Pasek wielorowkowy do Twojego samochodu
Pasek wielorowkowy dla topowych modelów
- Pasek wielorowkowy BMW Seria 3
- Pasek wielorowkowy AUDI A4
- Pasek klinowy wielorowkowy VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Pasek wielorowkowy BMW Seria 5
- Pasek wielorowkowy AUDI A6
- Pasek klinowy wielorowkowy VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Pasek wielorowkowy SKODA OCTAVIA
- Pasek wielorowkowy FORD MONDEO
- Pasek klinowy wielorowkowy AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Pasek wielorowkowy HONDA CIVIC
- Pasek wielorowkowy MERCEDES-BENZ Klasa C
- Pasek klinowy wielorowkowy RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Pasek wielorowkowy VW POLO
- Pasek wielorowkowy MAZDA 6
- Pasek klinowy wielorowkowy TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Pasek wielorowkowy wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Więcej mocy, mniej piszczenia dzięki pasowi wieloklinowemu
Kto ciągle pamięta potworny dźwięk samochodu posiadającego poluzowany pasek klinowy? Przyczyną całkowitego zniknięcia tego odgłosu z życia publicznego jest pas wieloklinowy. Ten rodzaj pasa (wielorowkowy lub klinowy) praktycznie całkowicie zastąpił tradycyjny pasek klinowy. Niemniej jednak zmniejszenie hałasu nie jest prawdziwą przyczyną zmiany konstrukcji pasa napędowego.
Większa wydajność zapewniona przez ten sam alternator
Przyczyna zastąpienia paska klinowego pasem wieloklinowym leży w większych wymaganiach użytkownika. Nowoczesny samochód wyposażony jest w znacznie większą ilość elektroniki niż miał do tej pory. Podgrzewane siedzenia, klimatyzacja, systemy zapewniające bezpieczeństwo i wygodę podczas jazdy, czujniki, potężne systemu audio itp. wymagają od alternatora dużo więcej niż stara, 12 V prądnica była w stanie dostarczyć.
Montaż większych alternatorów jest jednym z rozwiązań zapewniając dostarczanie samochodowi wystarczającej ilości energii. Może okazać się to jednak nieproporcjonalnie drogie. Zamiast tego zamontowana w aucie alternator pracuje na wyższym biegu. Ma to jednak znacząca wadę: gdy alternator napędzana jest przez tradycyjny pasek klinowy, łożysko dużo szybciej zużywa się.
Zmniejszone zużycie poprzez poluzowanie
Aby uzyskać dużo większą wydajność z tego samego alternatora, a w międzyczasie kontrolować zużycie łożysk, producenci stosują pewien trik: w nowoczesnych samochodach alternator posiada wolne koło pasowe alternatora. Oznacza to, że może być napędzana wyłącznie w jednym kierunku. W momencie, gdy silnik zmniejsza swoje obroty, poluzowane wolne koło pasowe alternatora zachowuje energię obrotową do momentu, aż osiągnie nową ilość obrotów.
W sztywnym połączeniu pomiędzy paskiem klinowym a alternatorem, prędkość alternatora zostanie stale zmniejszana, a następnie zwiększana. W rezultacie elementy koła zamachowego oraz łożyska ulegają mniejszemu zużyciu.
Napinanie pasa wieloklinowego
Aby zapewnić niezawodny napęd alternatora oraz jego wolnego koła pasowego musi zostać zapewnione odpowiednie napięcie pasa. Dotyczy to także paska klinowego. W przypadku sztywnego połączenia pomiędzy napędem a alternatorem, napięcie paska było regulowane bezpośrednio na alternatorze.
Koło zamachowe wymaga zewnętrznego napinacza, zapewniającego elastyczne napięcie. Koło zamachowe oraz jego napinacz potrzebują z kolei szerokiej powierzchni stykowej – i wyłącznie z tego powodu wąski pasek klinowy musi zostać zastąpiony znacznie szerszym pasek wieloklinowym.
Ta sama wydajność, większa powierzchnia stykowa
Pas wieloklinowy to płaski pas wzmocniony przez podłużne kliny. Kliny pełnią taką samą funkcję jak w tradycyjnym pasku klinowym: stabilizują pas oraz zwiększają powierzchnię stykową na kole zamachowym alternatora oraz kole napędowym silnika. W wielu samochodach pas wieloklinowy dodatkowo napędza pompę wodną, powodując wyjątkowo duże obciążenie tego elementu.
Wymiana pasa wieloklinowego
Wymiana pasa wieloklinowego nie jest tak prosta, jaka była przedtem. Wymagane jest sprawdzenie poprawności pracy napinacza. Nowoczesne, markowe pasy są bardzo wytrzymałe. Są one wymieniane jednocześnie z kołem zamachowym oraz napinaczem przy okazji okresowych konserwacji samochodu. Nie jest ona tak tania jak wymiana paska klinowego, jednakże przywraca ona pełne funkcjonowanie samochodu przy dokonaniu pojedynczego zabiegu konserwacji.
Jeśli pas ulegnie przedwczesnemu zużyciu, jest to prawdopodobnie wynikiem uszkodzenia mechanicznego. Powinno być to z pewnością sprawdzone. Za przedwczesne uszkodzenie pasa wieloklinowego odpowiedzialne są często gryzonie. Sam pas kosztuje pomiędzy 5 a 20 euro i przy odrobinie zręczności można go wymienić w ciągu kilku minut. Ze względu na duże obciążenia niezbędny jest montaż produktu markowej jakości. Tylko to zapewni wymagane długotrwałe bezpieczeństwo oraz spokojną jazdę.


















































