Tłumik środkowy do Twojego samochodu

Wydech środkowy dla topowych modelów
- Tłumik środkowy BMW Seria 3
- Tłumik środkowy AUDI A4
- Wydech środkowy VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Tłumik środkowy BMW Seria 5
- Tłumik środkowy AUDI A6
- Wydech środkowy VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Tłumik środkowy SKODA OCTAVIA
- Tłumik środkowy FORD MONDEO
- Wydech środkowy AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Tłumik środkowy HONDA CIVIC
- Tłumik środkowy MERCEDES-BENZ Klasa C
- Wydech środkowy RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Tłumik środkowy VW POLO
- Tłumik środkowy MAZDA 6
- Wydech środkowy TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Tłumik środkowy wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Tłumik środkowy, element wydechu, znajduje się w rurze wydechowej bezpośrednio przed tłumikiem końcowym. Korzystanie z tłumika środkowego sprawia, że jazda samochodem jest znacznie cichsza.
Ścieżka dźwięku
Nie dostrzeżesz, jak głośny jest Twój silnik do momentu, aż nie zostanie uszkodzona rura wydechowa. Hałas wytwarzany przez przeciętne spalanie, nawet w niewielkich silnikach, jest piekielnie głośny. Aby zapobiec przed ogłuszającą jazdą bardzo intensywnie pracowano na zmniejszeniem generowanego hałasu. Wskutek tego powstał tłumik, tani i pod względem technicznym bardzo prosty moduł.
Dźwięk rozwija się podczas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Eksplozja wciska tłok silnika do jego cylindra i powoduje napędzanie samochodu. Spaliny są następnie wpychane w wydech poprzez zawór wylotowy. Jeśli wydech byłby pojedynczą, prostą rurą, eksplozja spowodowałaby huk na końcu układu wydechowego. Pod względem fizycznym huk jest sprężonym powietrzem. Zadaniem tłumika jest rozproszenie i zmniejszenie tego dźwięku.
Budowa tłumika wydechowego
Pod względem technicznym jest to bardzo nieskomplikowany moduł: zbudowany jest on z dwóch rur oraz metalowego pudła. Jedna rura wchodzi do pudła, a inna z niej wychodzi ustawiona pod kątem, częściowo na siebie zachodząc wewnątrz pudła. Spaliny generowane przez pracę silnika mogą z łatwością przechodzić z jednej rury do drugiej. Hałas może jedynie poruszać się w przodu. Przedostają się one do tłumika poprzez rurę wlotową, powodując jej delikatną wibrację. Spaliny dochodzą do rury wylotowej wraz z dosłownie odrobiną ilości dźwięku. Im większa ilość umieszczonych tłumików z rzędu, tym cichsza praca silnika.
Tłumik środkowy jako część eksploatacyjna
Wydech poddawany jest znaczącej ilości obciążeń. Początkowo należy wspomnieć, że jest on ciągle wstrząsany, pomimo faktu, że wygięta rura go od wibracji silnika. Wpływa na to ciągłe emitowanie dźwięku oraz jazda samochodem. Rura także ulega podgrzaniu. Przez temperaturę spalin wydalanych jest do atmosfery do 60% energii silnika.
Pod względem technicznym nie istnieje innego rozwiązania. Gdy samochód jest zaparkowany, wydech jest dodatkowo atakowany: poprzez proces schładzania przechwytuje on z powietrza wilgoć, skraplającą się w jego wnętrzu. Rury wydechowe są stale atakowane z przodu przez rdzę: zarówno wewnątrz, jak i zewnętrz. Wcześniej czy później spowoduje to całkowite zardzewienie układu wydechowego. Tłumik wykonany z cienkiej blachy jest szybciej atakowany przez rdzę niż relatywnie gruba część środkowa.
Konstrukcja wydechu nie pozostawia producentom samochodów żadnego wyboru: jeśli chcą oni zbudować wyjątkowo wytrzymały i trwały wydech, nadaje się do tego wyłącznie stal szlachetna. Jest ona wytrzymała i długowieczna, jednak sprawi, że samochód będzie kosztować co najmniej o 1000 euro więcej. Z tego powodu układy wydechowe są zazwyczaj budowane jako części eksploatacyjne.
Okres eksploatacji środkowego tłumika
Okres eksploatacji środkowego tłumika zależy w dużej mierze od stylu jazdy. W samochodach eksploatowanych zimą wydech znacznie szybciej rdzewieje niż w „letnich samochodach” Częsta jazda na krótkich dystansach przy stale zmieniającej się temperaturze z wysokiej na niską przyspiesza rozwój rdzy. Średni okres eksploatacji tłumika wydechu wynosi 4-5 lat. Uszkodzony tłumik środkowy lub końcowy można natychmiast zauważyć: samochód staje się coraz bardziej głośny.
Zalecamy wtedy jego natychmiastową wymianę. Spawanie tłumika zazwyczaj nie opłaca się, gdyż metal, z którego jest zrobiony, jest bardzo cienki. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy jest on pokryty korozją. Nowy tłumik środkowy można zakupić w cenie 30 euro, dlatego z ekonomicznego punktu widzenia spawanie nie ma kompletnego sensu.