0

0.00 PLN

#

Szczotka węglowa, alternator – dla Twojego samochodu

Wybierz swój samochód

Kupuj Szczotka węglowa, alternator 48H dostawa i 2 lata gwarancji

Szczotka węglowa, alternator od wybranych i najlepszych producentów

  • BOSCH Szczotka węglowa, alternator
  • VALEO Szczotka węglowa, alternator
  • JP GROUP Szczotka węglowa, alternator
  • MAGNETI MARELLI Szczotka węglowa, alternator
  • ERA Szczotka węglowa, alternator
  • LAUBER Szczotka węglowa, alternator
  • DT Szczotka węglowa, alternator
  • AS-PL Szczotka węglowa, alternator
Inne części Układ Elektryczny
Lampa Tylna Zespolona

Lampa Tylna Zespolona

(24151 produktów)
Reflektor

Reflektor

(31267 produktów)
Lampa Kierunkowskazu

Lampa Kierunkowskazu

(11774 produktów)
Czujnik, Prędkosć Obrotowa Koła

Czujnik, Prędkosć Obrotowa Koła

(20162 produktów)
Styk Ostrzegwaczy, Zużycie Okładzin Hamulcowych

Styk Ostrzegwaczy, Zużycie Okładzin Hamulcowych

(6508 produktów)
Przepływomierz Masowy Powietrza

Przepływomierz Masowy Powietrza

(6959 produktów)
Pokaż wszystko

Szczotka węglowa, alternator wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy

Niewielka sprawa – wielki efekt

Znajdującą się na desce rozdzielczej kontrolkę niewystarczającego doładowania akumulatora można bardzo łatwo przeoczyć. Nie stanowi to jednak zagrożenia dla samochodu i jego bezpieczeństwa. Niemniej jednak wskazywana awaria powinna być możliwie najszybciej naprawiona, gdyż w przeciwnym razie samochód wcześniej czy później może się całkowicie zatrzymać.
Aktywna kontrolka na desce rozdzielczej, słabnące światła reflektorów lub przyciemnione oświetlenie deski rozdzielczej niekoniecznie wskazują na w pełni wadliwy alternator. W większości przypadków jest to jedynie drobna awaria, która może być z łatwością naprawiona i kosztować zaledwie kilka euro.

Przepływ prądu

Prąd zasilający oświetlenie w samochodzie pochodzi z akumulatora, który jest ładowany przez alternator. Alternator składa się z dwóch miedzianych cewek: cewki cylindrycznej, nazywanej „stojanem” i znajdującej się kilka milimetrów dalej kolejnej cewki zbudowanej z polakierowanego, miedzianego drutu: tak zwanego „wirnika”. Każda z cewek zamyka żelazny rdzeń. Gdy silnik samochodu jest na chodzie, cewki są naelektryzowane, tworząc tym samym w swoim rdzeniu bardzo silne pole magnetyczne.
Wirnika wprowadzany jest w ruch obrotowy przez pas napędowy (pasek klinowy, pasek płaski, pasek zębaty). Generuje to niezbędną energię elektryczną. Na tym etapie musi zostać ona przetransportowana z alternatora do przewodów samochodu. Powierzchnią międzyfazową pomiędzy wirnikiem a wiązką przewodów są szczotki węglowe.

Szczotki węglowe alternatora – nieuniknione części eksploatacyjne

Szczotki węglowe to trzpienie wykonane z prasowanego grafitu. Dane trzpienie osadzone są w tulei prowadzącej, w której znajduje się także sprężyna naciskowa. Są one zainstalowane w taki sposób, aby delikatnie dotykały dwa miedziane pierścienie alternatora. Jeśli tak się dzieje, szczotki węglowe przechwytują energię elektryczną z wirnika alternatora. Nieuniknioną rzeczą jest fakt, że szczotki węglowe z biegiem czasu ulegają zużyciu.
Po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów grafitowe trzpienie są tak bardzo zużyte, że sprężyna naciskowa nie jest w stanie na zapewnienie ponownego kontaktu z miedzianymi pierścieniami. Powoduje to awarię alternatora. Niemniej jednak koszt części zamiennej w zależności do modelu samochodu wynosi od 10 do 30 euro i jest bardzo łatwa w wymianie.

Wymiana szczotek węglowych alternatora – zrób to sam

Wymiana szczotek węglowych w alternatorze jest jedną z najprostszych napraw samochodowych. Szczotki węglowe znajdują się w plastikowej obudowie, w której można znaleźć także przewód łączący wiązki przewodów. Obudowa zamontowana jest przy pomocy jednej lub dwóch niewielkich śrubek. Po ich odkręceniu i zdemontowaniu można zobaczyć całą zawartość obudowy wraz z pozostającymi grafitowymi trzpieniami szczotek. Używaną część jest bardzo łatwo wymienić na nową, dzięki czemu alternator zostanie naprawiony.
Przed montażem nowej części alternator można wyczyścić przy pomocy środka do czyszczenia hamulców, wymywając tym samym zużyte elementy starych szczotek węglowych. W celu zamontowania nowej części zaleca się odczekanie kilku minut do momentu, aż środek do czyszczenia hamulców całkowicie wyparuje. Możliwa jest także wymiana szczotek węglowych oddzielnie od ich obudowy. Jest to dość skomplikowana naprawa i pod względem ekonomicznym nie warta zachodu.

Przegląd oszczędza dodatkowych wydatków

Podczas usuwania szczotek węglowych warto przyświecić sobie obudowę latarką, aby sprawdzić stan miedzianych pierścieni. Istnieje możliwość, że zużyciu uległy nie tylko grafitowe trzpienie szczotek, ale i także miedziane pierścienie. Można to zauważyć po głębokich zadziorach powstałych wskutek ciągłego kontaktu ze strony szczotek węglowych.
Jeśli tak się stało, nowe szczotki węglowe bardzo szybko ulegną zużyciu. Jeśli zamierzasz dalej jeździć samochodem zaleca się Tobie wymianę miedzianych pierścieni. Alternator można bardzo łatwo wymontować. Za niewielką opłatą mechanicy z warsztatu mogą w pełni sprawdzić jego stan techniczny oraz w razie potrzeby go naprawić. Zazwyczaj obejmuje to wymianę łożyska wału wirnika.

Warto wydać na to kilka dodatkowych euro

Wraz z wymianą szczotek węglowych zaleca się także wymianę regulatora napięcia alternatora. Regulator przetwarza prąd przemienny alternatora w prąd stały i spełnia także kilka innych zadań. W wielu modelach szczotki węglowe oraz regulator napięcia są zamontowane jako jeden podzespół. Jeśli tak nie jest, koszty dodatkowej wymiany są tak niewielkie, że przy odrobinie wysiłku można sobie zapewnić wyższy poziom bezpieczeństwa.

Nasze propozycje towaru:

  • Zawieszenie, generator
    SWAG Zawieszenie, generator 99 90 1612 w przystępnej cenie
    SWAG | 99 90 1612
    8,60 PLN -29% SCPT: 12,00 PLN Zaoszczędź: 29%
  • Alternator - sprzęgło ...
    VALEO Alternator - sprzęgło jednokierunkowe 588002 w przystępnej cenie
    VALEO | 588002
    109,31 PLN -26% SCPT: 146,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Alternator - sprzęgło ...
    VALEO Alternator - sprzęgło jednokierunkowe 588003 w przystępnej cenie
    VALEO | 588003
    105,21 PLN -26% SCPT: 141,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Alternator - sprzęgło ...
    VALEO Alternator - sprzęgło jednokierunkowe 588009 w przystępnej cenie
    VALEO | 588009
    116,51 PLN -26% SCPT: 156,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Alternator - sprzęgło ...
    INA Alternator - sprzęgło jednokierunkowe 535 0124 10 w przystępnej cenie
    INA | 535 0124 10
    125,69 PLN -26% SCPT: 168,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Alternator - sprzęgło ...
    INA Alternator - sprzęgło jednokierunkowe 535 0168 10 w przystępnej cenie
    INA | 535 0168 10
    92,16 PLN -26% SCPT: 123,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Alternator - sprzęgło ...
    INA Alternator - sprzęgło jednokierunkowe 535 0050 10 w przystępnej cenie
    INA | 535 0050 10
    118,06 PLN -26% SCPT: 158,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Szczotka węglowa, alte...
    ERA Szczotka węglowa, alternator 231075 w przystępnej cenie
    ERA | 231075
    1,73 PLN -43% SCPT: 3,00 PLN Zaoszczędź: 43%
  • żruba napinacza, wspor...
    JP GROUP żruba napinacza, wspornik alternatora 1191000200 w przystępnej cenie
    JP GROUP | 1191000200
    12,10 PLN -29% SCPT: 17,00 PLN Zaoszczędź: 29%
  • Alternator - sprzęgło ...
    BOSCH Alternator - sprzęgło jednokierunkowe F 00M 599 534 w przystępnej cenie
    BOSCH | F 00M 599 534
    142,91 PLN -26% SCPT: 191,00 PLN Zaoszczędź: 26%
  • Szczotka węglowa, alte...
    AS-PL Szczotka węglowa, alternator SVX7 w przystępnej cenie
    AS-PL | SVX7
    3,21 PLN -36% SCPT: 5,00 PLN Zaoszczędź: 36%
  • żruba napinacza, wspor...
    FEBI BILSTEIN żruba napinacza, wspornik alternatora 22050 w przystępnej cenie
    FEBI BILSTEIN | 22050
    18,72 PLN -26% SCPT: 25,00 PLN Zaoszczędź: 26%