Zestaw przewodów zapłonowych do Twojego samochodu
Zestaw przewodów zapłonowych dla topowych modelów
- Kable zapłonowe BMW Seria 3
- Kable zapłonowe AUDI A4
- Kable do świec VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Kable zapłonowe AUDI A6
- Kable zapłonowe BMW Seria 5
- Kable do świec VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Kable zapłonowe FORD MONDEO
- Kable zapłonowe SKODA OCTAVIA
- Kable do świec RENAULT MEGANE
- HONDA CIVIC
- Kable zapłonowe AUDI A3
- Kable zapłonowe MERCEDES-BENZ Klasa E
- Kable do świec MERCEDES-BENZ Klasa C
- VW POLO
- Kable zapłonowe SEAT LEON
- Kable zapłonowe MAZDA 6
- Kable do świec NISSAN QASHQAI
- CITROЁN C4
Zestaw przewodów zapłonowych wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Zapewnianie wysokiego napięcia w komorze spalania dzięki przewodowi zapłonowemu
Przewód zapłonowy łączy rozdzielacz ze świecą zapłonową, prowadząc napięcie zapłonowe do świecy zapłonowej, gdzie jest przetwarzane w silną iskrę. Dana iskra z kolei powoduje eksplozję mieszanki powietrzno-paliwowej, sprawiając, że silnik zaczyna pracować.
Budowa przewodu zapłonowego
Przewód zapłonowy to gruby, ale elastyczny miedziany kabel znajdujący się w grubym, gumowym płaszczu. Gruba, gumowa warstwa jest niezbędna. Przez kabel przepływa napięcie w wysokości 10 000 V. Bez odpowiedniej izolacji napięcie może uciec z kabla i spowodować przedwczesne zamknięcie obwodu. Napięcie nie dobiegnie do świecy zapłonowej i silnik nie odpali. Każdym z końców przewodu zapłonowego wyposażony jest w nasadki przymocowane do zapłonu samochodu. Z zasady nie są one przymocowane za pomocą śrub i mogą zostać najzwyczajniej wyciągnięte.
Zużycie się przewodu zapłonowego
Przewód zapłonowy starcza zazwyczaj na długi okres czasu. Niemniej jednak gumowy płaszcz stający się z czasem kruchy i porowaty wkrótce ulegnie uszkodzeniu. Co więcej uszkodzenie płaszcza izolacyjnego spowodowane przez czynniki zewnętrzne sprawia, że kabel nie nadaje się do dalszego użytku. Standardowym uszkodzeniem tego rodzaju przewodu zapłonowego jest przegryzienie jego przez łasicę.
Krucha guma jest objawem starego przewodu zapłonowego. Aby to sprawdzić wygnij przewód w jego kilku miejscach. Jeśli zauważysz na jego powierzchni wiele drobnych dziurek, przewód jest stary. Ugryzienie łasicy jest widoczne przez podwójny ślad zębów. W takim przypadku przewód będzie posiadał w jednym miejscu jedno lub kilka przeciwstawnych uszkodzeń.
Zidentyfikowanie wadliwego przewodu zapłonowego
Uszkodzenie przewodu zapłonowego staje się można zidentyfikować poprzez dławienie się silnika lub jego niską wydajność. Samochód nie jest w stanie już prawidłowo przyspieszać, gdyż jeden z jego cylindrów nieodpowiednio pracuje.
Analiza awarii jest wyjątkowo trudna w przypadku ugryzień gryzoni. Jedną z możliwości jest odpalenie silnika w ciemności oraz z otwartą maską. Uszkodzony przewód zapłonowy zacznie iskrzyć na niebiesko na boki oraz w kierunku komory silnika. Nigdy nie dotykaj przewodu w momencie, gdy silnik pracuje. Rezultatem tego jest bardzo silne i nieprzyjemne poważenie. W najgorszym przypadku poprzez zbyt długą jazdę z uszkodzonym przewodem zapłonowym możliwy jest pożar silnika. Na szczęście naprawa przewodu zapłonowego jest jedną z łatwiejszych napraw samochodowych.
Naprawa przewodu zapłonowego
Przewód zapłonowy jest jedną z najłatwiejszych do wymiany części zamiennych. Wystarczy jedynie wyciągnąć obydwie strony przewodu i wcisnąć na ich miejsce końcówki nowego przewodu. Niepotrzebne są do tego jakiekolwiek narzędzia. Niemniej jednak przewody zapłonowe muszą zawsze być wymienione w kompletnym zestawie. Jeśli przyczyną ich awarii było przegryzienie przez gryzonia, jest to doskonała okazja na zainstalowanie ochrony przed gryzoniami. Odpowiednim i przyjaznym dla zwierząt rozwiązaniem przeciwko uszkodzeniami spowodowanymi przez gryzonie są, m.in. systemy ultradźwiękowe.
Gdy przewody są przestarzałe należy sprawdzić stan całego układu zapłonowego. Zaślepki rozdzielacza, świecie zapłonowe oraz nawet cewki zapłonowe nie są zbyt drogie i można je samodzielnie wymienić. Dobrze utrzymany zapłon zapewnia cichą i bezpieczną jazdę oraz przyczynia się do mniejszego spalania paliwa.
Jakość przewodu zapłonowego
Przewód zapłonowy to część nieskomplikowana. Powinien być wysokiej klasy budowy; w przeciwnym razie nie będzie w stanie poradzić sobie z wysokim napięciem. Z tego powodu podczas dokonywania zakupu przewodów zapłonowych wyłącznie markowa jakość powinna być im zapewniana. Ceny nawet wysokiej klasy przewodów zapłonowych marki Bosch lub ATE są wyjątkowo umiarkowane. Zapewniają one maksymalne bezpieczeństwo stale i optymalnie funkcjonującego zapłonu.