0

0.00 PLN

#

Szczotka węglowa, alternator – dla Twojego samochodu

Wybierz swój samochód

Kupuj Szczotka węglowa, alternator 48H dostawa i 2 lata gwarancji

Szczotka węglowa, alternator od wybranych i najlepszych producentów

  • BOSCH Szczotka węglowa, alternator
  • VALEO Szczotka węglowa, alternator
  • JP GROUP Szczotka węglowa, alternator
  • MAGNETI MARELLI Szczotka węglowa, alternator
  • ERA Szczotka węglowa, alternator
  • LAUBER Szczotka węglowa, alternator
  • PRESTOLITE ELECTRIC Szczotka węglowa, alternator
  • MESSMER Szczotka węglowa, alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie DT Szczotka węglowa, alternator
  • Kup tutaj w najlepszej cenie AS-PL Szczotka węglowa, alternator
Inne części Układ elektryczny
Czujnik, prędkosć obrotowa koła

Czujnik, prędkosć obrotowa koła

(28159 produktów)
Czujnik, temperatura powietrza dolotowego

Czujnik, temperatura powietrza dolotowego

(1062 produktów)
Reflektor

Reflektor

(36661 produktów)
Lampa tylna zespolona

Lampa tylna zespolona

(28120 produktów)
Przepływomierz masowy powietrza

Przepływomierz masowy powietrza

(8387 produktów)
Lampa kierunkowskazu

Lampa kierunkowskazu

(14109 produktów)
Pokaż wszystko

Szczotka węglowa, alternator wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy

Niewielka sprawa – wielki efekt

Znajdującą się na desce rozdzielczej kontrolkę niewystarczającego doładowania akumulatora można bardzo łatwo przeoczyć. Nie stanowi to jednak zagrożenia dla samochodu i jego bezpieczeństwa. Niemniej jednak wskazywana awaria powinna być możliwie najszybciej naprawiona, gdyż w przeciwnym razie samochód wcześniej czy później może się całkowicie zatrzymać.
Aktywna kontrolka na desce rozdzielczej, słabnące światła reflektorów lub przyciemnione oświetlenie deski rozdzielczej niekoniecznie wskazują na w pełni wadliwy alternator. W większości przypadków jest to jedynie drobna awaria, która może być z łatwością naprawiona i kosztować zaledwie kilka euro.

Przepływ prądu

Prąd zasilający oświetlenie w samochodzie pochodzi z akumulatora, który jest ładowany przez alternator. Alternator składa się z dwóch miedzianych cewek: cewki cylindrycznej, nazywanej „stojanem” i znajdującej się kilka milimetrów dalej kolejnej cewki zbudowanej z polakierowanego, miedzianego drutu: tak zwanego „wirnika”. Każda z cewek zamyka żelazny rdzeń. Gdy silnik samochodu jest na chodzie, cewki są naelektryzowane, tworząc tym samym w swoim rdzeniu bardzo silne pole magnetyczne.
Wirnika wprowadzany jest w ruch obrotowy przez pas napędowy (pasek klinowy, pasek płaski, pasek zębaty). Generuje to niezbędną energię elektryczną. Na tym etapie musi zostać ona przetransportowana z alternatora do przewodów samochodu. Powierzchnią międzyfazową pomiędzy wirnikiem a wiązką przewodów są szczotki węglowe.

Szczotki węglowe alternatora – nieuniknione części eksploatacyjne

Szczotki węglowe to trzpienie wykonane z prasowanego grafitu. Dane trzpienie osadzone są w tulei prowadzącej, w której znajduje się także sprężyna naciskowa. Są one zainstalowane w taki sposób, aby delikatnie dotykały dwa miedziane pierścienie alternatora. Jeśli tak się dzieje, szczotki węglowe przechwytują energię elektryczną z wirnika alternatora. Nieuniknioną rzeczą jest fakt, że szczotki węglowe z biegiem czasu ulegają zużyciu.
Po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów grafitowe trzpienie są tak bardzo zużyte, że sprężyna naciskowa nie jest w stanie na zapewnienie ponownego kontaktu z miedzianymi pierścieniami. Powoduje to awarię alternatora. Niemniej jednak koszt części zamiennej w zależności do modelu samochodu wynosi od 10 do 30 euro i jest bardzo łatwa w wymianie.

Wymiana szczotek węglowych alternatora – zrób to sam

Wymiana szczotek węglowych w alternatorze jest jedną z najprostszych napraw samochodowych. Szczotki węglowe znajdują się w plastikowej obudowie, w której można znaleźć także przewód łączący wiązki przewodów. Obudowa zamontowana jest przy pomocy jednej lub dwóch niewielkich śrubek. Po ich odkręceniu i zdemontowaniu można zobaczyć całą zawartość obudowy wraz z pozostającymi grafitowymi trzpieniami szczotek. Używaną część jest bardzo łatwo wymienić na nową, dzięki czemu alternator zostanie naprawiony.
Przed montażem nowej części alternator można wyczyścić przy pomocy środka do czyszczenia hamulców, wymywając tym samym zużyte elementy starych szczotek węglowych. W celu zamontowania nowej części zaleca się odczekanie kilku minut do momentu, aż środek do czyszczenia hamulców całkowicie wyparuje. Możliwa jest także wymiana szczotek węglowych oddzielnie od ich obudowy. Jest to dość skomplikowana naprawa i pod względem ekonomicznym nie warta zachodu.

Przegląd oszczędza dodatkowych wydatków

Podczas usuwania szczotek węglowych warto przyświecić sobie obudowę latarką, aby sprawdzić stan miedzianych pierścieni. Istnieje możliwość, że zużyciu uległy nie tylko grafitowe trzpienie szczotek, ale i także miedziane pierścienie. Można to zauważyć po głębokich zadziorach powstałych wskutek ciągłego kontaktu ze strony szczotek węglowych.
Jeśli tak się stało, nowe szczotki węglowe bardzo szybko ulegną zużyciu. Jeśli zamierzasz dalej jeździć samochodem zaleca się Tobie wymianę miedzianych pierścieni. Alternator można bardzo łatwo wymontować. Za niewielką opłatą mechanicy z warsztatu mogą w pełni sprawdzić jego stan techniczny oraz w razie potrzeby go naprawić. Zazwyczaj obejmuje to wymianę łożyska wału wirnika.

Warto wydać na to kilka dodatkowych euro

Wraz z wymianą szczotek węglowych zaleca się także wymianę regulatora napięcia alternatora. Regulator przetwarza prąd przemienny alternatora w prąd stały i spełnia także kilka innych zadań. W wielu modelach szczotki węglowe oraz regulator napięcia są zamontowane jako jeden podzespół. Jeśli tak nie jest, koszty dodatkowej wymiany są tak niewielkie, że przy odrobinie wysiłku można sobie zapewnić wyższy poziom bezpieczeństwa.

Nasze propozycje towaru:

  • Łożysko główne, altern...
    BOSCH Łożysko główne, alternator 1 120 905 525 w przystępnej cenie
    BOSCH | 1 120 905 525
    46,50 PLN -15% 54,71 PLN Zaoszczędź: 15% Warunki:  nowy
  • Pierżcień żlizgowy, al...
    AS-PL Pierżcień żlizgowy, alternator ASL9015 w przystępnej cenie
    AS-PL | ASL9015
    13,32 PLN -15% 15,67 PLN Zaoszczędź: 15% Warunki:  nowy
  • Alternator - sprzęgło ...
    INA Alternator - sprzęgło jednokierunkowe 535 0202 10 w przystępnej cenie
    INA | 535 0202 10
    141,18 PLN -15% 166,09 PLN Zaoszczędź: 15% Warunki:  nowy
  • Alternator - sprzęgło ...
    INA Alternator - sprzęgło jednokierunkowe 535 0012 10 w przystępnej cenie
    INA | 535 0012 10
    106,10 PLN -15% 124,82 PLN Zaoszczędź: 15% Warunki:  nowy
  • Alternator - sprzęgło ...
    VALEO Alternator - sprzęgło jednokierunkowe 588016 w przystępnej cenie
    VALEO | 588016
    118,87 PLN -15% 139,85 PLN Zaoszczędź: 15% Warunki:  nowy
  • Alternator - sprzęgło ...
    INA Alternator - sprzęgło jednokierunkowe 535 0203 10 w przystępnej cenie
    INA | 535 0203 10
    134,20 PLN -15% 157,88 PLN Zaoszczędź: 15% Warunki:  nowy
  • Alternator - sprzęgło ...
    INA Alternator - sprzęgło jednokierunkowe 535 0086 10 w przystępnej cenie
    INA | 535 0086 10
    115,16 PLN -15% 135,48 PLN Zaoszczędź: 15% Warunki:  nowy
  • Śruba napinacza, wspor...
    JP GROUP Śruba napinacza, wspornik alternatora 1191000200 w przystępnej cenie
    JP GROUP | 1191000200
    14,57 PLN -15% 17,14 PLN Zaoszczędź: 15% Warunki:  nowy
  • Zawieszenie, generator
    FEBI BILSTEIN Zawieszenie, generator 03081 w przystępnej cenie
    FEBI BILSTEIN | 03081
    10,27 PLN -15% 12,08 PLN Zaoszczędź: 15% Warunki:  nowy
  • Alternator - sprzęgło ...
    INA Alternator - sprzęgło jednokierunkowe 535 0124 10 w przystępnej cenie
    INA | 535 0124 10
    130,84 PLN -15% 153,93 PLN Zaoszczędź: 15% Warunki:  nowy
  • Alternator - sprzęgło ...
    INA Alternator - sprzęgło jednokierunkowe 535 0168 10 w przystępnej cenie
    INA | 535 0168 10
    80,33 PLN -15% 94,51 PLN Zaoszczędź: 15% Warunki:  nowy
  • Alternator - sprzęgło ...
    BOSCH Alternator - sprzęgło jednokierunkowe F 00M 599 534 w przystępnej cenie
    BOSCH | F 00M 599 534
    149,88 PLN -15% 176,33 PLN Zaoszczędź: 15% Warunki:  nowy