Amortyzatory do Twojego samochodu
Amortyzator dla topowych modelów
- Amortyzator BMW Seria 3
- Amortyzator AUDI A4
- Amortyzatory VW GOLF
- OPEL ASTRA
- Amortyzator AUDI A6
- Amortyzator BMW Seria 5
- Amortyzatory VW PASSAT
- FORD FOCUS
- Amortyzator FORD MONDEO
- Amortyzator SKODA OCTAVIA
- Amortyzatory RENAULT MEGANE
- HONDA CIVIC
- Amortyzator AUDI A3
- Amortyzator MERCEDES-BENZ Klasa E
- Amortyzatory MERCEDES-BENZ Klasa C
- VW POLO
- Amortyzator SEAT LEON
- Amortyzator MAZDA 6
- Amortyzatory NISSAN QASHQAI
- CITROЁN C4
Amortyzatory wadliwy? » Identyfikacja awarii • Naprawa • Instrukcja naprawy
Utrzymywanie kontaktu z nawierzchnią drogi
Amortyzator to element zawieszenia samochodu, który w połączeniu ze sprężynami ogranicza nadmierne ruchy zawieszenia samochodu. Uszkodzony amortyzator znacząco zmniejsza bezpieczeństwo jazdy samochodem. Na szczęście zawieszenie samochodu może być z łatwością sprawdzone.
Konstrukcja amortyzatora
Dostępnych jest wiele konstrukcji amortyzatora. Głównym zadaniem tego modułu jest zmniejszenie prędkości sprężystego ruchu koła, aby zapewnić wygodniejszą jazdę po drodze o nierównej nawierzchni. W przeciętnych samochodach system amortyzatora i sprężyny zawieszenia okazał się najbardziej efektywny. Tworzą one formę amortyzatora zawieszenia, podtrzymującego całą masę samochodu.
Amortyzator zamontowany jest na przedniej osi w centralnej części sprężyny śrubowej. Dana procedura montażu jest zarówno skomplikowana, jak i niebezpieczna. Z tego powodu niezwykle ważne jest, aby podczas wymiany amortyzatorów korzystać z odpowiednich do tego celu narzędzi. Przeróbki mogą zakończyć się śmiertelnie!
Na tylnej osi samochodów osobowych poza amortyzatorem zamontowane są sprężyny skrętne lub śrubowe, sprawiające, że wymiana amortyzatorów jest znacznie łatwiejsza.
Tak naprawdę amortyzator to nic innego jak sprężyna gazowa, zbudowana z cylindra oraz znajdującego się w jego wnętrzu tłoku. Cylinder zawiera sprężony gaz. Wciskający się tłok spręża gaz do takiego momentu, aż zostanie wytworzone podciśnienie. Samochód odbija do góry wraz ze sprężyną, tłumiąc efekt podskakiwania, znacznie polepszając komfort jazdy.
Awarie sprężyny amortyzatora
Piętą achillesową sprężyny gazowej jest zawsze uszczelka znajdująca się pomiędzy cylindrem a tłokiem. Stale oddziałujące ciśnienie powoduje stopniową utratę hermetyczności systemu. Znajdujący się pod ciśnieniem gaz ucieka i sprawia, że amortyzator przestaje prawidłowo pracować. Mogą wtedy wystąpić następujące symptomy:
- „gąbczasta” jazda samochodem
- dłuższa droga hamowania
- utrudnione pokonywanie zakrętów
- piszczenie opon
- ściąganie samochodu w jedną ze stron podczas jazdy.
Prawidłowe funkcjonowanie amortyzatorów może zostać z łatwością sprawdzone. Zaparkuj samochód i przy pomocy dużej siły wciśnij samochód w każdym jego narożniku. Jeśli samochód zakołysze się kilkukrotnie, oznacza to, że amortyzatory są z pewnością uszkodzone i muszą zostać wymienione. Niemniej jednak jedynie diagnoza w warsztacie samochodowym może zaoferować absolutną pewność usterki.
Wymiana amortyzatora
Na tylnej osi auta wymiana amortyzatora powinna być dość prosta. Samochód należy podnieść na taką wysokość, aby koło wisiało swobodnie w powietrzu, a amortyzator był całkowicie luźny. Dopiero wtedy można go odkręcić i wymienić.
Na przedniej osi samochodu wymiana amortyzatora jest znacznie bardziej skomplikowana. Dużym wyzwaniem jest ściśnięcie sprężyny śrubowej, umożliwiające usunięcie wewnętrznego amortyzatora. Sprężyna śrubowa gromadzi ogromną ilość ciśnienia: jest to naturalne, gdyż powinna być w stanie bezpiecznie wytłumić samochód ważą do kilku ton. Do tego zadania są przeznaczone wyłącznie narzędzia przeznaczone do ściskania sprężyn. Nie wolno dokonywać prób ściskania sprężyn przy pomocy pasów odciągowych lub innych podobnych eksperymentów. Jest to zbyt niebezpieczne.
Jakość amortyzatorów i sprężyn zawieszenia
Pomimo tego, że amortyzator jest relatywnie skomplikowaną częścią, ich ceny są zazwyczaj umiarkowane. Podczas zakupu nowego amortyzatora jego cena zależy przede wszystkim od wartości samochodu lub długości, na jaką powinny wystarczyć do jazdy po drogach. Sklep oferuje także niedrogie sprężyny zawieszenia. Ich okres eksploatacji funkcja odbija się na cenie. Całkowite bezpieczeństwo jest zapewnione wyłącznie w momencie wybrania wysokiej jakości. Markowe produkty są zawsze najlepszym wyborem, nawet, jeśli oznacza to wydanie na zestaw amortyzatorów ponad 100 euro.