Napinacz łańcucha rozrządu do Twojego samochodu

Napinacz łańcucha rozrządu dla topowych modelów
- Napinacz łańcucha rozrządu BMW Seria 3
- Napinacz łańcucha rozrządu AUDI A4
- Napinacz łańcucha rozrządu VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Napinacz łańcucha rozrządu BMW Seria 5
- Napinacz łańcucha rozrządu AUDI A6
- Napinacz łańcucha rozrządu VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Napinacz łańcucha rozrządu SKODA OCTAVIA
- Napinacz łańcucha rozrządu FORD MONDEO
- Napinacz łańcucha rozrządu AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Napinacz łańcucha rozrządu HONDA CIVIC
- Napinacz łańcucha rozrządu MERCEDES-BENZ Klasa C
- Napinacz łańcucha rozrządu RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Napinacz łańcucha rozrządu VW POLO
- Napinacz łańcucha rozrządu MAZDA 6
- Napinacz łańcucha rozrządu TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Napinacz łańcucha rozrządu wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Dla zapewnienia odpowiednie luzu na zaworach
Łańcuch rozrządu wykorzystywany jest w celu skonfigurowania oraz zsynchronizowania luzu na zaworach. Łączy on wałek rozrządu z wałem korbowym i synchronizuje suwy tłoka z zamknięciem zaworu. Alternatywą dla łańcucha rozrządu jest pasek rozrządu, który jest wykorzystywany w wielu samochodach. W czasach dzisiejszych wszystkie pozostałe rozwiązania związane z zapewnieniem luzu na zaworach są przestarzałe i już niewykorzystywane: wał pionowy, a w zasadzie wałek skrętny z dwoma kołami zębatymi, nigdy nie był niezawodnym rozwiązaniem wskutek jego skręcania.
Także proste pod względem technicznym koła zębate czołowe, łączone wałek rozrządu z wałem korbowym przy pomocy zestawu kół zębatych nie były do tego celu odpowiednie przez coraz większe wymagania: były za ciężkie, zbyt wolne i mozolne, nie miały szans z prostym pod względem technicznym rozwiązaniem paska rozrządu i łańcucha rozrządu. W miejscu, gdzie lekki i łatwy do wymiany pasek rozrządu jest podatny na zużycie, oryginalnym pomysłem promującym łańcuch rozrządu było stworzenie wytrzymałego rozwiązania zapewniającego zachowanie luzu na zaworach. Jak się później okazało, było to rozumowanie błędne.
Niemiła niespodzianka u jednego z najlepszych producentów
Ogólnie rzecz biorąc, łańcuch rozrządu jest uważany za dużo trwalszą alternatywę dla paska rozrządu. Zamiast gumowego paska wzmocnionymi włóknami szklanymi, łańcuch rozrządu składa się z litej stali. Dla najlepszych producentów takich jak Mercedes-Benz było to dużo lepsze rozwiązanie na dłuższy okres czasu, przyczyniając się do długich okresów eksploatacyjnych.
Aż do lat 1990-tych dla niemieckiej marki flagowej powszechne były samochody przejeżdżające ponad milion kilometrów. Jeszcze w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku zdarzyło się coś niespotykanego: silniki zepsuły się po przejechaniu nieco ponad 60 000 kilometrów i z samej życzliwości firmy zostały one wymienione. Za przyczynę uznano dostawcę łańcuchów rozrządu: ze względu na zarządzanie kosztami zdecydowano się na wydłużenie okresów eksploatacyjnych prasy i narzędzi skrawających do ogniw łańcucha.
Zadziory na ogniwach łańcuchów pozostały niezauważone i stopniowo przecinały śruby łączące. Łańcuch jest tak mocny jak jego najsłabsze ogniwo, a w konsekwencji jedynie jedna wadliwa część wystarczyła, aby przyczynić się do całkowitego rozerwania łańcucha. Dostawca przyznał się do swojej winy i obecnie ponownie dostarczane są przez niego części zamienne mogące zapewnić oryginalną wytrzymałość łańcucha rozrządu silnika.
Konserwacja łańcuchów rozrządu
Układ rozrządu łańcucha rozrządu silnika składa się z dwóch kół zębatych zamontowanych na wale korbowym i wałku rozrządu, łańcucha rozrządu oraz napinacza łańcucha. Podzespół „napinacz łańcucha / łańcuch rozrządu” służy temu, aby łańcuch przez cały okres pracy był odpowiednio napięty. Jeśli łańcuch rozrządu jest zbyt luźny, może to spowodować przeskakiwanie łańcucha, co w najgorszym przypadku może prowadzić do całkowitego uszkodzenia silnika. Jeśli podzespół poddany jest zbyt dużemu ciśnieniu, dużo szybciej będzie można zauważyć jego zużycie, prowadzące do skrócenia okresu eksploatacji.
Z tego powodu podzespół napinacza i łańcucha rozrządu wyposażony jest w automatyczne napinanie. W momencie, gdy napinacz osiągnął swoje maksimum w zakresie napięcia łańcucha, łańcuch zaczyna „grzechotać”. W takim przypadku musi on zostać możliwie najszybciej wymieniony. Okres eksploatacji układu rozrządu z łańcuchem rozrządu jest w dzisiejszych czasach określana na minimum 150 000 przejechanych kilometrów.
Brak jakichkolwiek kompromisów odnośnie jakości
Jakość podzespołu napinacz łańcucha / łańcuch rozrządu i wszystkich innych części związanych z układem rozrządu nie jest nominalnie widoczna. Tak jak zostało powiedziane wcześniej, nawet najmniejsze błędy w produkcji mogą prowadzić do awarii silnika. Produkcja podzespołu napinacza łańcucha i łańcucha rozrządu i wszystkich związanymi z nimi części wymaga głębokiej kontroli jakości.
Jest to wyjątkowo kosztowna działalność i wielu zagranicznych producentów jest zmuszonych do oszczędzania w celu osiągnięcia maksymalnego zysku. Niemniej jednak najlepsi producenci, jak i również specyfikacje producenta samochodu posiadają certyfikaty zgodne z ISO 9001. Dzięki certyfikatowi znajdującym się na opakowaniu lub ukazanym na stronie internetowej możesz być pewnym gwarancji jakości wyprodukowanego zestawu napinacz łańcucha / łańcuch rozrządu.
Koszty wymiany łańcucha rozrządu
Łańcuch rozrządu nie jest dość kosztowną częścią. Dla wspomnianego modelu klasy premium przeznaczony dla niego zestaw wymienny pochodzący od markowego producenta dostępny jest za 300 euro. Porównanie ceny wykaże, że dla niektórych modeli zestawy dostępne są już za połowę tej ceny. Dla tej decydującej części samochodowej zdecydowanie nie zalecamy ryzykowania i korzystania z najtańszych ofert.
Wyzwaniem nie jest zakup łańcucha rozrządu, a jego wymiana. W warsztacie mechanicy nie będą w stanie dokonać naprawy wraz z zapewnieniem części zamiennej za mniej niż 1500 euro. Samodzielna wymiana łańcucha rozrządu i napinacza jest zalecana wyłącznie w momencie, gdy posiadasz wystarczające umiejętności oraz doświadczenie. Posiadając odpowiednie do tego celu narzędzia samodzielna wymiana powinna zająć około 6 godzin.