Pompa wody + zestaw paska rozrządu do Twojego samochodu

Pompa wodna + zestaw paska rozrządu dla topowych modelów
- Pompa wody + zestaw paska rozrządu BMW Seria 3
- Pompa wody + zestaw paska rozrządu AUDI A4
- Zestaw paska rozrządu + pompa wody VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Pompa wody + zestaw paska rozrządu BMW Seria 5
- Pompa wody + zestaw paska rozrządu AUDI A6
- Zestaw paska rozrządu + pompa wody VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Pompa wody + zestaw paska rozrządu SKODA OCTAVIA
- Pompa wody + zestaw paska rozrządu FORD MONDEO
- Zestaw paska rozrządu + pompa wody AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Pompa wody + zestaw paska rozrządu HONDA CIVIC
- Pompa wody + zestaw paska rozrządu MERCEDES-BENZ Klasa C
- Zestaw paska rozrządu + pompa wody RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Pompa wody + zestaw paska rozrządu VW POLO
- Pompa wody + zestaw paska rozrządu MAZDA 6
- Zestaw paska rozrządu + pompa wody TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Pompa wody + zestaw paska rozrządu wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Istotna funkcja – łatwa wymiana: pompa wodna
Pompa wodna to część obwodu chłodzenia, umożliwiająca stały obieg cieczy chłodzącej. Dokonując tego jest ona poddawana wysokim obciążeniom. W zależności od samochodu element ten może pełnić funkcje dodatkowe. Pompa wodna jest w większości silników bardzo łatwo dostępna i łatwa do wymiany.
Budowa i lokalizacja pompy wodnej
Pompa wodna to masywny element wykonany ze stopu aluminium, zawierający w swoim wnętrzu pracujący wał. Jest on przykręcony do bloku silnika. Na jednym końcu wał jest napędzany. Na drugim końcu posiada on wirnik. Możliwych jest wiele konstrukcji pompy wodnej, a najbardziej powszechna jest pompa z aluminiową turbiną. Pompa wodna może być napędzana przez łańcuch, koło zębate lub pasek rozrządu. Jeśli pompa wodna napędzana jest przez pasek rozrządu, jest ona także używana do jego napinania. Taką konstrukcję można często znaleźć w Volkswagenie.
Awarie pompy wodnej
Pompa wodna pracuje przez cały czas. Pozostałości w płynie chłodzącym, rdza oraz starzenie się wpływają w szczególności na wał. Uszkodzona pompa wodna początkowo łagodnie piszczy, a następnie stopniowo coraz głośniej pracuje. Jeśli przez długi czas będziesz ignorował jej piszczenie, pompa może ostatecznie zakleszczyć się lub całkowicie rozpaść. W obu przypadkach silnik znajduje się pod wielkim ryzykiem uszkodzenia. Pompa wodna może także zacząć cieknąć, co można zauważyć poprzez stałą utratę wody.
Naprawa pompy wodnej
Budowa pompy wodnej nie pozwala na jej rozebranie lub naprawę. Jest to zbyt niebezpieczne, gdyż uszkodzona lub źle naprawiona pompa wodna może szybko doprowadzić do uszkodzenia silnika. Można ją łatwo znaleźć i wymienić: jest ona przymocowana do bloku silnika przy pomocy kilku śrub i może został z łatwością zdemontowana i wymieniona przez nową pompę cieczy chłodzącej.
Kiedy pompa wodna pełni rolę także napinacza paska rozrządu, jest on zazwyczaj częścią kompletnego zestawu naprawczego. Dla wszystkich innych wersji tej części eksploatacyjnej należy dokonywać ich konserwacji w określonych przedziałach czasowych. Nie zaleca się czekania do momentu, aż pompa zacznie piszczeć. W tym momencie został przekroczony moment potrzebnej konserwacji i pompa wcześniej czy później zacznie cieknąć. Pompa wodna posiada okres eksploatacji od 60 000 do 100 000 przejechanych kilometrów.
Trzymaj się z daleka od zbyt tanich pomp cieczy chłodzącej
Pompy wodne są poddawane potężnym obciążeniom, przez co podczas jej wyboru należy zwracać uwagę wyłącznie na produkty markowej jakości. Tanie pompy wodne posiadają krótszy okres eksploatacji, a wyjątkowo problematyczne są części zamienne nieznanego pochodzenia, jeśli pompa wodna nie pasuje do paska rozrządu. Pasek rozrządu napędza pompę wodną, a także zapewniane jest przez nią jego napięcie.
Jeśli pompa wodna zakleszczy się, nawet tylko na chwilę, pasek rozrządu może przeskoczyć, co może oznaczać poważne zagrożenie dla silnika, gdyż tłoki i zawory nie będą już pracowały synchronicznie. Nawet markowe pompy wodne są tak tanie, że eksperymentowanie z tanimi częściami zamiennymi nie ma większego sensu.
Cena nowej pompy wodnej
Ceny nie zależą tak bardzo na marce, a raczej od samochodu, w którym jest pompa montowana. Różnice są znaczące: cena pompy wodnej marki Bosch do VW Polo zaczyna się od 60 euro. Wysokowydajne pompy wodne marki Pierburg do potężnego BWM są cztery razy droższe. Niemniej jednak należy przestrzegać zasady dotyczącej markowej jakości. Zaleca się wymieniać pompę wodną zgodnie z harmonogramem konserwacyjnym – dzięki temu ochronisz siebie przed większymi wydatkami: naprawą lub zakupem nowego silnika.