Świeca zapłonowa do Twojego samochodu
Świeca zapłonowa dla topowych modelów
- Świece iskrowe BMW Seria 3
- Świece iskrowe AUDI A4
- Świece VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Świece iskrowe AUDI A6
- Świece iskrowe BMW Seria 5
- Świece VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Świece iskrowe FORD MONDEO
- Świece iskrowe SKODA OCTAVIA
- Świece RENAULT MEGANE
- HONDA CIVIC
- Świece iskrowe AUDI A3
- Świece iskrowe MERCEDES-BENZ Klasa E
- Świece MERCEDES-BENZ Klasa C
- VW POLO
- Świece iskrowe SEAT LEON
- Świece iskrowe MAZDA 6
- Świece NISSAN QASHQAI
- CITROЁN C4
Świeca zapłonowa wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Świeca zapłonowa to niezwykle ważna część mechanizmu zapłonowego samochodu, spełniająca rolę łącznika pomiędzy napięciem zapłonowym a komorą spalania. Świeca zapłonowa powoduje rzeczywistą eksplozję napędzająca auto.
Budowa zapłonu
Niezawodny zapłon mieszanki powietrzno-paliwowej w odpowiednim momencie wymaga potężnej iskry zapłonowej wygenerowanej przez świecę zapłonową. Alternator samochodu samodzielnie generuje napięcie w wysokości 12-24 V, które jest zbyt niskie na iskrę zapłonową. Napięcie musi być dlatego wzmocnione, aby umożliwić zapłon. Transformacja ma miejsce w cewce zapłonowej, która jest połączona z nadwoziem.
Jest to niewielka skrzyneczka z dwoma łączącymi kablami, która można znaleźć po stronie silnika, przy nadkolu. Jeden z kabli wychodzi z alternatora, a drugi jest podłączony do aparatu zapłonowego. W dokładnie odpowiednim na to momencie aparat zapłonowy przewodzi napięcie zapłonowe do świecy zapłonowej, która z kolei powoduje generowanie iskry.
Na przełomie lat części uległy zmianie, jednak podstawowa budowa układu zapłonowego pozostała taka sama. Aby zapobiec przed przegrzewaniem się układu zapłonowego, napięcie zapłonowe występuje w postaci impulsów. Z każdym razem dziesiątki tysięcy woltów przechodzą przez układ znikomą część sekundy, ochraniając go przed spowodowaniem pożaru.
Prąd elektryczny zawsze pod kontrolą
Świeca zapłonowa musi być w stanie bezpiecznie przewodzić dziesiątki tysięcy woltów, co wyjaśnia jej specjalną konstrukcję. Świeca zapłonowa zbudowana jest z pojedynczej elektrody pokrytą wytrzymałą powłoką ceramiczną, zakończoną krótkim gwintem, umożliwiającym połączenie jej z terminalem zapłonowym. W obwodzie zawsze przebiega prąd elektryczny, przez co biegun ujemny świecy zapłonowej jest zawsze jej zewnętrznym gwintem będącym w bezpośrednim kontakcie z gwintem wewnętrznym głowicy cylindrów.
Zaraz powyżej bieguna dodatniego posiada ona elektrodę masy. Biegun dodatni wchodzi do komory spalania. Jeśli napięcie jest przewodzone do świecy zapłonowej, pożądana iskra pojawia się pomiędzy ujemnym a dodatnim biegunem powodując zapłon mieszanki powietrzno-paliwowej oraz eksplozję dociskającą tłok.
Prosta budowa i wymiana
Specyficzną zaletą świecy zapłonowej jest ich niezwykle prosta wymiana w samochodach z silnikiem benzynowym. Każdy jest (lub powinien być) w stanie dokonać niezbędnej wymiany świecy zapłonowej. Znajdują się one w głowicy cylindrów oraz można je wkręcić i odkręcić przy pomocy klucza płaskiego. Należy postępować zgodnie z następnymi, czterema krokami:
- Przykręcone świece zapłonowe należy ostrożnie odkręcić ręcznie. Zbyt gwałtowne odkręcenie może spowodować zerwanie ich gwintu, powodując poważne uszkodzenie, które może być naprawione wyłącznie w warsztacie samochodowym.
- W momencie odkręcenia świecy zapłonowej nie można pozwolić, aby do wnętrza komory spalania poprzez powstały otwór nie przedostały się jakiekolwiek zanieczyszczenia. Jeśli istnieje potrzeba, zatkaj go ściereczką.
- W momencie wkręcania świecy zapłonowej upewnij się, że została ona prawidłowo włożona w gwint, ręcznie kilkukrotnie ją przekręcając zamiast korzystania z narzędzi.
- Podłączenie świec zapłonowych do zapłonu wymaga postępowania zgodnie z odpowiedniej kolejności krokami. Zawsze wymieniaj świece zapłonowe jedna po drugiej oraz wyłącznie przy odłączonym przewodzie zapłonowym, gdy jest kolej na kolejną świecę.
Dokonanie przeglądu podczas wymiany
Po odkręceniu starej świecy zapłonowej należy ją dokładnie obejrzeć. Jeśli jest ona tłusta od oleju lub zabrudzona sadzą, wskazuje to na istniejący problem z silnikiem. Rozwiązaniem może być zastąpienie jej nową świecą. Z przyczyn bezpieczeństwa po pokonaniu stu lub dwustu kilometrów należy ją ponownie sprawdzić.
Jakość i ocena eksperta podczas zakupu świec zapłonowych
Świece zapłonowe muszą pasować do silnika. Mogą się one między sobą znacząco różnić pod względem budowy, długości oraz wartości cieplnej. Montaż nieprawidłowej świecy zapłonowej może bardzo szybko prowadzić do uszkodzenia silnika. Podstawą kupna nowych świec zapłonowych jest numer rejestracyjny samochodu. Dzięki wysokiej jakości świecom zapłonowym marki NGK lub BOSCH znajdujesz się po bezpiecznej stronie w celu zapewnienia niezawodnej pracy Twojego auta.