Cewka zapłonowa do Twojego samochodu
Zespół cewek dla topowych modelów
- Zespół cewek BMW Seria 3
- Zespół cewek AUDI A4
- Cewka zapłonowa VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Zespół cewek AUDI A6
- Zespół cewek BMW Seria 5
- Cewka zapłonowa VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Zespół cewek FORD MONDEO
- Zespół cewek SKODA OCTAVIA
- Cewka zapłonowa RENAULT MEGANE
- HONDA CIVIC
- Zespół cewek AUDI A3
- Zespół cewek MERCEDES-BENZ Klasa E
- Cewka zapłonowa MERCEDES-BENZ Klasa C
- VW POLO
- Zespół cewek SEAT LEON
- Zespół cewek MAZDA 6
- Cewka zapłonowa NISSAN QASHQAI
- CITROЁN C4
Cewka zapłonowa wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Niezawodne spalanie dzięki cewce zapłonowej
Cewka zapłonowa to niewielka i niepozorna część znajdują się w komorze silnika. Niemniej jednak jest ona niezbędna do jazdy autem: bez cewki zapłonowej nie jest możliwe spalanie, a silnik nie jest w stanie pracować.
Zadanie cewki zapłonowej
Cewka zapłonowa przekształca napięcie w wysokości 14.4 wolta pochodzące z alternatora w napięcie zapłonu. Może sięgać ono, w zależności od samochodu, nawet 30 000 woltów. Tak wysokie napięcie jest niezbędne do wytworzenia potężniej iskry zapłonowej w komorze spalania. Cewka zapłonowa posiada prostą pod względem technicznym konstrukcję i zazwyczaj starcza na cały okres eksploatacji samochodu. Jeśli ulegnie ona uszkodzeniu, cewka jest bardzo łatwa do wymiany.
Budowa cewki zapłonowej
Transformator zapłonu to odporna na napięcie obudowa z wewnętrznym rdzeniem transformatora. Słabe napięcie w wysokości 12 woltów przepływa z alternatora do cewki i jest przekształcane poprzez miedziane uzwojenie w wymaganej wysokości napięcie. Nie jest to trwały efekt, ale występuje on jedynie w określonym momencie, gdy napięcie jest potrzebne do aktywacji świecy zapłonowej.
Standardowo wykorzystywane były cewki zapłonowe w kształcie pojedynczego kwadratu lub cylindra. Były one wykorzystywane w układach zapłonowych z wyłącznikiem zapłonu. Ten podatny na zużycie układ zapłonowy jest stopniowo zastępowany zbliżeniowymi układami zapłonowymi. Ma to wpływ na wygląd transformatora zapłonu. Zazwyczaj cewki zapłonowe w kształcie grzebienia zbliżeniowego układu zapłonowego posiadają taką samą wydajność do tradycyjne transformatory zapłonu.
Zużywanie się cewki zapłonowej
Transformator zapłonu nie posiada ruchomych części. Z tego powodu dane moduły nie podlegają standardowemu zużyciu. Posiadają one jednego istotnego wroga: wilgoć.
Cewka zapłonowa jest zazwyczaj uszczelniona wysokiej odporności plastikiem, który z biegiem czasu staje się kruchy. W związku z wysokimi wahaniami temperatur i wibracjami w komorze silnika jest to nieuniknione. Niewielkie pęknięcia na obudowie pozwalają na przedostanie się do wnętrze cewki zapłonowej wody. W takim przypadku część ulegnie wkrótce całkowitemu zepsuciu.
Zdiagnozowanie wadliwej cewki zapłonowej
Stara świeca zapłonowa może się przepalić. Dana awaria jest niezwykle rzadka. Zanim ona nastąpi awarii ulegnie najpierw transformator. Jedną z pierwszym tego oznak jest fakt, że samochód nie jest w stanie prawidłowo przyspieszać. Zdarza się także, że cylindry nie otrzymują już wymaganej iskry zapłonowej. Przyspieszenie staje się nieregularne i samochód dławi się podczas jazdy. Jeśli tak się dzieje, należy niezwłocznie znaleźć przyczynę.
Prosty sposób na sprawdzenie Twojego zapłonu
Zaparkuj swoje auto w ciemnym garażu. Otwórz maskę i odpal silnik. Jeśli w komorze silnika zauważysz błyski, przyczyną tego jest wadliwe napięcie. Pamiętaj o swoim bezpieczeństwie: pod żadnym pozorem nie powinieneś dotykać uszkodzonych części w czasie, gdy silnik jest na chodzie. Zapłon nie powoduje żadnego zagrożenia w momencie, gdy silnik jest wyłączony. Jeśli jest on na chodzie, istnieje znaczące ryzyko bolesnego porażenia prądem!
Poza tym jest to wyjątkowo niezawodny test. Jeśli z cewki zapłonowej wydobędą się błyski, przyczyna została odnaleziona. W większości przypadków przewody zapłonowe są odpowiedzialne za wadliwe napięcie. Z tego powodu w przypadku uszkodzonej cewki zapłonowej warto wymienić cały zapłon. Przewody i świece zapłonowe są bardzo tanie. Całkowita wymiana sprawi, że Twój samochód będzie niezawodny i trwała okres wielu lat.
Przystępne cenowo cewki zapłonowej
Nowa cewka zapłonowa dostępna jest za około 25 euro. Wysokiej jakości transformatory zapłonu pochodzące od markowych producentów takich jak BOSCH czy MAGNET MARELLI kosztują od 35 do 50 euro. W połączeniu z nowymi świecami i przewodami zapłonowymi samochód zacznie w każdym momencie niezawodnie pracować.
Porada: Wymień lub wyczyść wszystkie przewody uziemiające silnika. Jeden z nich jest przymocowany do akumulatora, inny do alternatora, a cewka zapłonowa jest także podłączona do karoserii. Na jej stykach znajduje się często warstwa rdzy, powodująca izolację. Wypolerowanie i nasmarowanie tych styków może przywrócić pełną zdolność pracy zapłonu.