Pompa spryskiwacza, spryskiwacz szyby czołowej do Twojego samochodu
Silniczek do spryskiwaczy dla topowych modelów
- Silniczek spryskiwaczy BMW Seria 3
- Silniczek spryskiwaczy AUDI A4
- Pompka do spryskiwaczy VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Silniczek spryskiwaczy AUDI A6
- Silniczek spryskiwaczy BMW Seria 5
- Pompka do spryskiwaczy VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Silniczek spryskiwaczy FORD MONDEO
- Silniczek spryskiwaczy SKODA OCTAVIA
- Pompka do spryskiwaczy RENAULT MEGANE
- HONDA CIVIC
- Silniczek spryskiwaczy AUDI A3
- Silniczek spryskiwaczy MERCEDES-BENZ Klasa E
- Pompka do spryskiwaczy MERCEDES-BENZ Klasa C
- VW POLO
- Silniczek spryskiwaczy SEAT LEON
- Silniczek spryskiwaczy MAZDA 6
- Pompka do spryskiwaczy NISSAN QASHQAI
- CITROЁN C4
Pompa spryskiwacza, spryskiwacz szyby czołowej wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Deszcz, owady, sadza i osadzający się brud mogą zabrudzić szybę czołową Twojego samochodu do takiego poziomu, że praktycznie nic nie będziesz przez nią widzieć. Na szczęście każdy samochód wyposażony jest w system spryskiwacza, spryskujący płynem czyszczący szybę czołową, który jest jednocześnie rozprowadzany po całej je powierzchni dzięki wycieraczkom.
Nieodpowiednio pracująca wycieraczka jest wyjątkowo uciążliwa. Pomimo tego, że wydaje się to niezbyt pilne, w ekstremalnych przypadkach może prowadzić to do ograniczonej widoczności drogi przez kierowcę, powodując potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa.
Gdzie znajduje się pompa spryskiwacza?
- Zazwyczaj można ją znaleźć w komorze silnika w bezpośrednim otoczeniu zbiornika na płyn do spryskiwaczy szyby czołowej, a możliwie schowaną np. pod pokrywą w nadkolu lub pod mechanizmem wycieraczki.
Jak ona pracuje?
- Pompa posiada końcówkę ssącą zawieszoną w zbiorniku na płynu do spryskiwaczy zasysającą płyn i transportującą go przez rurkę do dysz spryskujących, umieszczonych zaraz pod szybą czołową. Jeśli samochód posiada system myjący przednie reflektory, posiada on swoją oddzielną pompę lub pompa spryskiwacza dodatkowo dostarczy płyn czyszczący do przednich reflektorów.
Co się stanie w przypadku awarii?
- Na początku pogorszy się wydajność pompowania, co widoczne będzie przez mniejszą ilość płynu czyszczącego wytworzoną przez każde pojedyncze pompowanie. Może to stopniowo pogarszać się do momentu, aż do szyby czołowej nie będzie już docierał płyn czyszczący. Nie jest wtedy możliwe korzystanie z wycieraczki.
- Jeśli jest to awaria mająca podłoże elektryczne, nie można wykluczyć niespodziewanego zachowania całej instalacji wskutek spięcia. Mogą to wykazywać różnorodne oznaki.
Możliwe przyczyny
- W wielu przypadkach na pompę wpływa jej wiek oraz zmęczenie materiału. Czasami gromadzący się brud zatyka pompę, znacznie pogarszając jej funkcjonowanie.
- W przypadku obciążenia mechanicznego uszkodzeniu ulegają kable i przewody.
- W momencie, gdy zatkaniu uległy dysze, pompa zaczyna gromadzić zbyt duża ilość płynu, powodując jej dodatkowe obciążenie, które znacząco skraca okres eksploatacji pompy.
Samodzielna wymiana czy w warsztacie samochodowym?
- Jeśli pompa jest trudna do dostępu i nie możesz jej sięgnąć bez korzystania ze specjalnych narzędzi, niezbędna jest wizyta w warsztacie samochodowym, jednakże tylko kilka samochodów posiada dany problem. Niemniej jednak może być ona ukryta pod pokrywą lub obudową.
- Rzeczywista instalacja jest dziecinnie prosta nawet dla laika. Z tego powodu możesz dokonać samodzielnej wymiany tej części.
Porady dotyczące wymiany:
-
1. Jeśli masz trudności w zlokalizowaniu pompy spryskiwacza, podążaj za przewodem wychodzącym z dysz spryskujących. Gdzieś wzdłuż przewodu znajduje się pompa.
2. Aby dokonać wymiany należy opróżnić zbiornik na płyn do spryskiwaczy oraz zebrać wodę w misce.
3. Wraz z pompą można wymienić także jej uszczelkę. Zazwyczaj otrzymuje się ją razem z pompą, jednak w wielu sklepach możesz ją kupić jako element oddzielny.
4. Aby zapobiec nowych awariom należy zainstalować przewody i kable nie powodując ich zagięć.
Odpowiedni płyn czyszczący na odpowiedni sezon
Korzystając z kranówki z dolanym płynem do naczyń nie tylko ryzykujesz uszkodzenie lakieru i części plastikowych, ale i także wynik czyszczenia nie będzie satysfakcjonujący. Dużo lepsze są specjalne płyny czyszczące. Są one dostępne w formie gotowej mieszaniny lub jako koncentrat do samodzielnego wymieszania. Dostępne są dwa rodzaje płynów przystosowane do różnych sezonów:
-
- Letni płyn do spryskiwaczy jest odpowiedni zwłaszcza do usuwania owadów i pyłu. Aby osiągnął on swoją pełną funkcjonalność wymaga on wysokich temperatur. Dane temperatury są osiągnę zwłaszcza w porze wiosennej i letniej.
- Zimowy płyn do spryskiwaczy jest połączeniem specjalnego czynnika oraz środka zapobiegającego zamarzaniu, gwarantując, że nie ulegnie on zamrożeniu nawet w wyjątkowo niskich temperaturach. Dodatkowo korzystny efekt: nieco zamarznięta szyba samochodu może zostać pozbawiona lodu przy pomocy zwilżonej wycieraczki.
Płynów nie wolno mieszać. Jeśli znajduje się on w niewielkiej ilości w zbiorniku, nie ma problemu z wypełnieniem go innym płynem.
Jakich należy spodziewać się kosztów?
Margines cenowy dla pomp spryskiwaczy znajduje się pomiędzy 15 a 50 euro, gdzie wyższa jakość odpowiada znacząco wyższej cenie części metalowej, niż plastikowej, co przedłuża okres eksploatacji pompy, który wynosi od 2 do nawet 10 lat. Rzeczywisty okres eksploatacji zależy przede wszystkim od producenta, który znacząco na to wpływa poprzez procesy produkcyjne oraz wykorzystanie konkretnych do tego celu materiałów.
Jeśli nie chcesz zbyt wcześnie wymieniać swojej pompy spryskiwacza szyby czołowej, poszukaj wyłącznie wysokiej klasy produktów. Dzięki zajrzeniu do naszego sklepu możesz zapobiec wysokim kosztom. Zobaczysz, że jesteśmy w stanie bardzo niedrogo zaoferować produkty klasy premium dzięki dostępnym przystępnym cenom oraz codziennym ofertom specjalnym.