Filtr oleju do Twojego samochodu
Filtr oleju dla topowych modelów
- Filtr oleju silnikowego BMW Seria 3
- Filtr oleju silnikowego AUDI A4
- Filtr olejowy VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Filtr oleju silnikowego AUDI A6
- Filtr oleju silnikowego BMW Seria 5
- Filtr olejowy VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Filtr oleju silnikowego FORD MONDEO
- Filtr oleju silnikowego SKODA OCTAVIA
- Filtr olejowy RENAULT MEGANE
- HONDA CIVIC
- Filtr oleju silnikowego AUDI A3
- Filtr oleju silnikowego MERCEDES-BENZ Klasa E
- Filtr olejowy MERCEDES-BENZ Klasa C
- VW POLO
- Filtr oleju silnikowego SEAT LEON
- Filtr oleju silnikowego MAZDA 6
- Filtr olejowy NISSAN QASHQAI
- CITROЁN C4
Filtr oleju wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Wystarczające smarowanie w celu zapewnienia odpowiedniej pracy silnika
Smarowanie samochodu to centralny element jego budowy. Bez niezawodnego dostarczania smarującego oleju silnik może samodzielnie ulec zniszczeniu po przejechaniu jedynie kilku metrów. W silnikach czterosuwowych olej krąży w obwodzie zamkniętym. Niemniej jednak wymaga on regularnych wymian. Z zasady w jej trakcie należy także wymienić filtr oleju.
Droga, którą płynie olej
Olej wlewany jest do pokrywy zaworów, dzięki czemu jest w stanie nasmarować wałek rozrządu, zawory oraz podłączone koła zębate. Jeśli samochód wyposażony jest w łańcuch rozrządu, także do niego dostarczany jest olej. Olej przepływa pionowo przez silnik i zbiera się w misce olejowej, umieszczonej w dolnej części silnika. Z miski olej jest przepompowywany do silnika przez system kanałów. W międzyczasie przebiega on przez filtr oleju.
Filtr oleju ma za zadanie wychwycić z oleju starte cząstki i zabrudzenia, co w dużym stopniu udaje mu się dokonać, W oleju pozostają jedynie bardzo niewielkie mikrocząsteczki, zazwyczaj pozostałości po spalaniu. Nie mają one znaczenia w procesie smarowania. Niemniej jednak wskutek działania wymienionych pozostałości przejrzysty, brązowy olej stopniowo zamienia się w olej koloru czarnego.
Częstotliwość wymiany oleju
Z zasady producenci wyznaczają częstotliwość wymiany oleju. Wymiana oleju pomiędzy tymi okresami jest zazwyczaj niepotrzebna. Niemniej jednak wyznaczone częstotliwości wymiany nie powinny być ignorowane. Z zasady w prawidłowo pracującym silniku olej nie wycieka, a stopniowo traci swoje parametry robocze. Olej staje się rzadszy, a jego dodatki rozkładają się. Zbyt długie korzystanie z zużytego już oleju może prowadzić do przerwania się filmu olejowego, powodując uszkodzenie silnika. Zakleszczony tłok silnika oznacza bardzo kosztowną naprawę. W przypadku starszych samochodów oznacza to zazwyczaj ich zezłomowanie.
Standardowa procedura podczas zakupu używanego samochodu
Podczas zakupu samochodu używanego, w którym nie można zweryfikować jego ostatniej wymiany oleju, zalecana jest jego natychmiastowa wymiana. Na szczęście jest to jedna z najprostszych procedur konserwacyjnych, którą możesz wykonać samodzielnie przy pomocy kilku narzędzi. Potrzebujesz:
- rampy lub stabilnego podnośnika (lewarek jest w tym przypadku NIEWYSTARCZALNY i za wszelką cenę unikaj eksperymentowania z użyciem cegieł lub drewnianych bloków
- nowego oleju
- zestawu kluczy oczkowych
- miski
- klucza do filtra oleju
- nowego filtra oleju
- nowej uszczelki do korka spustowego
- dużego kawałka kartonu
- w celach bezpieczeństwa: małej torebki ze żwirkiem dla kota
Na początku odpal silnik auta i go trochę rozgrzej. Sprawi to, że olej stanie się rzadszy i pozwoli na łatwiejsze usunięcie oleju z silnika. Następnie podnieś samochód. Umieść karton pod przednią częścią auta oraz miskę pod korkiem spustowym oleju. Przy pomocy klucza oczkowego odkręć korek spustowy. Bądź ostrożny – olej zacznie natychmiast wyciekać! W momencie, gdy olej całkowicie uległ wyciekowi, odsuń miskę na bok. Teraz przy pomocy klucza do filtra oleju odkręć stary filtr oleju. Przed instalacją uszczelki do filtra oleju nasmaruj ją odrobiną oleju.
Wyczyść korek spustowy i włóż do niego nową uszczelkę, a następnie go wkręć. Na pokrywie zaworów podana jest ostateczna ilość wlewanego oleju. Bądź ostrożny – zbyt duża ilość oleju jest tak samo szkodliwa dla silnika, jak jego zbyt małą ilość. Zawsze postępuj zgodnie z instrukcjami producenta! Stary olej należy przelać do kanistra i wraz ze starym filtrem oleju przekazać do punktu recyklingowego.
Pamiętaj o jakości
Zarówno olej, jak i filtr oleju powinny spełniać te same wymagania, tak samo jak wszystkie inne samochodowe części zamienne: tylko jakość jest w stanie przedłużyć okres eksploatacji samochodu. Z tego powodu nie oszczędzaj na tym swoich pieniędzy, nawet, jeśli jest to stary samochód. Konsekwentne korzystanie z wysokiej klasy oleju może wydłużyć jego przebieg nawet o 100 000 kilometrów.