Alternator do Twojego samochodu

Prądnica dla topowych modelów
- Alternator BMW Seria 3
- Alternator AUDI A4
- Prądnica VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Alternator BMW Seria 5
- Alternator AUDI A6
- Prądnica VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Alternator SKODA OCTAVIA
- Alternator FORD MONDEO
- Prądnica AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Alternator HONDA CIVIC
- Alternator MERCEDES-BENZ Klasa C
- Prądnica RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Alternator VW POLO
- Alternator MAZDA 6
- Prądnica TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Alternator wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Dynamo lub alternator generuje w samochodzie niezbędny prąd elektryczny. Jeszcze kilka lat temu ilość elektrycznych urządzeń pobierających prąd w samochodzie była relatywnie mała: oświetlenie, zapłon, rozrusznik, klakson i radio to jedynie urządzenia, które wymagały energii elektrycznej. Jednakże znacznie się to zmieniło. Zwiększone wymagania na energię elektryczną skutkowały zmianami w układzie alternatora.
Budowa alternatora
Alternator składa się z:
- wirnika
- stojana
- obudowy
- pierścienia ślizgowego
- łożyska
- napędu
Wirnik to obracający się wał z trzema lub czterema zwojami. Jest on napędzany przez koło pasowe ze stojanem, także posiadające miedziane zwoje. Obydwa elementy generują pola magnetyczne. Konkurencyjne pola generują prąd elektryczny, powstający w wirniku i przenoszony do miedzianego pierścienia. Ocierają o nie dwa węglowe trzpienie przechwytujące elektrony. Węglowe trzpienie, alternatywnie nazywane węglowymi szczotkami przesyłają prąd elektryczny do diod, gdzie jest on dostępny dla sieci elektrycznej samochodu. Poprzez dwa przewody prąd elektryczny jest ostatecznie przesyłany do samochodu.
Awarie alternatora
Szczotki węglowe to typowe części eksploatacyjne alternatora. Są one przymocowane przy pomocy pojedynczej śruby. Szczotki węglowe można bardzo łatwo wymienić i są bardzo tanie. Zużyte szczotki węglowe można zdiagnozować poprzez pogorszoną wydajność alternatora. Dodatkowo zużyciu ulega miedziany pierścień poprzez stałe ścieranie się węglowych szczotek. Jego wymiana jest bardziej skomplikowana.
Łożyska to także elementy alternatora podatne na zużycie. Można o tym się dowiedzieć poprzez charakterystyczne grzechotanie. Łożyska można wymienić, jednakże jest to bardzo skomplikowane i zazwyczaj nie warte zachodu.
Jeśli zwoje stojana lub wirnika ulegną przepaleniu, alternator nie jest zdatny do naprawy i należy go wymienić.
Zmienne wymagania
W przeszłości alternator musiał produkować jedynie napięcie w wysokości 6 wolt. W latach późniejszych standardem dla samochodów osobowych były alternatory 12-woltowe. Nowoczesne i wygodne samochody posiadają znacznie więcej urządzeń pobierających prąd, takich jak:
- czujniki
- podgrzewane fotele
- podgrzewaną kierownicę
- podgrzewane lusterka zewnętrzne
- urządzenia nawigacyjne
- systemy rozrywkowe
oraz wiele innych. Alternatory są wymagane do produkowania wyższego napięcia. Aktualnie nowym standardem jest alternator generujący napięcie w wysokości 14.4 wolta. Dany trend jest póki co niezmienny.
Zmiany konstrukcyjne
Zwiększone wymagania nie są osiągane wyłącznie przez większe alternatory, które niepotrzebnie zwiększyłyby masę i cenę samochodu. Zamiast tego dostępny alternator został skonstruowany w taki sposób, aby szybciej pracować. Skutkuje to większym zużywaniem się łożysk. Z tego powodu alternatory nie są już napędzane paskiem klinowym. W dzisiejszych czasach standardowy napęd alternatorów składa się z:
- płaskich pasów
- wolnego koła pasowego alternatora
- napinacza pasa
Wolne koło pasowe alternatora pozwala wałowi alternatora na przyspieszenie wyłącznie w jednym kierunku. W przypadku zmiany obciążenia może ona stale pracować. Zapobiega to spowolnieniu alternatora i oszczędza jego łożyska. Sprawia to, że nowoczesne alternatory są równomiernie wytrzymałe pomimo zwiększonej wydajności.
Żywotność alternatora
Po przejechaniu 100 000 kilometrów alternator zaczyna stopniowo zużywać się. Często alternatory można naprawić przy pierwszych oznakach ich zużycia poprzez wymianę węglowych szczotek. Jeśli łożyska i pierścienie ślizgowe uległy uszkodzeniu, naprawa będzie zazwyczaj bardziej kosztowna niż kupno nowego alternatora.
Cena nowego alternatora
Ceny nowego alternatora pochodzącego od markowego producenta zaczynają się od około 150 euro. Z zasady tańsze alternatory posiadają krótszą żywotność. Nowy alternator posiada nowe szczotki węglowe, diody, a także wolne koło pasowe alternatora, umożliwiając rozwiązanie wszystkich problemów związanych z daną jednostką przy pomocy kilku działań. Skomplikowany demontaż oraz naprawa starego alternatora jest zatem nie warta zachodu.