0

0.00 PLN

#

Alternator – dla Twojego samochodu

Wybierz swój samochód

Kupuj Alternator 48H dostawa i 2 lata gwarancji

Alternator od wybranych i najlepszych producentów

  • BOSCH Alternator
  • FEBI BILSTEIN Alternator
  • MAPCO Alternator
  • VALEO Alternator
  • SWAG Alternator
  • JP GROUP Alternator
  • HELLA Alternator
  • JAPANPARTS Alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie DENSO Alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie MAHLE ORIGINAL Alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie VEMO Alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie BLUE PRINT Alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie HERTH+BUSS JAKOPARTS Alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie MAGNETI MARELLI Alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie ERA Alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie BUGIAD Alternator
  • NIPPARTS
  • LAUBER
  • ASHIKA
  • HERTH+BUSS ELPARTS
  • LUCAS ELECTRICAL
  • ROTOVIS Automotive Electrics
  • DELCO REMY
  • NK
  • BTS TURBO katalog części zamiennych
  • CV PSH katalog części zamiennych
  • PETERS ENNEPETAL katalog części zamiennych
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE katalog części zamiennych
  • HITACHI katalog części zamiennych
  • PRESTOLITE ELECTRIC katalog części zamiennych
  • ERA Benelux katalog części zamiennych
  • ELSTOCK katalog części zamiennych
  • AUTOMEGA
  • EUROTEC
  • DT
  • ALANKO
  • UNIPOINT
  • HC-Cargo
  • AS-PL
  • SAKURA
Inne części Układ Elektryczny
Lampa Tylna Zespolona

Lampa Tylna Zespolona

(24151 produktów)
Reflektor

Reflektor

(31267 produktów)
Lampa Kierunkowskazu

Lampa Kierunkowskazu

(11774 produktów)
Czujnik, Prędkosć Obrotowa Koła

Czujnik, Prędkosć Obrotowa Koła

(20162 produktów)
Styk Ostrzegwaczy, Zużycie Okładzin Hamulcowych

Styk Ostrzegwaczy, Zużycie Okładzin Hamulcowych

(6508 produktów)
Przepływomierz Masowy Powietrza

Przepływomierz Masowy Powietrza

(6959 produktów)
Pokaż wszystko

Alternator wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy

Dynamo lub alternator generuje w samochodzie niezbędny prąd elektryczny. Jeszcze kilka lat temu ilość elektrycznych urządzeń pobierających prąd w samochodzie była relatywnie mała: oświetlenie, zapłon, rozrusznik, klakson i radio to jedynie urządzenia, które wymagały energii elektrycznej. Jednakże znacznie się to zmieniło. Zwiększone wymagania na energię elektryczną skutkowały zmianami w układzie alternatora.

Budowa alternatora

Alternator składa się z:

  • wirnika
  • stojana
  • obudowy
  • pierścienia ślizgowego
  • łożyska
  • napędu

Wirnik to obracający się wał z trzema lub czterema zwojami. Jest on napędzany przez koło pasowe ze stojanem, także posiadające miedziane zwoje. Obydwa elementy generują pola magnetyczne. Konkurencyjne pola generują prąd elektryczny, powstający w wirniku i przenoszony do miedzianego pierścienia. Ocierają o nie dwa węglowe trzpienie przechwytujące elektrony. Węglowe trzpienie, alternatywnie nazywane węglowymi szczotkami przesyłają prąd elektryczny do diod, gdzie jest on dostępny dla sieci elektrycznej samochodu. Poprzez dwa przewody prąd elektryczny jest ostatecznie przesyłany do samochodu.

Awarie alternatora

Szczotki węglowe to typowe części eksploatacyjne alternatora. Są one przymocowane przy pomocy pojedynczej śruby. Szczotki węglowe można bardzo łatwo wymienić i są bardzo tanie. Zużyte szczotki węglowe można zdiagnozować poprzez pogorszoną wydajność alternatora. Dodatkowo zużyciu ulega miedziany pierścień poprzez stałe ścieranie się węglowych szczotek. Jego wymiana jest bardziej skomplikowana.
Łożyska to także elementy alternatora podatne na zużycie. Można o tym się dowiedzieć poprzez charakterystyczne grzechotanie. Łożyska można wymienić, jednakże jest to bardzo skomplikowane i zazwyczaj nie warte zachodu.
Jeśli zwoje stojana lub wirnika ulegną przepaleniu, alternator nie jest zdatny do naprawy i należy go wymienić.

Zmienne wymagania

W przeszłości alternator musiał produkować jedynie napięcie w wysokości 6 wolt. W latach późniejszych standardem dla samochodów osobowych były alternatory 12-woltowe. Nowoczesne i wygodne samochody posiadają znacznie więcej urządzeń pobierających prąd, takich jak:

  • czujniki
  • podgrzewane fotele
  • podgrzewaną kierownicę
  • podgrzewane lusterka zewnętrzne
  • urządzenia nawigacyjne
  • systemy rozrywkowe

oraz wiele innych. Alternatory są wymagane do produkowania wyższego napięcia. Aktualnie nowym standardem jest alternator generujący napięcie w wysokości 14.4 wolta. Dany trend jest póki co niezmienny.

Zmiany konstrukcyjne

Zwiększone wymagania nie są osiągane wyłącznie przez większe alternatory, które niepotrzebnie zwiększyłyby masę i cenę samochodu. Zamiast tego dostępny alternator został skonstruowany w taki sposób, aby szybciej pracować. Skutkuje to większym zużywaniem się łożysk. Z tego powodu alternatory nie są już napędzane paskiem klinowym. W dzisiejszych czasach standardowy napęd alternatorów składa się z:

  • płaskich pasów
  • wolnego koła pasowego alternatora
  • napinacza pasa

Wolne koło pasowe alternatora pozwala wałowi alternatora na przyspieszenie wyłącznie w jednym kierunku. W przypadku zmiany obciążenia może ona stale pracować. Zapobiega to spowolnieniu alternatora i oszczędza jego łożyska. Sprawia to, że nowoczesne alternatory są równomiernie wytrzymałe pomimo zwiększonej wydajności.

Żywotność alternatora

Po przejechaniu 100 000 kilometrów alternator zaczyna stopniowo zużywać się. Często alternatory można naprawić przy pierwszych oznakach ich zużycia poprzez wymianę węglowych szczotek. Jeśli łożyska i pierścienie ślizgowe uległy uszkodzeniu, naprawa będzie zazwyczaj bardziej kosztowna niż kupno nowego alternatora.

Cena nowego alternatora

Ceny nowego alternatora pochodzącego od markowego producenta zaczynają się od około 150 euro. Z zasady tańsze alternatory posiadają krótszą żywotność. Nowy alternator posiada nowe szczotki węglowe, diody, a także wolne koło pasowe alternatora, umożliwiając rozwiązanie wszystkich problemów związanych z daną jednostką przy pomocy kilku działań. Skomplikowany demontaż oraz naprawa starego alternatora jest zatem nie warta zachodu.

Nasze propozycje towaru:

  • Alternator
    HELLA Alternator 8EL 011 710-791 w przystępnej cenie
    HELLA | 8EL 011 710-791
    674,00 PLN -57% SCPT: 1544,73 PLN Zaoszczędź: 57%
  • Alternator
    AS-PL Alternator A6052 w przystępnej cenie
    AS-PL | A6052
    800,38 PLN -25% SCPT: 1067,00 PLN Zaoszczędź: 25%
  • Alternator
    AS-PL Alternator A9011 w przystępnej cenie
    AS-PL | A9011
    524,93 PLN -26% SCPT: 700,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Alternator
    AS-PL Alternator A6079 w przystępnej cenie
    AS-PL | A6079
    887,88 PLN -26% SCPT: 1184,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Alternator
    AS-PL Alternator A6027 w przystępnej cenie
    AS-PL | A6027
    789,95 PLN -25% SCPT: 1053,00 PLN Zaoszczędź: 25%
  • Alternator
    AS-PL Alternator A2022 w przystępnej cenie
    AS-PL | A2022
    585,41 PLN -26% SCPT: 781,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Alternator
    VALEO Alternator 746124 w przystępnej cenie
    VALEO | 746124
    634,03 PLN -25% SCPT: 845,00 PLN Zaoszczędź: 25%
  • Alternator
    VALEO Alternator 746025 w przystępnej cenie
    VALEO | 746025
    556,26 PLN -26% SCPT: 742,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Alternator
    ALANKO Alternator 11443565 w przystępnej cenie
    ALANKO | 11443565
    464,29 PLN -25% SCPT: 619,00 PLN Zaoszczędź: 25%
  • Alternator
    ROTOVIS Automotive Electrics Alternator 9090324 w przystępnej cenie
    ROTOVIS Automotive Ele...
    432,66 PLN -26% SCPT: 577,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Alternator
    CV PSH Alternator 555.546.180.505 w przystępnej cenie
    CV PSH | 555.546.180.505
    749,21 PLN -26% SCPT: 999,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Alternator
    DENSO Alternator DAN936 w przystępnej cenie
    DENSO | DAN936
    621,44 PLN -26% SCPT: 829,00 PLN Zaoszczędź: 26%