się olej, kwestią czasu jest rozpadnięcie się uszczelki, jak i również innych gumowych elementów układu chłodzenia, wliczając w to także przewody.
Uszczelka może zostać osobno wymieniona, jednak nie ma to najmniejszego sensu. Sprężyna śrubowa zaworu nakrętki do chłodnicy z biegiem czasu ulega zużyciu i traci swoją szczelność. Z tego powodu nakrętka do chłodnicy powinna zostać wymieniona w momencie, gdy zdiagnozuje się jej nieprawidłowe funkcjonowanie. Okres eksploatacji nakrętki jest bardzo różny. Nakrętka do chłodnicy zazwyczaj wytrzymuje okres 10 lat lub nawet dłuższy.
Jeśli istnieje potrzeba wymiany chłodnicy, należy także wymienić jej nakrętkę. Gwarantuje to całkowite odnowienie tego niezwykle ważnego układu bez jakiejkolwiek potrzeby łączenia starych części z nowymi. Jeśli samochód wyposażony jest w elektroniczny wentylator chłodnicy, wymiana chłodnicy wymaga także wymiany przełącznika wentylatora.
Z drugiej strony wymiana nakrętki do chłodnicy jest bardzo prosta: należy odczekać, aż samochód wystarczająco ostygnie, przekręcić nakrętkę do chłodnicy o 90˚ z kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, odkręcić ją oraz wymienić na nową. Nowe nakrętki do chłodnicy są bardzo tanie. Dopuszczalnej jakości części dostępne są już za 5-6 euro.