Przekaźnik świec żarowych do Twojego samochodu
Podgrzewacz świec żarowych dla topowych modelów
- Przekaźnik świec żarowych BMW Seria 3
- Przekaźnik świec żarowych AUDI A4
- Sterownik swiec zarowych VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Przekaźnik świec żarowych BMW Seria 5
- Przekaźnik świec żarowych AUDI A6
- Sterownik swiec zarowych VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Przekaźnik świec żarowych SKODA OCTAVIA
- Przekaźnik świec żarowych FORD MONDEO
- Sterownik swiec zarowych AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Przekaźnik świec żarowych HONDA CIVIC
- Przekaźnik świec żarowych MERCEDES-BENZ Klasa C
- Sterownik swiec zarowych RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Przekaźnik świec żarowych VW POLO
- Przekaźnik świec żarowych MAZDA 6
- Sterownik swiec zarowych TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Przekaźnik świec żarowych wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Rozpocznijmy od silnika typu diesel z świecami żarowymi
Świece żarowe są niezbędne do zimnego rozruchu silnika typu diesel. Zapewniają one podgrzewanie wstępne komory spalania, umożliwiając przebieg procesu zapłonu w silniku typu diesel. W celu zapewnienia prawidłowej pracy świec żarowych wymagany jest oddzielny sterownik.
Różnica pomiędzy silnikiem typu diesel a silnikiem benzynowym
Istotną różnicą pomiędzy silnikiem benzynowym a silnikiem typu diesel jest ich zapłon. Podczas gdy w silniku benzynowym każdy proces wymaga oddzielnego zapłonu, silniki typu diesel są nazywane silnikami z samoczynnym zapłonem. Oznacza to, że wtryskiwane paliwo powoduje niezależne spalanie pod wpływem odpowiedniej wielkości ciśnienia. Silniki typu diesel wymagają wyższego ciśnienia roboczego niż silniki benzynowe. W silniku z samoczynnym zapłonem powszechne jest ciśnienie w wysokości 180 barów, podczas gdy silniki benzynowe są w stanie osiągnąć jedynie 75 barów.
Tak wysokie ciśnienie wewnętrzne jest w stanie wystąpić jedynie w idealnych warunkach: silnik musi być wystarczająco mocno rozgrzany, wszystkie jego metalowe elementy muszą być w stanie zgodnie z oczekiwaniami rozszerzyć się, aby układ silnika typu diesel był wystarczająco szczelny do wytrzymania tak wysokiego ciśnienia wewnętrznego. Dodatkowo silnik typu diesel w związku z własnym poziomem efektywności posiada niską temperaturę spalania. Potrzebuje on dużo więcej czasu na rozgrzanie się. Świece żarowe w silnikach typu diesel są wyjątkowo przydatne w okresie zimowym.
Zadanie świec żarowych
Świece żarowe zbudowane są z odpornego na ciepło metalowego pręciku. Do tego celu często wykorzystywana jest stal nawęglana. Pręcik jest poddawany wysokiemu napięciu, powodującego jego żarzenie. Wtryskiwany olej napędowy ulega zapłonowi przez działanie świecy żarowej bez osiągnięcia samoczynnego zapłonu. W momencie, gdy silnik jest wystarczająco rozgrzany, świeca żarowa ulega samoczynnemu wyłączeniu, a silnik typu diesel zaczyna niezależnie pracować. Proces automatycznego żarzenia jest kontrolowany przez sterownik czasu żarzenia.
Zadanie sterownika czasu żarzenia
Na początku rozwoju technologii silnika typu diesel sterowanie świecami żarowymi odbywało się poprzez zastosowanie prostych bimetalowych przełączników. Były one bardzo nieprecyzyjne i ulegały bardzo szybkiemu zużyciu. W celu zapewnienia punktualnego sterowania czasem podgrzewania wstępnego w dzisiejszych czasach wykorzystywany jest profesjonalny sterownik czasu żarzenia. Steruje on napięcie, temperaturę maksymalną, czas podgrzewania wstępnego oraz efektywny czas żarzenia. Sterownik poza swoimi funkcjami kontrolnymi spełnia rolę narzędzia pomiarowego. Jeśli sterownik czasu żarzenia wykryje odchylenie od wartości nominalnej, może on zareagować na nieuchronną awarię świecy żarowej poprzez przekazanie informacji do pamięci błędów.
Awarie automatycznego podgrzewacza wstępnego
Sterownik świecy żarowej to część elektroniczna, która jest niezwykle wrażliwa na wilgoć. Ogólnie rzecz biorąc wszelkie awarie sterownika są przesyłane do jednostki kontrolnej silnika i oznaczanie odpowiednim kodem błędu. Najbardziej oczywistą oznaką awarii sterownika jest brak możliwości odpalenia silnika samochodu. W większości przypadków wadliwy jest wyłącznie bezpiecznik. W celu zapobiegnięcia zapalenia się przewodów należy zabezpieczyć urządzenia poddane prądowi rozruchowemu.
Jeśli automatyczny podgrzewacz wstępny zaczyna być kruchy i pęka wskutek długiej eksploatacji, należy go najzwyczajniej wymienić. Jest to niezwykle proste. Jeśli to zwyczajny moduł wtykowy, który można bardzo łatwo wyjąć i wymienić na nowy. Wymianę świec żarowych zaleca się wraz z wymianą sterownika. Gwarantuje to zapewnienie całkowicie nowego układu podgrzewania wstępnego w silniku typu diesel.
Kupno sterownika czasu żarzenia
Pomimo faktu, że jego to technicznie złożone urządzenie pełniące niezwykle istotną funkcję, sterownik czasu żarzenia jest niezwykle tani w zakupie. Ceny, w zależności od producenta i samochodu, zaczynają się od około 50 euro. Pomimo prostej wymiany, wiele samochodów wymaga wizyty w warsztacie: pamięć błędów musi zostać skasowana i ustawiona no pracy z nowym automatycznym podgrzewaczem wstępnym. Trwa to jednak dosłownie kilka minut. Ogólnie rzecz biorąc awaria sterownika czasu żarzenia jest zadaniem możliwym do samodzielnej naprawy, wymagającym zwykłym umiejętności technicznych.


















































