Czujnik, prędkosć obrotowa koła do Twojego samochodu
Czujnik, prędkosć obrotowa koła dla topowych modelów
- Czujnik prędkości koła BMW Seria 3
- Czujnik prędkości koła AUDI A4
- Czujnik prędkości obrotowej koła VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Czujnik prędkości koła AUDI A6
- Czujnik prędkości koła BMW Seria 5
- Czujnik prędkości obrotowej koła VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Czujnik prędkości koła FORD MONDEO
- Czujnik prędkości koła SKODA OCTAVIA
- Czujnik prędkości obrotowej koła RENAULT MEGANE
- HONDA CIVIC
- Czujnik prędkości koła AUDI A3
- Czujnik prędkości koła MERCEDES-BENZ Klasa E
- Czujnik prędkości obrotowej koła MERCEDES-BENZ Klasa C
- VW POLO
- Czujnik prędkości koła SEAT LEON
- Czujnik prędkości koła MAZDA 6
- Czujnik prędkości obrotowej koła NISSAN QASHQAI
- CITROЁN C4
Czujnik, prędkosć obrotowa koła wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Sterowanie zapewnione przez cały czas dzięki czujnikowi ABS
Czujnik ABS to mały, jednak niezwykle istotny element układu hamulcowego nowoczesnych samochodów. Jest to element systemu ABS, zapewniający zachowanie sterowności auta w przypadku hamowania awaryjnego.
Historia ABS
Pomimo tego, że ABS posiada nowoczesny pierścień będący ekskluzywnym akcesorium sięgającym 1902 roku, pierwsze próby jego wykorzystania były dokonywane w pociągach parowych. Stał się on wyjątkowo istotny w momencie, gdy samoloty musiały być w stanie wylądować przy wysokiej prędkości. Samoloty często stają się niestabilne podczas hamowania na pasie startowym, ściągając na jedną ze stron. Problem z blokowaniem kół jest taki, że nie są one sterowne.
ABS lub system zapobiegający blokowaniu się kół był w tej dziedzinie doskonałym rozwiązaniem. Pierwszy montaż systemu ABS w samochodzie miał miejsce w brytyjskim samochodzie sportowym JENSEN FF. Niemiecki przemysł motoryzacyjny zamontował pierwszy system ABS w 1978 roku w samochodzie Mercedes klasy S, a następnie w BMW serii 7. Od tego momentu ABS bardzo szybko stał się standardowym wyposażeniem samochodów kompaktowych.
Budowa ABS i lokalizacja czujnika ABS
ABS składa się z czujnika obrotów koła, pierścienia ABS oraz sterownika. Z technicznego punktu widzenia czujnik ABS jest dość prosty: jest to wyłącznie czujnik magnetyczny, emitujący sygnał w momencie, gdy zarejestruje pole magnetyczne. Powoduje je pierścień ABS, zębaty (lub perforowany) żelazny pierścień: czujnik stale rejestruje pole magnetyczne, które w czasie jazdy sukcesywnie pojawia się i znika z zęba na ząb lub z perforacji na perforację.
Dana częstotliwość jest przenoszona do sterownika. Do momentu, aż pierścień rejestrować będzie stały ruch koła, ABS nie jest aktywowany. Gdy podczas hamowania koło ulegnie zablokowaniu, sterownik odblokowuje hamulec poprzez impulsy, powodując tzw. „hamowanie pulsacyjne”. Umożliwia to kierowcy zachowanie kontroli nad pojazdem oraz ominięcie przeszkody w trakcie gwałtownego hamowania.
Awarie i naprawa czujnika ABS
Gdy czujnik ABS ulegnie awarii, jest to natychmiast widoczne. Sterownik nie otrzymuje sygnałów i zakłada, że koło jest zablokowane. Przy każdym manewrze hamowania sterownik powoduje hamowanie pulsacyjne, sprawiając, że jazda z uszkodzonym czujnikiem ABS jest bardzo niewygodna i niebezpieczna.
Czujnik ABS może być uszkodzony od wewnątrz, jego przewody mogą ulec rozłączeniu lub kontakty najzwyczajniej zardzewieć. Czujnik znajduje się w niewielkiej odległości od nawierzchni drogi, przez co narażony jest na działanie warunków pogodowych oraz wydostającej się spod kół wody. Uszkodzony czujnik powoduje aktywację kontrolki na desce rozdzielczej. Dana funkcja jest wystarczająco wrażliwa na zapalenie się kontrolki przed momentem, aż czujnik całkowicie się zepsuje.
Wymiana czujnika jest bardzo prosta. Należy zdjąć koło, odkręcić stary czujnik i na jego miejsce zamontować nowy. Odległość pomiędzy czujnikiem a pierścieniem ABS musi został ponownie ustawiona przy pomocy szczelinomierza. Po podłączeniu sterownika system ponownie działa poprawnie. Czasami w nowym czujniku należy zaprogramować nową jednostkę w celu jej rozpoznania. Jest to zadanie dla mechaników warsztatowych. Wymiana czujnika ABS automatycznie wymaga sprawdzenie całego układu hamulcowego: jest to doskonała okazja na wizualnie sprawdzenie stanu technicznego klocków hamulcowych wraz z ich czujnikami zużycia, tarcz hamulcowych, linek oraz przewodów hamulcowych.
Cena czujnika ABS
Czasy, w których ten element elektryczny kosztował fortunę, dawno minęły. Ceny markowej jakości czujnika ABS zaczynają się już od 7 euro za sztukę. Przy tak niskich cenach zaleca się jako środek zapobiegawczy wymianę części przed skończeniem się jej okresu eksploatacyjnego. Zazwyczaj czujniki ABS nie są konstruowane jako typowe części eksploatacyjne. W idealnych okolicznościach powinny wystarczyć na cały okres eksploatacji samochodu: 15 lat lub 250 000 przejechanych kilometrów.
Niemniej jednak jego odsłonięta pozycja nie sprzyja tak długiemu użytkowaniu. Zalecamy zatem zapobiegawczą wymianę czujnika ABS po każdokrotnym pokonaniu 100 000 kilometrów. Sprawi to, że samochód będzie w pełni bezpieczny, gotowy na hamowanie oraz sterowny.