Końcówka drążka kierowniczego do Twojego samochodu

Końcówki drążków kierowniczych dla topowych modelów
- Końcówka drążka kierowniczego BMW Seria 3
- Końcówka drążka kierowniczego AUDI A4
- Końcówka drążka kierownicy VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Końcówka drążka kierowniczego BMW Seria 5
- Końcówka drążka kierowniczego AUDI A6
- Końcówka drążka kierownicy VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Końcówka drążka kierowniczego SKODA OCTAVIA
- Końcówka drążka kierowniczego FORD MONDEO
- Końcówka drążka kierownicy AUDI A3
- MERCEDES-BENZ Klasa E
- Końcówka drążka kierowniczego HONDA CIVIC
- Końcówka drążka kierowniczego MERCEDES-BENZ Klasa C
- Końcówka drążka kierownicy RENAULT MEGANE
- SEAT LEON
- Końcówka drążka kierowniczego VW POLO
- Końcówka drążka kierowniczego MAZDA 6
- Końcówka drążka kierownicy TOYOTA AVENSIS
- OPEL INSIGNIA
Końcówka drążka kierowniczego wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Bezpiecznie kierowanie oraz prosta jazda dzięki drążkowi poprzecznemu
Drążek poprzeczny (drążek kierowniczy) to element układu kierowniczego przedniej osi samochodu. Spełnia on istotne zadanie w zachowywaniu toru jazdy auta. Drążek poprzeczny musi być w stanie wytrzymać potężne siły, przez co jego konstrukcja musi być wyjątkowo wytrzymała. Wcześniej czy później zaistnieje potrzeba jego wymiany w celu przywrócenia całkowitego bezpieczeństwa jazdy.
Budowa drążka poprzecznego
Drążek poprzeczny składa się z dwóch części: pustego w środku drążka oraz wewnętrznego gwintu podłączonego do połączenia układu kierowniczego samochodu. Połączenie w postaci masywnego drążka z gwintem zewnętrznym jest przykręcone do koła. Pomiędzy masywnym drążkiem oraz kołem znajduje się kolejna część: końcówka drążka poprzecznego.
Dany przegub ma za zadanie umożliwienie ruchów kierowniczych przy jednoczesnych ruchach poślizgowych koła. Po stronie połączenia układu kierowniczego, końcówka drążka poprzecznego posiada elastyczne łożysko. Gumowy bufor z wewnętrznym, stalowym pierścieniem umożliwia najlepszą możliwą elastyczność i stabilizację. Nakrętka zapewnia brak tarcia pomiędzy drążkiem wewnętrznym i zewnętrznym.
Awarie drążka poprzecznego
Uszkodzony drążek poprzeczny staje się widoczny na kilka sposobów:
- Samochód ściągany jest na jedną ze stron – „nie zachowuje swojego toru jazdy”
- Przednie koła zużywają się tylko po jednej ze stron (zazwyczaj od środka)
- Kierowanie autem jest bardzo niedokładne i powolne
- Podczas jazdy odczuwalne są stukania z układu kierowniczego.
Dane awarie pojawiają się w momencie, gdy drążek poprzeczny jest wygięty lub uszkodzony w jedną lub drugą stronę. Poprzez działanie potężnych sił końcówka drążka poprzecznego jest poddawana nadmiernemu zużyciu oraz szarpaniu. Drążek poprzeczny jest poddawany uciążliwym wstrząsom bocznym. Zderzenie się z wysokim krawężnikiem pod nieodpowiednim kątem lub przy zbyt dużej prędkości jest powszechną przyczyną powodująca uszkodzenie drążka poprzecznego.
Poza awariami drążka poprzecznego możliwymi do zdiagnozowania pojawia się także ich stopniowe zużycie. Końcówka drążka poprzecznego znajduje się w gumowym miechu. Z biegiem czasu guma może ulec skruszeniu. Wskutek tego następuje wyciek smaru, powodujący bardzo szybkie zużywanie się drążka poprzecznego. Zalecana jest zatem wymiana końcówki drążka kierowniczego w momencie, gdy wykryje się nieszczelność gumowego mieszka. Z drugiej strony drążka poprzecznego gumowy bufor także może stopniowo skruszeć i stracić swoją elastyczność. Drążek posiada wtedy dużo większe luzy, sprawiając, że kierowanie autem jest trudne i niedokładne.
Wymiana drążka poprzecznego
Wymiana drążka poprzecznego jest bardzo prosta. Należy zdemontować koło oraz końcówkę drążka poprzecznego od strony wnętrza koła. Koło należy skierować w stronę amortyzatora. Następnie, w zależności od poziomu uszkodzenia, należy wymienić albo końcówkę drążka, albo cały drążek poprzeczny. W każdym przypadku do odkręcenia drążka poprzecznego należy poluzować jego nakrętkę.
Istotna rada: upewnij się, że pamiętasz ilość obrotów, o jaką przykręcona była końcówka starego drążka poprzecznego do samego drążka. Nowa końcówka drążka poprzecznego jest przykręcona taką samą ilością obrotów. Przy odrobinie szczęścia oszczędzi to Tobie konieczności ustawienia zbieżności kół.
Końcówki drążków kierowniczych muszą zawsze być wymieniane parami. Stworzy to odpowiednie warunki dla nowych części, zapewniając optymalną pracę układu kierowniczego.
Sprawdzanie prawidłowej pracy drążka poprzecznego
Po wymianie końcówki drążka kierowniczego niezwykle ważne jest sprawdzanie umiejętności samochodu do jazdy po prostym torze. Po naprawie auto nie powinno ściągać na żadną ze stron. Należy zatem sprawdzić postęp w zużywaniu się opon. Opony mogą ciągle zużywać się po jednej ze stron. Jeśli chcesz być pewny, ustaw ponownie zbieżność opon po zakończeniu naprawy. Zaleca się przed tym poluzowanie wszystkich nakrętek oraz śrub. Za to niewielkie zadanie warsztat samochodowy może pobrać dodatkową opłatę.
Cena nowego drążka poprzecznego
Cena drążka poprzecznego zależy od jego rozmiaru i wagi. Ceny zaczynają się od jedynie 11 euro za sztukę i rzadko przekraczają 30 euro. W każdym razie dane ceny gwarantują najlepszą firmową jakość.