Reflektor do Twojego samochodu
Lampy przód dla topowych modelów
- Lampy przednie BMW Seria 3
- Lampy przednie AUDI A4
- Reflektor przedni VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Lampy przednie AUDI A6
- Lampy przednie BMW Seria 5
- Reflektor przedni VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Lampy przednie FORD MONDEO
- Lampy przednie SKODA OCTAVIA
- Reflektor przedni RENAULT MEGANE
- HONDA CIVIC
- Lampy przednie AUDI A3
- Lampy przednie MERCEDES-BENZ Klasa E
- Reflektor przedni MERCEDES-BENZ Klasa C
- VW POLO
- Lampy przednie SEAT LEON
- Lampy przednie MAZDA 6
- Reflektor przedni NISSAN QASHQAI
- CITROЁN C4
Reflektor wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Aby widzieć i być widzialnym dzięki przedniemu reflektorowi
Przedni reflektor to silna lampa w przedniej części samochodu. Spełnia ona funkcję sygnalizacyjną i daje kierowcy możliwość widzenia drogi w ciemności. Początkowo stosowane lampy karbidowe z biegiem czasu stały się wyjątkowo zaawansowanymi technicznie produktami, posiadającymi wiele modułów i funkcji.
Elementy przedniego reflektora
Przedni reflektor składa się z następujących elementów:
- Źródła świateł mijania
- Źródła świateł drogowych
- Reflektora
- Obudowy
- Osłony (w nowoczesnych samochodach nie starszych niż 10 lat)
- Jednostki poziomującej
- Opcjonalnie: systemu spryskiwaczy (z wyjątkiem reflektorów ksenonowych, w których jest on obowiązkowy)
Jako źródło światła w przednich reflektorach wykorzystywane są trzy różnorodne systemy:
- Żarówki
- Lampy ksenonowe
- LED
Żarówki są standardem od wielu dekad. Są one tanie w produkcji i łatwe w wymianie. Na przełomie lat zwiększyła się ich moc oświetleniowa. Żarówki (lampy żarowe) posiadają limitowany okres eksploatacji oraz niską wydajność. Znacząca ilość energii jest tracona poprzez promieniowanie ciepła.
Reflektory ksenonowe są bardzo silne, niemniej jednak ich kosztowna nudowa jest dość skomplikowana. Reflektory ksenonowe posiadają limitowany okres eksploatacji i powinny być zawsze wymieniane parami, co sprawia, że ich naprawa staje się dość kosztownym przedsięwzięciem.
Reflektory typu LED nie są jeszcze dość powszechnie stosowane. W systemach sygnalizacyjnych zaczynają być one powoli standardem. Do użytku jako aktywnych przednich reflektorów ich wydajność była do tej pory uważana za zbyt niską.
Odpowiednie lampy są dość drogie, jednakże można zauważyć ich spadek cen. Obecnie są dostępne pierwsze lampy LED, w których można zastąpić tradycyjnymi żarówkami. Oświetlenie typu LED posiada większą moc oświetleniową oraz okres eksploatacji niż lamp tradycyjnych.
Reflektor, obudowa, a zwłaszcza osłona są często wystawiane na zużycie. Przedostająca się do jego wnętrza wilgoć powoduje zmatowienie reflektora. Promieniowanie ultrafioletowe generowane przez słońce oraz cierne cząsteczki piasku mogą spowodować, że osłona przedniego reflektora stanie się z biegiem czasu mglista. Poprzez wibracje silnika obudowa reflektora może pęknąć w swoich punktach mocujących. Dane uszkodzenie może zostać częściowo naprawione, m.ni. poprzez ostrożne wypolerowanie osłony przedniego reflektora. Jeśli obudowa ulegnie pęknięciu lub reflektor będzie w pełni matowy, jedyną opcją jest jej wymiana.
System poziomujący przednie reflektory jest oddzielnym modułem, sterowanym w większości samochodów przez niewielki silniczek elektryczny. Starsze samochody, takie jak na przykład Fiat Cinquecento czy Volvo posiadają hydrauliczny system poziomujący przednie reflektory. Są one podatne na zużycie i drogie w naprawie. Wiele samochodów dużo wcześniej zostało zezłomowanych ze względu na awarię danego modułu.
System czyszczący przednie reflektory jest obowiązkowy w przypadku reflektorów ksenonowych. W innych samochodach jest on opcjonalny. Zbudowany jest on z niewielkiej dyszy spryskiwacza, zazwyczaj podłączonej do spryskiwacza szyby czołowej. Systemy czyszczące z lat 1980-tych z oddzielnymi, niewielkimi wycieraczkami nie są w dzisiejszych czasach już wykorzystywane.
Awarie przednich reflektorów
Awarie przednich reflektorów są zazwyczaj spowodowane przez lampy. Z zasady żarówki można wymienić w ciągu kilku minut bez korzystania z jakichkolwiek narzędzi. W rzeczywistości nie jest to w każdym przypadku zagwarantowane. Co więcej, przednie reflektory mogą ulec awarii wskutek następujących przyczyn: przedostającej się do ich wnętrza wody, nieprzezroczystych reflektorów oraz osłon lub pękniętych obudów. Przednie reflektory są także jako pierwsze uszkadzane w przypadku kolizji. W czasie napraw powypadkowych należy wymienić także elementy standardowe.
Zakup nowego przedniego reflektora
Cena nowego przedniego reflektora zależy w dużej mierze od jego budowy oraz rodzaju samochodu. Dla tanich, kompaktowych samochodów ceny nowych przednich reflektorów zaczynają się od kwoty mniejszej niż 50 euro. Skomplikowane reflektory ksenonowe mogą z łatwością kosztować od kilkuset aż do tysiąca euro za sztukę.
Zniżki i specjalne promocje mogą pomóc w zaoszczędzeniu pieniędzy. Porównywanie cen zawsze jest warte zachodu. Niemniej jednak powinieneś zawsze wziąć pod uwagę markową jakość. Tylko oryginalne, certyfikowane części oferują pożądaną wydajność.