Sprężyna zawieszenia do Twojego samochodu
Sprężyna zawieszenia dla topowych modelów
- Sprężyny amortyzatora BMW Seria 3
- Sprężyny amortyzatora AUDI A4
- Sprężyny VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Sprężyny amortyzatora AUDI A6
- Sprężyny amortyzatora BMW Seria 5
- Sprężyny VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Sprężyny amortyzatora FORD MONDEO
- Sprężyny amortyzatora SKODA OCTAVIA
- Sprężyny RENAULT MEGANE
- HONDA CIVIC
- Sprężyny amortyzatora AUDI A3
- Sprężyny amortyzatora MERCEDES-BENZ Klasa E
- Sprężyny MERCEDES-BENZ Klasa C
- VW POLO
- Sprężyny amortyzatora SEAT LEON
- Sprężyny amortyzatora MAZDA 6
- Sprężyny NISSAN QASHQAI
- CITROЁN C4
Sprężyna zawieszenia wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Nieustępliwe tłumienie dla zapewnienia wygodnej jazdy: sprężyny śrubowe
Sprężyny śrubowe to niezbędna część zawieszenia, które wraz z amortyzatorem zapewniają wygodne tłumienie. Wysokiej klasy sprężyna śrubowa równoważy nierówności drogi oraz zapobiega przed ich wpływem na kabinę pasażerską. Sprężyna śrubowa jest najbardziej powszechnie stosowana w celu mechanicznego tłumienia.
Dlaczego stosuje się na raz amortyzator i sprężyny śrubowe?
Sprężyny śrubowe samochodu równoważą większą część nierówności na nawierzchni drogi. Będąc ściśnięte stawiają one nacisk na koło w momencie, gdy auto przejeżdża przez każdą dziurę na drodze, powodując zachowanie stałego kontaktu z nawierzchnią drogi.
Amortyzatory z kolei są zbudowane w celu niezawodnego tłumienia nierówności drogi, takich jak kamienie oraz niewielkie dziury. Amortyzator oraz sprężyna śrubowa stanowią podzespół amortyzatora. Ich funkcje tłumiące są zawsze dokładnie dostosowane. W momencie wymiany amortyzatora musi on zawsze pasować ze sprężyną śrubową.
Różnorodne systemy zawieszenia
Pierwsze zawieszenie posiadało resory, które były zainstalowane w powozach. W obecnych czasach bardzo rzadko znaleźć resory w samochodach. Samochody terenowe oraz vany mogą je jeszcze posiadać na swoim tylnym zawieszeniu, jednak są one stopniowo zastępowane sprężynami śrubowymi. Kolejnego rodzaju zawieszenie można znaleźć w pojazdach gąsienicowych. Odpowiednim elementem zawieszenia w tych pojazdach jest drążek skrętny. W dany rodzaj zawieszenia wyposażone były zwłaszcza kompaktowe, jak i średnich rozmiarów samochody francuskie.
Z technicznego punktu widzenia drążki skrętne są wyjątkowo nieskomplikowane: jest to zawinięty wzdłuż swojej wzdłużnej osi stalowy drążek. Jego montaż jest dość skomplikowany, przez co w samochodach rodzinnych posiada on silną tendencję do rdzewienia i zakleszczania się, sprawiając, że jego wymiana staje się jeszcze trudniejsza.
Ustawienie sprężyny śrubowej
Zazwyczaj sprężyna śrubowa oraz amortyzator kształtują podzespół amortyzatora. Na tylnych osiach można znaleźć oddzielne konstrukcje ze sprężyną śrubową i amortyzatorem w różnorodnych pozycjach. Powszechne są dwie konstrukcje podzespołów amortyzatora: w większości z nich amortyzator znajduje się w środku sprężyny śrubowej. Niektóre podzespoły amortyzatora posiadają amortyzator oraz sprężynę śrubową znajdującą się obok siebie. Można je wymienić za jednym razem jako jedną część, tak jak normalne sprężyny zawieszenia.
Awaria sprężyny śrubowej
Sprężyna śrubowa starcza na przejechanie 100 000 – 150 000 kilometrów. Słabym punktem tego elementu jest jego budowa. W celu zapewnienia jej długotrwałej wytrzymałości pod żadnym pozorem nie może być ona odporna na korozję. Stal nierdzewna jest zbyt krucha i zbyt wcześnie może ulec pęknięciu. Producenci wyposażają sprężyny śrubowe w elastyczną powłokę farby ochronnej.
Bliskie zbliżenie z nawierzchnią drogi oraz stały ruch na jej punkcie mocującym powoduje stopniowe ścieranie się farby ochronnej. Wskutek tego rozwija się rdza, która wcześniej czy później może spowodować pęknięcie sprężyny. Pęknięta sprężyna jest oznaką niebezpiecznej sytuacji na drodze. Z tego powodu zaleca się, aby w określonych przedziałach czasowych dokonywać przeglądu ich stanu technicznego oraz w razie zaistniałej potrzeby wymienić uszkodzone sprężyny śrubowe.
Pęknięta sprężyna ma natychmiastowy negatywny wpływ na jakość jazdy. Samochód jest ściągany na jedną ze stron, zawieszenie bardzo głośno pracuje, a układ kierowniczy jest poważnie uszkodzony. Jeśli tak się stanie, powinieneś natychmiast zajechać do najbliższego warsztatu samochodowego z możliwie niewielką prędkością.
Wymiana sprężyny śrubowej
Demontaż uszkodzonej sprężyny śrubowej jest bardzo prosty: można ją przeciąć szlifierką kątową oraz usunąć. Jest to także najbezpieczniejszy sposób: pęknięta sprężyna śrubowa może pęknąć ponownie w kompresorze sprężyn, powodując potencjalną sytuację zagrożenia życia. W celu zamontowania nowej sprężyny śrubowej należy zdemontować cały układ zawieszenia. Montaż nowej sprężyny śrubowej wymaga zawsze skorzystania z kompresora sprężyn.
Wszystkie inne próby ściskania sprężyn przy użyciu pasów transportowych lub innych podobnych sposobów są bardzo niebezpieczne. W rzeczywistości bardzo duża ilość poważnych wypadków wskutek samodzielnych napraw samochodu jest rezultatem ściskania sprężyn przy użyciu nieodpowiednich do tego narzędzi.
Cena nowej sprężyny śrubowej
Cena sprężyny śrubowej zależy od samochodu, w którym jest ona instalowana. Lekkie i kompaktowe samochody potrzebują słabszych sprężyn śrubowych, niż ciężkie sedany lub wysokowydajne samochody wyścigowe. Sprężyny śrubowe są zawsze wymieniane całą osią. Ceny zaczynają się od około 30 euro za sztukę.