00#
81-9652

Alternator do Twojego samochodu

Wybierz swój samochód
Szukaj
Kupuj Alternator 48H dostawa i 2 lata gwarancji

Alternator od wybranych i najlepszych producentów

  • BOSCH Alternator doświadczenie
  • FEBI BILSTEIN Alternator doświadczenie
  • MAPCO Alternator doświadczenie
  • VALEO Alternator doświadczenie
  • SWAG Alternator doświadczenie
  • JP GROUP Alternator doświadczenie
  • HELLA Alternator doświadczenie
  • JAPANPARTS Alternator doświadczenie
  • Kup tutaj w najlepszej cenie DENSO Alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie MAHLE ORIGINAL Alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie MEAT & DORIA Alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie VEMO Alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie BLUE PRINT Alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie HERTH+BUSS JAKOPARTS Alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie MAGNETI MARELLI Alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie ERA Alternator
  • BUGIAD
  • NIPPARTS
  • LAUBER
  • ASHIKA

Alternator wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy

Dynamo lub alternator generuje w samochodzie niezbędny prąd elektryczny. Jeszcze kilka lat temu ilość elektrycznych urządzeń pobierających prąd w samochodzie była relatywnie mała: oświetlenie, zapłon, rozrusznik, klakson i radio to jedynie urządzenia, które wymagały energii elektrycznej. Jednakże znacznie się to zmieniło. Zwiększone wymagania na energię elektryczną skutkowały zmianami w układzie alternatora.

Budowa alternatora

Alternator składa się z:

  • wirnika
  • stojana
  • obudowy
  • pierścienia ślizgowego
  • łożyska
  • napędu

Wirnik to obracający się wał z trzema lub czterema zwojami. Jest on napędzany przez koło pasowe ze stojanem, także posiadające miedziane zwoje. Obydwa elementy generują pola magnetyczne. Konkurencyjne pola generują prąd elektryczny, powstający w wirniku i przenoszony do miedzianego pierścienia. Ocierają o nie dwa węglowe trzpienie przechwytujące elektrony. Węglowe trzpienie, alternatywnie nazywane węglowymi szczotkami przesyłają prąd elektryczny do diod, gdzie jest on dostępny dla sieci elektrycznej samochodu. Poprzez dwa przewody prąd elektryczny jest ostatecznie przesyłany do samochodu.

Awarie alternatora

Szczotki węglowe to typowe części eksploatacyjne alternatora. Są one przymocowane przy pomocy pojedynczej śruby. Szczotki węglowe można bardzo łatwo wymienić i są bardzo tanie. Zużyte szczotki węglowe można zdiagnozować poprzez pogorszoną wydajność alternatora. Dodatkowo zużyciu ulega miedziany pierścień poprzez stałe ścieranie się węglowych szczotek. Jego wymiana jest bardziej skomplikowana.
Łożyska to także elementy alternatora podatne na zużycie. Można o tym się dowiedzieć poprzez charakterystyczne grzechotanie. Łożyska można wymienić, jednakże jest to bardzo skomplikowane i zazwyczaj nie warte zachodu.
Jeśli zwoje stojana lub wirnika ulegną przepaleniu, alternator nie jest zdatny do naprawy i należy go wymienić.

Zmienne wymagania

W przeszłości alternator musiał produkować jedynie napięcie w wysokości 6 wolt. W latach późniejszych standardem dla samochodów osobowych były alternatory 12-woltowe. Nowoczesne i wygodne samochody posiadają znacznie więcej urządzeń pobierających prąd, takich jak:

  • czujniki
  • podgrzewane fotele
  • podgrzewaną kierownicę
  • podgrzewane lusterka zewnętrzne
  • urządzenia nawigacyjne
  • systemy rozrywkowe

oraz wiele innych. Alternatory są wymagane do produkowania wyższego napięcia. Aktualnie nowym standardem jest alternator generujący napięcie w wysokości 14.4 wolta. Dany trend jest póki co niezmienny.

Zmiany konstrukcyjne

Zwiększone wymagania nie są osiągane wyłącznie przez większe alternatory, które niepotrzebnie zwiększyłyby masę i cenę samochodu. Zamiast tego dostępny alternator został skonstruowany w taki sposób, aby szybciej pracować. Skutkuje to większym zużywaniem się łożysk. Z tego powodu alternatory nie są już napędzane paskiem klinowym. W dzisiejszych czasach standardowy napęd alternatorów składa się z:

  • płaskich pasów
  • wolnego koła pasowego alternatora
  • napinacza pasa

Wolne koło pasowe alternatora pozwala wałowi alternatora na przyspieszenie wyłącznie w jednym kierunku. W przypadku zmiany obciążenia może ona stale pracować. Zapobiega to spowolnieniu alternatora i oszczędza jego łożyska. Sprawia to, że nowoczesne alternatory są równomiernie wytrzymałe pomimo zwiększonej wydajności.

Żywotność alternatora

Po przejechaniu 100 000 kilometrów alternator zaczyna stopniowo zużywać się. Często alternatory można naprawić przy pierwszych oznakach ich zużycia poprzez wymianę węglowych szczotek. Jeśli łożyska i pierścienie ślizgowe uległy uszkodzeniu, naprawa będzie zazwyczaj bardziej kosztowna niż kupno nowego alternatora.

Cena nowego alternatora

Ceny nowego alternatora pochodzącego od markowego producenta zaczynają się od około 150 euro. Z zasady tańsze alternatory posiadają krótszą żywotność. Nowy alternator posiada nowe szczotki węglowe, diody, a także wolne koło pasowe alternatora, umożliwiając rozwiązanie wszystkich problemów związanych z daną jednostką przy pomocy kilku działań. Skomplikowany demontaż oraz naprawa starego alternatora jest zatem nie warta zachodu.


Nasze propozycje towaru:
Alternator
Prądnica RIDEX 4G0066
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 150
  • Napięcie [V]: 14
  • Napięcie znamionowe [V]: 14
  • Ø koła pasowego [mm]: 54
  • Koła pasowe: z kołem pasowym wielorowkowym
  • Liczba rowków: 6
  • Wykonanie sieci pokładowej: dla pojazdów z 12V instalacją elektryczną
  • Kierunek obrotów: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • Rodzaj alternatora: nie zawiera pompy próżniowej
  • Rodzaj mocowania: Mocowanie 3-punktowe
  • Zacisk: B+ (M8), COM
  • Średnica otworu 1 [mm]: 10
  • Liczba otworów do mocowania: 3
  • Liczba otworów gwintowanych: 2
  • Odstęp pomiędzy kołem pasowym i alternatorem [mm]: 56
  • Warunki:  nowy
4G0066 RIDEX Prądnica auto cena
RIDEX | 4G0066
651,40 PLN
(Cena za sztukę)
Warunki:  nowy
Alternator
Alternator RIDEX 4G0065
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 98
  • Napięcie [V]: 14
  • Napięcie znamionowe [V]: 14
  • Ø koła pasowego [mm]: 55
  • Koła pasowe: z kołem pasowym
  • Liczba rowków: 6
  • ID wykonania wtyczki: L-DFM (PLUG 129)
  • Wykonanie sieci pokładowej: dla pojazdów z 12V instalacją elektryczną
  • Kierunek obrotów: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • Rodzaj alternatora: nie zawiera pompy próżniowej
  • Rodzaj mocowania: Mocowanie bezpośrednie
  • Zacisk: M8 B+
  • Średnica otworu 1 [mm]: 9
  • Liczba otworów do mocowania: 3
  • Liczba otworów gwintowanych0
  • Odstęp pomiędzy kołem pasowym i alternatorem [mm]: 20
  • Warunki:  nowy
4G0065 RIDEX Alternator auto cena
RIDEX | 4G0065
387,77 PLN
(Cena za sztukę)
Warunki:  nowy
Alternator
Prądnica RIDEX 4G0037
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 100
  • Napięcie [V]: 14
  • Napięcie znamionowe [V]: 14
  • Ø koła pasowego [mm]: 58
  • Koła pasowe: z kołem pasowym wolnobieżnym
  • Liczba żeber: 7
  • ID wykonania wtyczki: 0203
  • Wykonanie sieci pokładowej: dla pojazdów z 12V instalacją elektryczną
  • Kierunek obrotów: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • Rodzaj alternatora: nie zawiera pompy próżniowej
  • Rodzaj mocowania: Mocowanie 3-punktowe
  • Zacisk: L-IG-RLO-M
  • Średnica otworu 1 [mm]: 8
  • Długość 3 [mm]: 71,0
  • Średnica otworu 2 [mm]: 10
  • Liczba otworów do mocowania: 3
  • Liczba otworów gwintowanych0
  • Odstęp pomiędzy kołem pasowym i alternatorem [mm]: 23,5
  • Ciężar netto [kg]: 5,9
  • Długość 4 [mm]: 60,0
  • Warunki:  nowy
4G0037 RIDEX Prądnica auto cena
RIDEX | 4G0037
626,02 PLN
Warunki:  nowy
Alternator
Alternator RIDEX 4G0047
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 150
  • Napięcie [V]: 12
  • Napięcie znamionowe [V]: 14
  • Ø koła pasowego [mm]: 54
  • Koła pasowe: z kołem pasowym wolnobieżnym
  • Liczba rowków: 6
  • Wykonanie sieci pokładowej: dla pojazdów z 12V instalacją elektryczną
  • Rodzaj alternatora: nie zawiera pompy próżniowej
  • Rodzaj mocowania: Podwójna dźwignia obrotowa
  • Zacisk: B2+(M8),L,DFM
  • Średnica otworu 1 [mm]: 10
  • Liczba otworów do mocowania: 4
  • Liczba otworów gwintowanych: 2
  • Odstęp pomiędzy kołem pasowym i alternatorem [mm]: 42,5
  • Warunki:  nowy
4G0047 RIDEX Alternator auto cena
RIDEX | 4G0047
569,53 PLN
Warunki:  nowy
Alternator
Prądnica RIDEX 4G0076
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 120
  • Napięcie [V]: 14
  • Napięcie znamionowe [V]: 14
  • Ø koła pasowego [mm]: 57
  • Koła pasowe: z kołem pasowym, z kołem pasowym wolnobieżnym
  • Liczba żeber: 5
  • Liczba rowków: 5
  • Wykonanie sieci pokładowej: dla pojazdów z 12V instalacją elektryczną
  • Pozycja / stopień: R 90
  • Kierunek obrotów: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • Rodzaj alternatora: nie zawiera pompy próżniowej
  • Złącze / klema: bez złącza dla czujnika prędkości obrotowej
  • Rodzaj mocowania: Mocowanie 3-punktowe, Podwójna dźwignia obrotowa
  • Zacisk: B+, B+ (M8), L - DFM
  • Średnica otworu 1 [mm]: 8
  • Ciężar [kg]: 6,675
  • Liczba otworów do mocowania: 4
  • Liczba otworów gwintowanych: 2
  • Wymiar gwintu: M8
  • Odstęp pomiędzy kołem pasowym i alternatorem [mm]: 30
  • Warunki:  nowy
4G0076 RIDEX Prądnica auto cena
RIDEX | 4G0076
576,76 PLN
Warunki:  nowy
Alternator
Alternator RIDEX 4G0160
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 150
  • Napięcie [V]: 14
  • Napięcie znamionowe [V]: 14
  • Ø koła pasowego [mm]: 54
  • Koła pasowe: z kołem pasowym, z kołem pasowym wielorowkowym
  • Liczba żeber: 6
  • Liczba rowków: 6
  • Wykonanie sieci pokładowej: dla pojazdów z 12V instalacją elektryczną
  • Pozycja / stopień: L 40
  • Kierunek obrotów: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • Rodzaj alternatora: nie zawiera pompy próżniowej
  • Złącze / klema: bez złącza dla czujnika prędkości obrotowej
  • Rodzaj mocowania: Mocowanie 4-punktowe
  • Zacisk: B+, L-DFM
  • Średnica otworu 1 [mm]: 10
  • Ciężar [kg]: 6,91
  • Liczba otworów do mocowania: 4
  • Liczba otworów gwintowanych: 2
  • Odstęp pomiędzy kołem pasowym i alternatorem [mm]: 42,5
  • Warunki:  nowy
4G0160 RIDEX Alternator auto cena
RIDEX | 4G0160
510,60 PLN
Warunki:  nowy
Alternator
Prądnica RIDEX 4G0043
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 150
  • Napięcie [V]: 12
  • Napięcie znamionowe [V]: 14
  • Ø koła pasowego [mm]: 54
  • Koła pasowe: z kołem pasowym wielorowkowym
  • Liczba żeber: 5
  • Liczba rowków: 5
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: ze zintegrowanym regulatorem
  • Wykonanie sieci pokładowej: dla pojazdów z 12V instalacją elektryczną
  • Kierunek obrotów: по часовой стрелке
  • Rodzaj alternatora: nie zawiera pompy próżniowej
  • Złącze / klema: bez złącza dla czujnika prędkości obrotowej
  • Rodzaj mocowania: Mocowanie 3-punktowe
  • Zacisk: B+ (M8), L DFM
  • Średnica otworu 1 [mm]: 10,5
  • Liczba otworów do mocowania: 3
  • Liczba otworów gwintowanych: 1
  • Wymiar gwintu: M10x1,5
  • Odstęp pomiędzy kołem pasowym i alternatorem [mm]: 61
  • Warunki:  nowy
4G0043 RIDEX Prądnica auto cena
RIDEX | 4G0043
540,60 PLN
(Cena za sztukę)
Warunki:  nowy
Alternator
Alternator RIDEX 4G0291
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 90
  • Napięcie [V]: 14
  • Napięcie znamionowe [V]: 14
  • Ø koła pasowego [mm]: 51
  • Koła pasowe: z kołem pasowym, z kołem pasowym wielorowkowym
  • Liczba żeber: 6
  • Liczba rowków: 6
  • ID wykonania wtyczki: B+,L,DFM
  • Wykonanie sieci pokładowej: dla pojazdów z 12V instalacją elektryczną
  • Pozycja / stopień: R 90
  • Kierunek obrotów: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • Rodzaj alternatora: nie zawiera pompy próżniowej
  • Złącze / klema: bez złącza dla czujnika prędkości obrotowej
  • Rodzaj mocowania: Mocowanie 4-punktowe, Podwójna dźwignia obrotowa
  • Zacisk: B+ / L / DFM
  • Średnica otworu 1 [mm]: 8
  • Ciężar [kg]: 5,33
  • Liczba otworów do mocowania: 4
  • Liczba otworów gwintowanych: 2
  • Odstęp pomiędzy kołem pasowym i alternatorem [mm]: 30,5
  • Warunki:  nowy
4G0291 RIDEX Alternator auto cena
RIDEX | 4G0291
535,94 PLN
Warunki:  nowy
Alternator
Prądnica RIDEX 4G0053
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 90
  • Napięcie [V]: 12
  • Napięcie znamionowe [V]: 14
  • Ø koła pasowego [mm]: 54
  • Koła pasowe: z kołem pasowym, z kołem pasowym wielorowkowym
  • Liczba rowków: 6
  • Wykonanie sieci pokładowej: dla pojazdów z 12V instalacją elektryczną
  • Kierunek obrotów: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • Rodzaj alternatora: nie zawiera pompy próżniowej
  • Rodzaj mocowania: Podwójna dźwignia obrotowa
  • Zacisk: M5 D+, B+ M8
  • Średnica otworu 1 [mm]: 10
  • Liczba otworów do mocowania: 4
  • Liczba otworów gwintowanych0
  • Wymiar gwintu: M10X1,5
  • Odstęp pomiędzy kołem pasowym i alternatorem [mm]: 42,6
  • Warunki:  nowy
4G0053 RIDEX Prądnica auto cena
RIDEX | 4G0053
445,10 PLN
Warunki:  nowy
Alternator
Alternator RIDEX 4G0106
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 90
  • Napięcie [V]: 12, 14
  • Napięcie znamionowe [V]: 14
  • Ø koła pasowego [mm]: 50
  • Koła pasowe: z kołem pasowym
  • Liczba rowków: 6
  • Wykonanie sieci pokładowej: dla pojazdów z 12V instalacją elektryczną
  • Rodzaj alternatora: nie zawiera pompy próżniowej
  • Rodzaj mocowania: Mocowanie 3-punktowe
  • Zacisk: B+(M8)/D+/W, M8 B+, D+ W Plug 25
  • Średnica otworu 1 [mm]: 8
  • Liczba otworów do mocowania: 3
  • Liczba otworów gwintowanych: 1
  • Wymiar gwintu: M8
  • Odstęp pomiędzy kołem pasowym i alternatorem [mm]: 40
  • Warunki:  nowy
4G0106 RIDEX Alternator auto cena
RIDEX | 4G0106
568,37 PLN
Warunki:  nowy
Alternator
Prądnica RIDEX 4G0003
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 150
  • Napięcie [V]: 12
  • Napięcie znamionowe [V]: 14
  • Ø koła pasowego [mm]: 54
  • Koła pasowe: z kołem pasowym wolnobieżnym
  • Liczba rowków: 6
  • Wykonanie sieci pokładowej: dla pojazdów z 12V instalacją elektryczną
  • Kierunek obrotów: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • Rodzaj alternatora: nie zawiera pompy próżniowej
  • Rodzaj mocowania: Podwójna dźwignia obrotowa
  • Zacisk: M8 B+
  • Średnica otworu 1 [mm]: 10,4
  • Liczba otworów do mocowania: 4
  • Liczba otworów gwintowanych: 2
  • Odstęp pomiędzy kołem pasowym i alternatorem [mm]: 42,5
  • Warunki:  nowy
4G0003 RIDEX Prądnica auto cena
RIDEX | 4G0003
452,16 PLN
Warunki:  nowy
Alternator
Alternator RIDEX 4G0113
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 85
  • Napięcie [V]: 12
  • Napięcie znamionowe [V]: 14
  • Ø koła pasowego [mm]: 58
  • Koła pasowe: z kołem pasowym wolnobieżnym
  • Liczba rowków: 7
  • Wykonanie sieci pokładowej: dla pojazdów z 12V instalacją elektryczną
  • Kierunek obrotów: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • Rodzaj alternatora: nie zawiera pompy próżniowej
  • Rodzaj mocowania: Pojedyncza dźwignia obrotowa
  • Zacisk: B+(M6), IG-S-L-M
  • Średnica otworu 1 [mm]: 10
  • Liczba otworów do mocowania: 2
  • Liczba otworów gwintowanych: 1
  • Odstęp pomiędzy kołem pasowym i alternatorem [mm]: 37
  • Warunki:  nowy
4G0113 RIDEX Alternator auto cena
RIDEX | 4G0113
469,33 PLN
Warunki:  nowy